Gjest Reven Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Jeg er SQL-novise, og for å skjønne hva jeg driver med ønsker jeg meg ei SQL-ordliste. Jeg har funnet denne som er fin mht kommandoer, men skulle så gjerne hatt en tilsvarende oversikt for funksjoner og operatorer også. Hvorfor? For lettere å finne feil jeg gjør, og fordi det er lettere å lære noe en forstår enn noe en må pugge.
Gjest javac Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 Hei. Du kan sikkert lære noe om dette ved å titte i slike ordlister, men for å lære litt mer om hvordan spørringer i SQL lages på en god måte, så foreslår jeg at du får litt mer kjøtt på beinet. I såfall ville jeg tatt en tur i bokhandelen for å se hva de har å tilby. Både databaser og SQL er, på lik linje med det meste innen datateknologien, basert på matematikk. Herunder spesielt diskret matematikk. INTERSECT, MINUS og UNION er svært konkrete eksempler på operatorer som bygger direkte på begreper innenfor områder som mengdelære og boolsk algebra. Dersom du ikke har vært borti dette tidligere, så ser det sikkert noe skremmende ut, men det er egentlig ganske elementær logikk. Å ha denne bagasjen med deg videre i arbeidet med databaser og SQL er i grunnen uhorvelig viktig. Videre trenger du nok også litt kunnskap om hvordan (relasjonelle) databaser fungerer og hvordan data er organisert (tabeller, tupler, rader, primærnøkler, fremmednøkler, referanser, datatyper, osv). Jeg vet ikke hvilken DBMS du bruker, men prinsippene er i grunnen de samme uansett om det gjelder eksempelvis Oracle, MySQL, PostgreSQL eller MSSQL. Nå vet jeg jo ingenting om hva du kan om dette fra før av, men lykke til. Dette er spennende saker!
Gjest Reven Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 Takk for tilbakemelding, Javac! Alt du nevner er på vei inn i hodet gjennom studiet jeg går på nå, så det bør ikke være noen fare. Likevel... Med ei ordliste inbiller jeg meg at det er lettere å få kommandoer, funksjoner osv til å sitte. Du vet, det blir som å snakke elelr skrive et språk en kan, eller ikke kan.
Gjest javac Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Takk for tilbakemelding, Javac! Alt du nevner er på vei inn i hodet gjennom studiet jeg går på nå, så det bør ikke være noen fare. Likevel... Med ei ordliste inbiller jeg meg at det er lettere å få kommandoer, funksjoner osv til å sitte. Du vet, det blir som å snakke elelr skrive et språk en kan, eller ikke kan. Oppslagsverk kan være nyttig så lenge man har teorien i bakhodet Jeg kan forøvrig foreslå følgende bok: "Learning SQL - A Step-by-Step Guide using Oracle", Earp og Bagui, Addison-Wesley (2003), ISBN: 0-201-77363-5 Denne tar for seg Oracle, men kan selvsagt brukes i forbindelse med andre DBMS også. Bakerst finner du en fyldig liste over kommandoer og funksjoner. Boken tar også for seg PL/SQL (i korte trekk).
Annikken Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 Juhuu, dama spør etter en ORDLISTE... Hun vet hva du prater om
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå