Gå til innhold

Økonomi, samlivsbrudd og barnefordeling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tjener max 220 000 i året, inkludert feriepenger.

Hvordan fungerer dette med forskjellen på delt omsorg, og forsørger/samværsforelder i forhold til økonomisk støtte?

Hva er best for barna? Ungene er under 5 år, minstemann er 1.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stadig fler praktiserer felles omsorg. Om det er 2 barn involvert er det ofte at et barn bor hos den ene, mens det andre barnet bor hos den andre.

Enkelte sosialkontor har tidligere forlangt at dete skal forsvares fordi det gir høyere kostnader for kommunen.

a) Med et barn hver vil dere begge får barnetrygd for 2 (hvis du hadde hatt begge ville du fått barnetrygd for 3).

b) Begge får skatteklasse 2 (hvis begge jobber og ingen har ny samboer).

c) Dere betaler bidrag "til hverandre", noe som betyr at den av dere som tjener mest betaler bidrag til den som tjener minst. Størrelsen på bidrager finner du på Nav's bidragsveileder (du må kjøre gjennom verdiene både for deg og ex'en, dvs 2 ganger slik at du kan regne hvor mye den ene skal betale til den andre).

d) Jeg vet ikke hva grensen for bostøtte ligger på. men det er mulig du kan be om dette også.

e) Dere får dermed hvert deres barn dere blir ansvarlig for mht kostnader til klær, sportsutstyr/fritidsaktiviteter, etc. Dette er ingen stor kostnad idag, men kan utvilsomt bli det.

Unntaket er spesielt dyre fritidsaktiviteter (f.eks. riding). Men for å dele slike kostnader må dere være enig om slike aktiviteter.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Det er altså vanlig å dele søsken?? Det hadde jeg ikke trodd. :(

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Det er altså vanlig å dele søsken?? Det hadde jeg ikke trodd. :(

Ja,det er vanlig å dele søsken, men dette er bare på papiret, i virkeligheten er barna samtidig hos far og, bare med noen få dager ekstra i året hos den forelderen som har hovedomsorgen. Fult lovlig, og begge foreldrene får noe ekstra økonomisk støtte.

Skrevet
Ja,det er vanlig å dele søsken, men dette er bare på papiret, i virkeligheten er barna samtidig hos far og, bare med noen få dager ekstra i året hos den forelderen som har hovedomsorgen. Fult lovlig, og begge foreldrene får noe ekstra økonomisk støtte.

Vil bare bekrefte det gjest sier i dette innlegget.

"Delingen" foregår slik at barna har hver sin bostedsadresse. Men i praksis har du barna halve tiden og han fhar barna halve tiden. På den måten blir dere helt uten barn en periode og har begge barna den andre perioden.

Dette er også en fordel økonomisk etter at bidragsreglene ble endret for 2-3 år siden. Samtidig gir det både mor og far mulighet til bedre økonomi ved å ha ekstrajobb eller jobbe overtid i korte perider, samt pleie egen fritid, venner eller utdannelse.

Det snakkes mye om at felles omsorg skal bli utgangspunktet ved ethvert samlivsbrudd bl.a. fordi flere av statsrådene praktiserer en slik løsning, men også fordi det medfører lavere konfliktnivå mellom foreldrene samtidig som det ivaretar barnas behov for mest mulig samvær med begge foreldrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...