Gjest Gjest Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 Har en aubergine som jeg hadde tenkt til å bruke til middag idag, men spørsmålet er: Hva kan jeg bruke den til? Tips noen?
Gjest Gjest_pulverheksa_* Skrevet 20. september 2007 #2 Skrevet 20. september 2007 Aubergine med tomatsaus og mynteyoghurt, er nydelig til f.eks stekt kylling. En aubergine i skiver, stekes eller grilles Tomatsaus 2-3 tomater i terninger 1-2 fedd hvitløk salt og pepper Varmes opp og koker i 4-5 minutter, til tomatene blir lett møre. mynteyoghurt 1 dl yoghurtnaturell, balndes med litt limejuice og hakket fersk mynte litt salt og pepper hvis du vil. Server stekt aubergine med litt av begge sausene.
Gjest Eurydike Skrevet 20. september 2007 #3 Skrevet 20. september 2007 Moussaka! Eller denne her: Pasta med aubergine, tomat og oliven (2 pers) 2-3 fedd hvitløk frisk chili etter smak (for meg holder det med maks 1) olivenolje 1 boks herm. tomater 5-6 middelhavsansjos 1 aubergine, skåret i skiver og grillet i grillpanne (kan også stekes) 15-20 kalamataoliven - skvis og fjern steinene oregano frisk basilikum (kan sløyfes) salt, pepper revet parmesan 250 g fullkornsspaghetti Sett på vann til pasta. Surr hvitløk og chili et minutt i oljen, tilsett tomater, grillede aubergineskiver, oregano og ansjos. La koke ca. 15 min, til auberginen er mør, olivenene får koke med de siste 5 min. Kok i mellomtiden pastaen ferdig. Smak tilslutt sausen til med salt og pepper, bland med nykokt fullkornsspaghetti og grovhakket basilikum, og server med parmesandryss.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2007 #4 Skrevet 20. september 2007 Tusen takk for svar begge to! Så kjempedeilig ut I første omgang blir det nok Pulverheksa sin, krever ikke så mye innkjøp Men et spm.. Skjærer jeg den bare opp i biter uten å fjerne skallet? Litt grønn...
Gjest Eurydike Skrevet 20. september 2007 #5 Skrevet 20. september 2007 Ja, aubergine skal ikke skrelles.
Eve Luna Skrevet 21. september 2007 #7 Skrevet 21. september 2007 Jeg skreller aubergin før jeg steker den. Hvorfor skal den ikke skrelles? Jeg velter forresten skivene i mel og egg før jeg steker de. Smaker kjempegodt.
Gjest Eurydike Skrevet 21. september 2007 #8 Skrevet 21. september 2007 Jeg skreller aubergin før jeg steker den. Hvorfor skal den ikke skrelles? Det er ihvertfall ikke vanlig å skrelle auberginen i denne type retter. Men dersom man lager auberginepuré, eller purésuppe av aubergine, skrelles den (ofte skal den da grilles først til skinnet blir helt svart). Ellers er det jo selvsagt smak og behag!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå