Gjest Mirina Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 jeg fikk min Divacup i posten i dag, og jeg måtte jo selvsagt prøve. Men jeg synes den var vanskelig å få inn, fikk da klemt den inn på et vis, men den var overhodet ikke lett å rotere som det sto at det skulle være. Det vil jo sikkert være lettere når jeg faktisk har mensen, og det er litt "smøring" der nede, men er det noen av dere som har noen tips til en nybegynner? Tror dette er første gang jeg faktisk gleder meg til mensen.
Gjest Mirina Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 Ingen proffe divacup-brukere som har noen tips?
Gjest Elfrida Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 Jeg har aldri fått til å rotere den jeg, men jeg får den til å sitte trygt og tett allikevel. Hvis man akkurat har vasket og tørket seg før man skal sette den på plass, noe man gjerne har, kan det være lurt å ta litt vann på fingrene og væte skjedeinngangen slik at det glir litt lettere, og divacupen er jo også vanligvis våt. Jeg pleier i hvert fall å vaske den først, selv om den var ren da jeg satt den vekk. Så klemmer jeg den sammen til en u liksom og fører den inn, sånn som på tegningen som følger med. Det er litt knot til å begynne med, og kan føles litt 'mye', men straks man får den innenfor går det greiere. Jeg pleier da å føre fingeren litt rundt, for å kjenne etter om den har åpnet seg helt der inne. Hvis den ikke har det så dytter jeg litt på den liksom, men jeg får altså ikke til den roteringen. Syns det går veldig greit allikevel, men de to første mensperiodene var det litt knoting ja.
Merneith Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Jeg roterer ikke. Jeg lager også denne u-formen. Trikset med divacup er at den ikke skal langt inn. Og hvis den gjør vondt, så har du satt den i feil. Selv så kjenner jeg godt når vakumet slår inn. Det kan ta litt tid faktisk, 1 min eller 2...? En måte å sjekke om det er vakum, er å prøve å dra ut koppen. Kjenner du motstand, så er det vakum. Anbefaler at du tømmer den de første gangen i dusjen..
Gjest Mirina Skrevet 20. september 2007 #5 Skrevet 20. september 2007 Takk for svar. Fint å høre at det er flere som ikke klarer å rotere den, men at det skal fungere fint allikevel. Jeg bretter den selvsagt sammen slik som på tegningen, og jeg setter den ikke langt inn. Det som er ubehagelig er å få koppen inn, etter at jeg fikk den inn kjente jeg den ikke. Men jeg antar at det er med dette som med det meste annet, øvelse gjør mester.
Gjest Elfrida Skrevet 20. september 2007 #6 Skrevet 20. september 2007 Det som er ubehagelig er å få koppen inn, etter at jeg fikk den inn kjente jeg den ikke.Jeg syns fremdeles det er litt småubehagelig, men det går mye fortere nå enn i begynnelsen, så ubehaget går fort over.
Gjest imli Skrevet 20. september 2007 #7 Skrevet 20. september 2007 Hvor "sikkert" er denne patenten? Dvs hvor ofte må man tømme, problemer med lekkasje osv? Nå er det jo en stund til jeg får mensen da... Men jeg har hørt om dette før og har lyst til å prøve tterhvert.. Er lei bind og tamonger.
Gjest Elfrida Skrevet 20. september 2007 #8 Skrevet 20. september 2007 Jeg tømmer morgen og kveld, veldig greit for da er jeg hjemme på mitt eget bad. Divacupen lakk skikkelig en gang i begynnelsen, men da hadde jeg ikke fått den riktig på plass. Ble litt smålekkasje noen av de første gangene også - så det kan være greit å ha et truseinnlegg eller lite bind som ekstra sikkerhet til å begynne med. Når man får den på plass slik den skal være er det dønn tett. Jeg har ikke klart å få den til å bli for full så jeg vet ikke hva som skjer da, men jeg antar at det blir lekkasje. Jeg har ganske normal mens, ikke kjempemye, men ikke spes lite heller.
Gjest Elfrida Skrevet 21. september 2007 #10 Skrevet 21. september 2007 (endret) http://www.divacup.com/ http://www.damebeger.no/ http://www.keeper.com/ (andre merker, samme konsept) Endret 21. september 2007 av Elfrida
Gjest Gjest_Hønepøne_* Skrevet 22. september 2007 #11 Skrevet 22. september 2007 Hei:) Da har jeg akkurat gjort unna min første mens med divacup. Det blei en del knoting, men gikk bedre etterhvert. Når det gjelder å sette den inn, har jeg funnet ut at det er lettere når den er våt. Det er også to forskjellige måter å "brette" den på - du har den "doble U", men du har også den hvor hvor man bretter den ene kanten mer "ned i" selve begeret. Da er det lettere, synes jeg. Jeg synes faktisk det er mest ubehagelig å ta den ut... Roteringen fikk jeg aldri til, men sjekker med en finger om den sitter ordentlig rundt livmortappen. Opplevde ingen lekkasjer, til tross for at jeg tilhører kategorien som blør ganske kraftig. Tømmer den like ofte som jeg ville skiftet bind/tampong. Er i det store og hele svært så fornøyd - men gruer meg dog litt til første gang jeg må tømme den på offentlig toalett...
Mrs. K Skrevet 22. september 2007 #12 Skrevet 22. september 2007 Jeg fukter den også og bretter som en U, men jeg roterer den ikke. Jeg drar en anelse i den så den bretter seg ut igjen. Jeg har bare opplevd lekkasje et par ganger i begynnelsen.
Fakse Skrevet 22. september 2007 #13 Skrevet 22. september 2007 Jeg har aldri hatt lekkasje, men jeg er nøye med å passe på at det blir skikkelig vakum når jeg setter den inn. Tømmer morgen og kveld, men har lest på amerikanske sider om noen som må tømme oftere, dette kommer selvfølgelig an på hvor mye man blør. Når jeg setter den inn bruker jeg 7-folden, altså klemme den sammen først og deretter brette den ene siden nedover. For å ta den ut drar jeg på en måte litt skjevt i den, da slipper vakumet lett. Gjør det i dusjen, eller har klar litt papir. Når jeg skyller bruker jeg først kaldt vann for å få bort blod, og deretter varmt vann og litt asan. Koker den etter hver mens. Største fordel for min del har vært på ferie eller ellers når hverdagen er hektisk. Fantastisk å være på festival i sommer, og ikke måtte styre med bind eller tamponger inne på et trangt festivaltoalett uten muligheter for å vaske fingrene med annet enn desinfiserende middel. Samme på ferie, herlig å kunne være på sigthtseeng og utflukter hele dagen uten å måtte tenke på å finne et sted der det var egnet å bytte tampong eller bind. At det er miljøvennlig er bare en ekstra bonus egentlig. Kommer uansett aldri til å bytte tilbake
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå