Gå til innhold

Oenig om barnet, vad är värst?  

1 stemme

1. 1. Oenig om barnet, vad är värst?

• Det är värre när hon tvingar på honom ett barn
      12
    • Det är värre när hon tar abort på ett barn han önskar
      7
    • Det är lika illa
      21

Anbefalte innlegg

Gjest Kinga
Skrevet

At abort betraktes som en form for prevensjon av enkelte tror jeg nok stemmer, MarianneE. Majoriteten gjør nok ikke det, ei heller jeg. Skulle jeg bli gravid tross forhåndsregler og mannen ønsket seg barn, men ikke jeg, hadde jeg tatt abort.

Sånn er det med den saken.

Vibeke

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er enig med SS.

Jeg blir kvalm når jeg leser hvor naive og fordømmende spesielt kvinner som ikke har barn er mot andre kvinner....Dette er like mye mannens ansvar!

Gjest Cruella
Skrevet

Udiskutabelt kvinnens rett å ha det siste ordet uansett omstendighetene.

L-B

Gjest Anonymous
Skrevet

poenget var at ingen skulle påtvinges et barn, ikke sant?

kvinner skal altså ikke "narre" menn for å prøve å bli gravide

menn bør bruke kondom dersom de vil være helt sikre

kvinner skal altså heller ikke påtvinges et barn og må altså ha muligheten til å ta abort dersom all prevansjon feiler

det at mannen skulle kunne ha noe å si på at kvinnen tar abort blir like ille som at mannen ikke skulle ha noe han skulle ha sagt dersom kvinnen vil bli gravid

man har ikke "rett" til å få barn, men man har så absolutt (og bør også ha) muligheten til å slippe å få barn man ikke ønsker! (med unntak av men som nekter å bruke kondom, da.. de prøver jo ikke på å unngå å få barn )

Gjest salma
Skrevet
SS og Minnie, her er jeg ganske så uenig med dere!

Jeg mener at en gravid kvinne ikke bare kan gå og ta abort uansett hva den vordende far mener! Man er to om og ha sex, og om hun vet at hun absolutt ikke vil ha barnet så burde hun faktisk tenke på dette før hun legger seg ned!

Mener faktisk at en abort virker noenganger litt "lettvint" (men hva vet vel jeg, som aldri har stått ovenfor dette valget), og absolutt ikke noe kun en skal bestemme!!

Og Minnie......alle mannfolk stikker faktisk ikke av så fort de får sjangsen!!

Hva slags menn har du vært borti??

Mener ikke å virke overlegen, men dette bør du ikke være så skråsikker på før du har vært borti situasjonen selv. Lett å dømme fra utsiden....

Mener du virkelig at en mann skal kunne tvinge en kvinne gjennom et svangerskap selv om hun absolutt ikke vil ha barnet? Det er det dummeste jeg har hørt. Stakkars henne som får en unge hun ikke vil ha, ungen som ikke er ønsket av sin mor, og mannen som får barn med en kvinne som ikke ønsker å bli mor til hans barn. Lite gjennomtenkt innlegg, spør du meg....

Og; prevensjon kan faktisk svikte. Hvis argumentet "dette bør hun tenke på før hun legger seg ned" skal være gjeldende, er jo ALLE kvinner avskåret fra å ha sex med mennene sine i alle perioder utenom når de planlegger barn. Jojo....

Skrevet

Jeg er enig i at kvinnen skal ha siste ordet i abortsaken. Slik må det nesten være.

Men jeg ville ikke drømme om å ta en slik beslutning uten å diskutere dette nøye med min mann, være seg uventet graviditet eller ønske om abort.

Syns diskusjonen her går uten at man tar forutsetninger.

Jeg er f.eks. i et etablert forhold. Å ikke ha mannen med på råd da ville være tillitssvikt fra min side.

Om graviditeten var et resultat av en ONS og jeg ikke ønsket barnet, hadde jeg sannsynligvis ikke sagt noe til faren i det hele tatt...

Og kvinner som lurer menn for å bli gravide? :x :evil: :x :evil: :x

Menn som ikke tar ansvar? :x :evil: :x :evil: :x

Og det tullet med at kondom ikke er noe deilig - det hører ikke hjemme i denne diskusjonen. Det er IKKE en god grunn til å gjøre en kvinne gravid, og evt forårsake den belastningen en abort vil være for de fleste kvinner (og menn). Da får det være litt mindre deilig for at man ikke leker med viktige ting :evil: Sånn argumentasjon skremmer meg faktisk.....

Gjest salma
Skrevet

Jøss, det var et sinna innlegg til moderator å være! Men vi er nok på linje på det meste.

Men en ting vil jeg ha sagt; Uavhengig av hvordan forholdene rundt er, om man er gift med faren, om det er et resultat av et ONS etc, så er dette til syvende og sist kvinnens valg, og mannen kan verken tvinge henne til abort eller til å bære fram barnet. Det mener jeg helt bestemt!

Og forøvrig så har jeg problemer når personer som ikke har vært i denne vanskelige situasjonen sitter og moraliserer. Lett å si "Dette burde du tenkt på før du la deg ned" når man ikke blir rammet av dømmingen sin selv :evil:

Gjest sexysadie
Skrevet

så enden på visa må bli at vi legger press på RFSU om ett kondom som er enda mere knudrete.......... :sjarmor:

Gjest salma
Skrevet

så enden på visa må bli at vi legger press på RFSU om ett kondom som er enda mere knudrete..........

Hehe, kunne ikke vært mer enig!!!! :wink:

Gjest sexysadie
Skrevet

Det ville iallfall ha blitt lekkert for oss kvinner og en slikkepinne å vente for å virkelig begynne å kreve kondom.....' :kul:

Skrevet

Mener du virkelig at en mann skal kunne tvinge en kvinne gjennom et svangerskap selv om hun absolutt ikke vil ha barnet? Det er det dummeste jeg har hørt. Stakkars henne som får en unge hun ikke vil ha, ungen som ikke er ønsket av sin mor, og mannen som får barn med en kvinne som ikke ønsker å bli mor til hans barn. Lite gjennomtenkt innlegg, spør du meg....

Denne argumentasjonen om "uønskede barn" er noe av det mest tåpelige, og i verste fall kyniske, jeg hører. Hva tror du egentlig skjer med barn som er "uønsket"??? At foreldrene slår dem, sulteforer dem osv????

Jeg tviler på at noen som i utgangspunktet ikke ønsker seg barn, blir noe mindre glade i barna sine, eller dårligere foreldre, enn dem som planlegger å få barn. Jeg synes en slik argumentasjon viser et forferdelig negativt menneskesyn

Gjest Anonymous
Skrevet

¨det at jeg ikke vil ha barn er et negativt menneskesyn??

jeg vil, vil vil ikke ha barn..!

og det ville ikke falle meg inn å få barn...

takk og pris for at jeg kan ta abort..

uansett hvor sterkt et ønske fra en mulig far var om å bli far ville jeg ikke bære fram barnet.. som jeg virkelig virkelig ikke vil ha..

takk og pris for at ingen kan tvinge meg til det..

det å behandle et menneske som en rugemaskin, det er litt av et mennesksyn, det..

det at noen skulle kunne tvinge meg til å bli mor, for så å si at det ville nok gå så bra fordi jeg ville jo ikke slå dem og sultefore dem??

hva er det for slagt tåpelig argument..

det å få barn er så mye, mye mer enn å ikke slå og ikke sultefore..

barn fortjener å være ønsket..

Nilmas innlegg var skremmende... håper virkelig ikke det finnes spes mange ute der som tenker slik... angst!

Skrevet
¨det at jeg ikke vil ha barn er et negativt menneskesyn??

jeg vil, vil vil ikke ha barn..!

og det ville ikke falle meg inn å få barn...

Jeg tror ikke du kan ha lest innlegget mitt særlig godt. Jeg har da aldri sagt at det innebærer et negativt menneskesyn å ikke ville ha barn!! :o For den saks skyld har jeg faktisk ikke lyst på barn selv; likevel mener jeg at jeg ville ha blitt en god mor OM uhellet skulle være ute.

Kan du dokumentere at barn som i utgangspunktet er "uønsket" har det noe verre enn andre? Jeg har faktisk så stor tro på menneskeheten at jeg tror de aller, aller fleste er glad i barna sine og gode foreldre, enten barna er planlagte eller ikke.

Gjest salma
Skrevet

Denne argumentasjonen om "uønskede barn" er noe av det mest tåpelige, og i verste fall kyniske, jeg hører. Hva tror du egentlig skjer med barn som er "uønsket"??? At foreldrene slår dem, sulteforer dem osv????

Jeg tviler på at noen som i utgangspunktet ikke ønsker seg barn, blir noe mindre glade i barna sine, eller dårligere foreldre, enn dem som planlegger å få barn. Jeg synes en slik argumentasjon viser et forferdelig negativt menneskesyn

1. Jeg har ikke noe forferdelig dårlig menneskesyn.

2. Det er forskjell på UØNSKEDE barn og IKKE PLANLAGTE barn.

Mitt barn var ikke planlagt, men ønsket, og hun har det svært godt sammen med en mamma og øvrig familie som elsker henne.

Jeg vet derimot om andre barn som verken var planlagt eller ØNSKET, og svaret er ja; de har det ikke bra. For det første fordi foreldrene ikke egentlig ikke ville ha barn og det skinner gjennom, for det andre fordi de må leve med at de ikke er ønsket.

3. Du er temmelig frekk som kan tillegge meg et "forferdelig dårlig menneskesyn" fordi jeg mener at det prinsipielt er feil å presse en kvinne gjennom et svangerskap hun ikke ønsker. Det vil jeg ha meg frabedt.

4. Jeg er verken tåpelig eller kynisk, og lurer litt på hvilket grunnlag du påstår dette på...

Skrevet
Jeg har faktisk så stor tro på menneskeheten at jeg tror de aller, aller fleste er glad i barna sine og gode foreldre, enten barna er planlagte eller ikke.

Enig; det aller fleste er vel glade i barna sine vel, enten de er ønsket eller ikke!

"Det ville ikke falle meg inn å få barn!" Gjest, unnskyld at jeg spør, men hva gjør du i dette forumet?

Jeg vet at "lufta er for alle", men...

Gjest Anonymous
Skrevet
[Jeg tror ikke du kan ha lest innlegget mitt særlig godt. Jeg har da aldri sagt at det innebærer et negativt menneskesyn å ikke ville ha barn!! :o  For den saks skyld har jeg faktisk ikke lyst på barn selv; likevel mener jeg at jeg ville ha blitt en god mor OM uhellet skulle være ute.  

Kan du dokumentere at barn som i utgangspunktet er "uønsket" har det noe verre enn andre? Jeg har faktisk så stor tro på menneskeheten at jeg tror de aller, aller fleste er glad i barna sine og gode foreldre, enten barna er planlagte eller ikke.

ok at du tror du ville ha blitt en god mor dersom "uhellet var ute"

men da ser du neppe på dette som et så stor uhell som meg..

du antar jo her at dersom du ble gravid, ville du beholde barne..

det ville nemlig ikke falle meg inn..

jeg ville også blitt en god mor dersom jeg BESTEMTE meg for å få barn.. men det å bli påtvunget et barn.. nei! det er ikke bra verken for barnet eller forledrene.. og hele den ideen synes jeg vitner om et tragisk menneskeksyn.. at barn bare er noe man får og så får takle.. og det går nok så bra.. nope!

Gjest Anonymous
Skrevet

kjempebra innlegg salma..

og til deg lillen.. er det et krav å ha ønske om barn for å diskutere om en far skal kunne påvirke om en mor skal ta abort??

det er jo for folk som meg som virkelig ikke vil ha barn at denne problemstillingen er viktigst..

de som ønsker seg barn kan ikke til det fulle forstå hvilken skrekkelig tanke det ville være for meg å skulle bli behandlet som en rugemaksin og ikke selv ha den fulle råderett over mitt valg om abort..

så; ja.. jeg hører hjemme på denne debatten..

(ikke at jeg burde trenge å rettferdiggjøre dette for deg, da.. :o )

Gjest salma
Skrevet

Enig; det aller fleste er vel glade i barna sine vel, enten de er ønsket eller ikke!

quote]

...

Enig med Nilma; man kan godt elske barna sine og ivareta dem godt selv om de ikke var planlagt. Jeg gjør det.

Betinget enig med Lillen; det er forskjell på "ikke planlagte" barn og "uønskede" barn. Syns du virker temmelig naiv i din egen lille verden

Skrevet

Vanskelig å registrere at det var faren til barnet denne dabatten handlet om...

Gjest salma
Skrevet

"Det ville ikke falle meg inn å få barn!" Gjest, unnskyld at jeg spør, men hva gjør du i dette forumet?

Jeg vet at "lufta er for alle", men...

Nå ble det jo SÅ hyggelig for Gjest å komme med sine synspunkter. Åja, det er ikke lov å være uenig med deg, nei. Glemte helt det i min naivitet, jeg... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...