Gå til innhold

Sengevæter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en sengevæter på 8 år.

Har nå prøvd alle gode råd for å få han til å slutte, men har ikke lykkes.

Derfor har vi bestemt oss for å la det hele bero, og la han fortsette med nattbleien fremover.

Han har aldri noensinne hatt en tørr bleie.

Han sover så tungt at han ikke våknet av alarmen når vi prøvde sensor i underbuksa, heller.

Derfor lurer jeg på om dere har erfaringer med at barnet deres sluttet helt av seg selv ?

Hvor gamle de var ?

Og om de sluttet brått eller om det ble mindre og mindre urin om natten ?

Hadde vært fint å få noen positive tilbakemeldinger på dette, da jeg nå ser det som en umulighet å få han noengang til å slutte.

Han takler dette fint selv, men det hadde vært trist om dette skulle følge han helt opp i ungdomsårene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mor_*
Skrevet

Min sengevæter sluttet av seg selv. Vi brukte aldri bleie på han, det ville han ikke selv og uten bleie kjenner de lettere hvor ekkelt det er å tisse på seg. Vi prøvde med klistremerker etter råd fra helsesøster, det fungerte ikke helt. Han sov veldig tungt og våknet derfor ikke når han måtte tisse. Vi gjorde det til vane å ta han opp før vi la oss. Jeg husker ikke når det gikk over, men det ble bedre over tid helt til problemet var borte.

Gjest Sniken (uinllogget)
Skrevet

Jeg sluttet å tisse på meg like før jeg fylte 10 år, og bedringen skjedde gradvis. Plutselig hadde jeg en og annen tørr natt, som etter hvert ble til flere tørre netter i uken. Så ble det flere tørre netter etterhverandre og kun sporadiske uhell. Endringen skjedde helt ut av det blå. Mener å ha lest et sted at de aller fleste sengevæterene blir tørre en gang i mellom 8-10 års alder. Det er bare en liten promille av sengevæterene som tar med seg problemene inn i tenårene.

Syns dere nå gjør lurt i å la det hele bero og fortsette med bleier så lenge det er nødvendig. Råd som er kommet om å ta barnet opp om natten for å tisse og ikke bruke bleier fordi barnet skal oppleve ubehag ved tissingen er bare tull.

Skrevet

Vi fikk bukt på problemet ved hjelp av homøopat og nesespray. Tror sprayen het Minirin. Først fikk vi for lav dose, men da denne ble økt så hjalp det på. En dag gikk jeg tom for medisin og hadde ikke ny resept. Noen få våte netter så var det over. Hadde da holdt på i 6-9 mnd.

Hva som faktisk var årsaken til at nattevætingen tok slutt aner jeg ikke. Det kan være homøopaten, modenhet osv.

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet

Jeg var selv sengevæter til jeg var 13 år. Så hos meg stoppet tissingen først når jeg nådde puberteten. Jeg fikk aldri bruke bleier hjemme av mor og far, da de mente at dette ville bety at jeg ikke kom til å bli tørr for da ville jeg jo bare tisse i bleien. Bare tull det vet du, for det var jo ingenting jeg ville mer enn å slutte å tisse på meg. At jeg måtte oppleve fornedrelsen det var å bli våt og kald i så mange år, viser jo bare at det ikke hjelper i det hele tatt å la barna bli våte. Så her i huset bruker vi bleier om natten på de som trenger det. Har 2 barn som begge har arvet dette problemet av meg, og den ene ble tørr for et par år siden like før han ble 9 år. Ingen behandling vi forsøkte hjalp på han. Han ble plutselig tørr i løpet av sommeren. Lillebroren er også plaget, han er nå 7 år og vi har nå startet med minirin til han da han sliter veldig med å akseptere sengevætingen. Har holdt på i 3 uker nå og det er noe bedring å spore så vi håper han blir tørr snart.

Gjest Gjest_mor_*
Skrevet

Jeg ser det at formuleringene i mitt forrige innlegg ble litt "feil" og derved ble tolket feil. :)

Mitt barn ville ikke bruke bleier, det var for babyer og da måtte han bare finne seg i å bli våt. Så klart at de som vil bruke bleier kan gjøre det. Når det gjelder å ta opp ungen før vi la oss så merket vi en forbedring når vi gjorde det, ellers hadde vi ikke gjort det. Noen ting fungerer på enkelte unger og ikke på andre, det er individuelt akkurat som alt annet man har problemer med.

Det jeg ville fram til i mitt forrige innlegg var at det går over med tiden, det gjelder bare å ha tålmodighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...