Mann 42 Skrevet 24. september 2007 #81 Skrevet 24. september 2007 Så fordi noen skjeggete menn i en hule kommer med trusler fra den andre siden av verden, så skal vi trykke bilder bare for å vise at vi kan? Ja, nettopp.
Bønna Skrevet 24. september 2007 #82 Skrevet 24. september 2007 Ja, som et utgangspunkt må man ta for gitt at det er mulig å løse et problem. Av og til er det også en fordel å ta inn over seg virkelighetens begrensninger. Utsagnet ditt bekrefter egentlig bare at du slett ikke ønsker noen løsning, men aller helst en skikkelig konflikt. Utsagnet ditt bekrefter bare at du heller påfører menneskene unødvendige konflikter før du innrømmer at ditt flerkulturelle Utopia er feilslått. Hva er det egentlig som er så jævlig viktig med disse multikulti-greiene at du er villig til å risikere et Europa i fyr flammer for det? Påtvungten assimilering er en konfliktfylt greie og fungerer ikke så bra, heller. Det er i så fall et ypperlig argument mot innvandring. Hvorfor ikke stanse innvandringen før situasjonen blir enda mer håpløs enn den er i dag? Det er nok å ta fatt i. Og så får vi en stupid krangel om Muhammed som rundkjøringshund, med alt det trekker med seg. Jeg er enig i at ytringsfriheten kan vi ikke fire på, men jeg kunne klart meg uten dette. Vilks, din provokative dritt. Kom og gjem deg under sofaen min om du må, men ikke forvent at jeg er glad mens du ligger der. Ja vel, tøffen tøffe tøff! Kanskje du kan forklare hvordan vi skulle debattert muslimenes forhold til den europeiske ytringsfriheten, uten å få avklart hva den egentlig innebærer? Skulle vi hatt en hypotetisk diskusjon, basert på en ekstern teoretisk fortolkning av koranen? Det hadde jo blitt en skikkelig spennende og verdifull debatt. Vilks aktuelle verk har høy samfunnskunstnerisk verdi. Nettopp fordi han både tar for seg den europeiske offentlighetens unnlatenhet i forhold til problemer knyttet til muslimer, samt muslimenes problematiske forhold til det europeiske samfunnet de lever i. Og hvem i all verdens navn og rike er det som har vedtatt at samfunnskunsten ikke skal være provokativ? Store deler av sin funksjon har den jo gjennom provokasjonen.
Mann 42 Skrevet 24. september 2007 #83 Skrevet 24. september 2007 (endret) Ja vel, tøffen tøffe tøff! Kanskje du kan forklare hvordan vi skulle debattert muslimenes forhold til den europeiske ytringsfriheten, uten å få avklart hva den egentlig innebærer? Skulle vi hatt en hypotetisk diskusjon, basert på en ekstern teoretisk fortolkning av koranen? Det hadde jo blitt en skikkelig spennende og verdifull debatt. Vilks aktuelle verk har høy samfunnskunstnerisk verdi. Nettopp fordi han både tar for seg den europeiske offentlighetens unnlatenhet i forhold til problemer knyttet til muslimer, samt muslimenes problematiske forhold til det europeiske samfunnet de lever i. Og hvem i all verdens navn og rike er det som har vedtatt at samfunnskunsten ikke skal være provokativ? Store deler av sin funksjon har den jo gjennom provokasjonen. Etter noen dagers gjennomtenking og lesing av diverse, må jeg si meg enig med deg. Vilks kan nå få ligge oppå sofaen, og får varm sjokolade før sengetid i tilfelle mareritt. Men hvis du hadde lest hele tråden, så hadde du sett det selv, og kunne spart deg å gå tre skritt tilbake i din argumentasjon. Endret 24. september 2007 av Mann 42
Paradokset Skrevet 24. september 2007 #84 Skrevet 24. september 2007 Av og til er det også en fordel å ta inn over seg virkelighetens begrensninger. .... Utsagnet ditt bekrefter bare at du heller påfører menneskene unødvendige konflikter før du innrømmer at ditt flerkulturelle Utopia er feilslått. Hva er det egentlig som er så jævlig viktig med disse multikulti-greiene at du er villig til å risikere et Europa i fyr flammer for det? Vel, den virkelige verden er en verden som er stadig mer globalisert. Mennesker av ulik etnisitet vil bevege på seg - slik de alltid har gjort - bare mye raskere. Det er en realitet man bør ta inn over seg og søke å finne løsninger. Jeg har ikke sagt det er enkelt, men det er bedre enn å lukke øynene og håpe at noen andre tar tak i det. Jeg vet vi er uenige om dette så vi får heller la det ligge.
mysan Skrevet 26. september 2007 #85 Skrevet 26. september 2007 (endret) Jeg har ikke sagt det er enkelt, men det er bedre enn å lukke øynene og håpe at noen andre tar tak i det. Men blir det riktig at løsningene må være og danse etter deres pipe så mye som mulig for at de ikke skal begynne å bombe alle andre? De ekstreme muslimene er en minoritet i verden og bør jenke seg. Endret 26. september 2007 av mysan
Paradokset Skrevet 26. september 2007 #86 Skrevet 26. september 2007 Men blir det riktig at løsningene må være og danse etter deres pipe så mye som mulig for at de ikke skal begynne å bombe alle andre? De ekstreme muslimene er en minoritet i verden og bør jenke seg. Nei, jeg vil ikke danse etter deres pipe. Men nå anser jeg ikke det å la være å trykke tegningene nødvendigvis som å gi etter for deres krav.
mysan Skrevet 26. september 2007 #87 Skrevet 26. september 2007 Nei, jeg vil ikke danse etter deres pipe. Men nå anser jeg ikke det å la være å trykke tegningene nødvendigvis som å gi etter for deres krav. I mine øyne vil det være et steg på veien. Og særlig ETTER at de har kommet med drapstrusler pga dette tidligere. Nå gjelder jo ikke disse truslene deres kun tegningene heller, de gjelder også folk som drister seg til å skrive kritiserende om troen deres. De SKAL ikke ha kritikk, basta.
Paradokset Skrevet 26. september 2007 #88 Skrevet 26. september 2007 I mine øyne vil det være et steg på veien. Og særlig ETTER at de har kommet med drapstrusler pga dette tidligere. Nå gjelder jo ikke disse truslene deres kun tegningene heller, de gjelder også folk som drister seg til å skrive kritiserende om troen deres. De SKAL ikke ha kritikk, basta. Ytringsfrihet er en frihet til å selv velge hva man vil ytre. Det vil være det motsatte av ytringsfrihet om man føler seg forpliktet til å ytre noe - utelukkende fordi noen forsøker å stoppe deg fra å ytre det. At kritikk mot islam blomstrer, og trusler fungerer dårlig, er vel denne tråden og utallige andre utmerkede eksempler på.
mysan Skrevet 26. september 2007 #89 Skrevet 26. september 2007 Selvfølgelig skal man kunne velge om man vil trykke bildene eller ikke. Men velges det bort pga frykt, så blir det feil. Og liker de ikke kritikk av religionen sin, så skyter de vel strengt tatt langt over mål på den måten de praktiserer i dag. (Vi snakker fremdeles ikke om den milliarden muslimer som tar avstand fra dette, bare for å slippe kommentarer i den retningen)
Paradokset Skrevet 26. september 2007 #90 Skrevet 26. september 2007 Men velges det bort pga frykt, så blir det feil. Ja, det er et vesentlig poeng. Samtidig virker det som en del automatisk tolker det dithen at det er frykt som er årsaken om man vvelger å ikke trykke de.
mysan Skrevet 26. september 2007 #91 Skrevet 26. september 2007 Ja, og det tror faktisk jeg også. Alle de som velger å IKKE trykke, vet at de antakelig ville solgt fler aviser OM de hadde trykket, men alt bråket fra forrige runde får dem til å tenke seg om en ekstra gang. Ikke noe merkelig i det. Fullstendig forståelig, og det er ikke dermed sagt at de lar være av respekt.
Paradokset Skrevet 26. september 2007 #92 Skrevet 26. september 2007 Alle de som velger å IKKE trykke, vet at de antakelig ville solgt fler aviser OM de hadde trykket, De ville sikkert solgt flere aviser om de hadde hatt toppløsbilde av Mette-Marit på forsiden også.
mysan Skrevet 26. september 2007 #93 Skrevet 26. september 2007 De ville sikkert solgt flere aviser om de hadde hatt toppløsbilde av Mette-Marit på forsiden også. Korrekt, men de har muligens ingen slike bilder tilgjengelig akkurat nå. Det er forøvrig heller ikke det vi diskuterer.
Paradokset Skrevet 26. september 2007 #94 Skrevet 26. september 2007 Korrekt, men de har muligens ingen slike bilder tilgjengelig akkurat nå. Det er forøvrig heller ikke det vi diskuterer. Det tror jeg de gjør(den famøse hjemmevideoen), men de ville selvfølgelig aldri trykke de. Om pressens eneste oppgave var å selge aviser så måtte de gjerne trykke hva de vil. Heldigvis har de fleste aviser fortsatt visse redaksjonelle krav til innholdets nyhetsverdi.
mysan Skrevet 26. september 2007 #95 Skrevet 26. september 2007 Kanskje ligger det også litt lenger inne å henge ut én bestemt navngitt person, som også skal bli vår fremtidige dronning og som har gått offentlig ut og forklart og unnskyldt sin utagerende fortid, og som ellers gjør en god jobb som kronprinsesse i dag, enn det er å gjøre narr av enkelte forkastelige aspekter av en middelardersk religion.
Paradokset Skrevet 26. september 2007 #96 Skrevet 26. september 2007 Kanskje ligger det også litt lenger inne å henge ut én bestemt navngitt person, som også skal bli vår fremtidige dronning og som har gått offentlig ut og forklart og unnskyldt sin utagerende fortid, og som ellers gjør en god jobb som kronprinsesse i dag, enn det er å gjøre narr av enkelte forkastelige aspekter av en middelardersk religion. Muligens, men det gjøres uansett en redaksjonell vurdering - som går langt utover det å maksimere salgstallene.
mysan Skrevet 26. september 2007 #97 Skrevet 26. september 2007 Helt klart. Og bakgrunnen for den vurderingen er neppe redsel for drapstrusler fra kongehuset.
Paradokset Skrevet 26. september 2007 #98 Skrevet 26. september 2007 Helt klart. Og bakgrunnen for den vurderingen er neppe redsel for drapstrusler fra kongehuset. Men ifølge din logikk skulle de trykket toppløsbildene - uavhengig av andre vurderinger - hvis det faktisk var slik at de hadde mottatt en trussel?
mysan Skrevet 26. september 2007 #99 Skrevet 26. september 2007 Nei, det er ikke det jeg sier. Jeg sier at de skulle ikke latt det være KUN av frykt for trusler.
Paradokset Skrevet 26. september 2007 #100 Skrevet 26. september 2007 Nei, det er ikke det jeg sier. Jeg sier at de skulle ikke latt det være KUN av frykt for trusler. Da er vi enige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå