Gå til innhold

Betydning av ordtak


Gjest xyz

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Det henspeiles vel på ekkoet? Og at når man roper så får man samme svar fra ekkoet. Et nærliggende ordtak er "å gi igjen med samme mynt" - i begge disse fører ens egen oppførsel til at man får respons av samme type.

En annen betydning er at det er lite vits å rope i skogen for den svarer ikke. Det er et bilde på bortsløst energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes egentlig med ordtaket "som man roper i skogen får man svar"? Har aldri helt skjønt det, jeg.. Noen som kan forklare?

Tror det betyr no ala "å spørre som man har vett til" eller "goddagmann-økseskaft"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henspeiles vel på ekkoet? Og at når man roper så får man samme svar fra ekkoet. Et nærliggende ordtak er "å gi igjen med samme mynt" - i begge disse fører ens egen oppførsel til at man får respons av samme type.

En annen betydning er at det er lite vits å rope i skogen for den svarer ikke. Det er et bilde på bortsløst energi.

Tviler på at det har noe med ekkoet å gjøre, det er neppe mye ekko i en skog... :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortkastet, tror jeg. Det er ingen i skogen som kan svare..

Men jeg kan ikke egentlig forstå følgende:

"Unntaket som bekrefter regelen"

Jeg trenger en eller annen mening her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke uttrykket 'rosinen i pølsa'. Hadde jeg fått en rosin i pølsa mi, hadde jeg blitt ganske sur - og kvalm ... Hva er greia? :klø:

Endret av Lilith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bortkastet, tror jeg. Det er ingen i skogen som kan svare..

Men jeg kan ikke egentlig forstå følgende:

"Unntaket som bekrefter regelen"

Jeg trenger en eller annen mening her...

Jeg tror det henspeiler på reglen "ingen regel uten unntak". Så hvis det ikke er et unntak i regelen kan det ikke være en regel.

Et jeg lurer på er "den som frykter ulven bør ikke gå i skogen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke uttrykket 'rosinen i pølsa'. Hadde jeg fått en rosin i pølsa mi, hadde jeg blitt ganske sur - og kvalm ... Hva er greia? :klø:

Dette henspeiler vel på blodpølse som hadde rosiner i hvis det var "luksusutgaven" - det er altså en form for bonus, en ekstragave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortkastet, tror jeg. Det er ingen i skogen som kan svare..

Men jeg kan ikke egentlig forstå følgende:

"Unntaket som bekrefter regelen"

Jeg trenger en eller annen mening her...

Det henviser til "Ingen regel uten unntak".

Selv om det finnes et unntak fra regelen eller generealiseringen, er ikke det det samme som at regelen er feil.

"Unntaket som bekrefter regelen" er et ordtak som devaluerer betydningen av unntaket, og brukes i meningsutvekslinger for å styrke regelen. Egentlig er det sludder, siden alle unntak egentlig svekker regelen. Det er mao et retorisk knep, men det er jo de fleste ordtak.

For de fleste ordtak, fins det et mot-ordtak som betyr det motsatte.

"Like barn leker best", vs "Motsetninger tiltrekker seg hverandre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette henspeiler vel på blodpølse som hadde rosiner i hvis det var "luksusutgaven" - det er altså en form for bonus, en ekstragave.

Mmmm, blod og rosin. Men det er masse andre pølsesorter som har rosin i seg. Snadder.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortkastet, tror jeg. Det er ingen i skogen som kan svare..

Men jeg kan ikke egentlig forstå følgende:

"Unntaket som bekrefter regelen"

Jeg trenger en eller annen mening her...

Unntaket som bekrefter regelen om at det ikke er noen regler uten unntak? Sånn jeg tolker det i alle fall :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortkastet, tror jeg. Det er ingen i skogen som kan svare..

Men jeg kan ikke egentlig forstå følgende:

"Unntaket som bekrefter regelen"

Jeg trenger en eller annen mening her...

Dette kommer fra det latinske "exceptio probat regulam in casibus non exceptis", som ordrett betyr "unntaket bekrefter regelen i tilfellene som ikke er ventet".

I moderne norsk har det blitt til at vi tror det nevnte unntaket er et tilfelle som ikke følger regelen, mens det opprinnelig var snakk om en tillatelse til ikke å følge en regel som vanligvis gjelder.

La oss si at det står skrevet på en butikkdør "vi vil holde stengt 10. oktober". Når man leser dette kan vi ane at det er en regel som er grunnen til at noen har sett seg nødt til å sette opp dette skiltet. Så unntaket bekrefter regelen om at vanligvis, med mindre noe annet er nevnt, holder butikken åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...