Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er det igjen noen ekstreme muslimer som skriker pga en tegning, ingen norske aviser vil vise tegningene "har ingen nyhetsverdi" sier de, men de skriver side opp og ned om tegningen. Feighet?

har muslimene vunnet når "vi" ikke tørr og vise tegningen eller stille kritiske spørsmål om denne relgionen?

eller er det kunn av respekt for en annen tro at de ikke trykker tegningen?

er det greit at enkelte "ledere" (imaner) for den relgionen kaller våre døttre horer, kaller oss for ureine osv, mens vi ikke lengre tørr og stille kritiske spørsmål til deres jobb eller meninger?

har muslimer vunnet over ytringsfriheten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes vi skal trykke muhammedkarikaturer hver dag i avisen.

På den måten viser vi at vi trykker akkurat hva vil vil....eh...

Gjest annen gjest
Skrevet

Poster litt i denne tråden, da det har relevans:

Det snører seg til i sverige.

Enligt arabisktalande personer på plats ska Husam Madani ha sagt följande om Lars Vilks: ”Låt hans öde bli en läxa för de andra”.

Vissa i publiken uppfattade det som ett hot. Polisen grep inte in när mannen talade.

..hvor lenge er det til vi får den første Theo van Gogh saken i skandinavia ? Det er ikke lenger ett spørsmål om om, men om når, spør du meg..

Det er nok å nevne drapsforsøket på William Nygård (i 1989 !), for å vise hvor kort vei det kan være fra trussel til drap, også her i landet.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan noen kan tro at gjentatte trykkinger av karikaturtegninger skal fremme respekt og toleranse begge veier...? Ja, vi har ytringsfrihet - men vi bør samtidig være i stand til å bruke hodet. At vi kan si hva vi vil, betyr ikke at det er lurt og riktig og gjøre nettopp det.

Gjest annen gjest
Skrevet

Beklager ! Nygaard ble skutt i -93, ser jeg nå. Uansett, det er lenge siden..

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at de tegningene på død og liv skal trykkes. Tror ikke det gagner noen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå skal man selvsagt ta trusler alvorlig.

Men jeg kan ikke forstå at vi skal la ekstreme religiøse fanatikere styre vår hverdag? Hvorfor skal vi la oss true til taushet på denne måten?

Hva blir det neste? Ytringsfrihet er en skjør ting.

Nei jeg synes ikke noe om at man absolutt må harselere med andres religion. Men jeg synes ENDA mindre om at vi skal trues til taushet av galninger.

Gjest annen gjest
Skrevet
Jeg forstår ikke hvordan noen kan tro at gjentatte trykkinger av karikaturtegninger skal fremme respekt og toleranse begge veier...? Ja, vi har ytringsfrihet - men vi bør samtidig være i stand til å bruke hodet. At vi kan si hva vi vil, betyr ikke at det er lurt og riktig og gjøre nettopp det.

Du er av samme ulla som nestelederen av islamsk råd, som prøver å skubbe ansvaret for flagg og ambassadebrenning på de som trykker tegninger, og ikke på de som faktisk setter liv i fare. Det er en livsfarlig tankegang, og du løper deres ærend. Du burde isteden forsvare ytringsfriheten, noe som er en grunnpilar i demokratiet, men den sammenhengen klarer du ikke å se, eller, du vil ikke se den.

En analogi, hvordan hadde du reagert om rabiate prester gikk løs på en moskee i Norge, og brente den ned til grunnen, fordi en avis i Iran hadde trykket blasfemiske tegninger av Jesus ? Hvem hadde du kritisert da ?

Du snakker om toleranse begge veier, vel, kristne har måttet tåle mye spott og spe, opp igjennom tiden. De har etterhvert måttet finne seg i å bli kritisert og hakket på, dette har styrket ytringsfriheten i dette landet. Hva tror du hadde skjedd med ytringsfriheten her i landet hvis man den gangen skulle tatt hensyn til respekt og toleranse ? Tror du ikke ytringsfriheten hadde hatt trange kår da ? Jeg tror ikke du helt skjønner ytringsfrihetens vesen..

Har man respekt og toleranse for kristne symboler i Norge idag ? Hvorfor kan for eksempel en standupkomiker kødde med ett kristent symbol (som ett bilde av jesus), men ikke med ett bilde av Muhammed ? (Ikke uten reell fare for livet). Klarer du å se hva misforstått respekt for religiøse symboler er i ferd med å gjøre med samfunnet ?

(For orden skyld kan jeg nevne at jeg er ateist, så at folk har liten respekt for kristendom og dens symboler i Norge idag, syns jeg er helt greit. Men dette tomrommet må aldri fylles med respekt for en annen religion, da er man på ville veier)

En annen interessant ting ang karikaturtegningene sist gang (Danmark): De tegningene som faktisk sto på trykk i Jyllandsposten september 2005 førte til små reaksjoner, det var ikke før en "delegasjon" tok med seg tegningene + tre bilder som aldri hadde stått på trykk i avisen, hvorav ett bilde hentet fra en fransk grisefest, på en rundreise til Egypt, Libanon og Syria. Alt ble gjordt for å hisse opp folk..

Skrevet

Flaggbrenning er like mye ytringsfrihet som karikaturtegninger, så det er en legitim måte å svare på. (Og like saklig og konstruktivt).

Jeg forsvarer ikke kriminelle handlinger, uansett hvem som gjør dem. Men jeg synes det er avsindig at man fortsetter med karikaturtegninger når forholdet mellom muslimer og vestlige er så betent som det er i dag. Det virker for meg som om de som driver med disse tegningene er ute etter å lage bråk og å yppe til strid fremfor å forsøke å bygge broer og fremme respekt og toleranse.

Skrevet

Men er det ikke kanskje litt interessant at disse tegningene til Vilks i utgangspunktet var laget til en (eller flere) kunstutstillinger, ikke for trykk i massemedia? Noen andre slike blasfemiske tegninger henger på Vestfossen - noe som har gått upåaktet hen inntil media fant ut dette også. Burde tegningene få henge i fred på gallerier forutsatt at de blir tatt inn, hvor det virker som svært få, om noen, av de besøkende lar seg provosere? Og hvorfor er kunstarenaen så utrolig lite provoserende, mens straks massemedia trykker tegningene i en annen kontekst - DA hyles det?

Skrevet

Settingen har jo ofte veldig mye å si for hvordan ting oppfattes.

Gjest Blondie65
Skrevet
Flaggbrenning er like mye ytringsfrihet som karikaturtegninger, så det er en legitim måte å svare på. (Og like saklig og konstruktivt).

Der er jeg enig. De tar et symbol som noen av oss anser som "hellig" og tramper på det. Helt greit ...

Men jeg synes det er avsindig at man fortsetter med karikaturtegninger når forholdet mellom muslimer og vestlige er så betent som det er i dag. Det virker for meg som om de som driver med disse tegningene er ute etter å lage bråk og å yppe til strid fremfor å forsøke å bygge broer og fremme respekt og toleranse.

Det virker for meg som de som driver med disse tegningene har et enormt behov for å markere seg selv, bli kjent, koste hva det koste vil. Alle vet jo nå hvem Vilks er ...

Men jeg synes disse "kunstnerne" reiser et vesentlig spørsmål og det er hvor går grensen for ytringsfrihet? Har man ikke lov å være helt idiot i ytringsfrihetens navn? Jeg minnes Salman Rushdie og hans "Sataniske vers". Det må være lov å ytre seg - uansett hvordan - uten frykt for represalier.

Snudd på hodet: hvis disse fanatikerne hadde ytret seg istedenfor å true og å utstede fatwa'er så hadde det kanskje ikke blitt like "gøy" å tegne blasfemiske figurer.

Gjest annen gjest
Skrevet

Er det ytringsfrihet å svi av en ambassade, knuse og ødelegge, og sette menneskeliv i fare ?

Jeg forsvarer ikke kriminelle handlinger, uansett hvem som gjør dem.

Men du legitimerer handlingene når du ikke stiller deg bak ytringsfriheten, og forsvarer den. Du sier det er uklokt, og man må tenke seg om. Det er bensin på bålet for de som sier de er støtt !

Men jeg synes det er avsindig at man fortsetter med karikaturtegninger når forholdet mellom muslimer og vestlige er så betent som det er i dag. Det virker for meg som om de som driver med disse tegningene er ute etter å lage bråk og å yppe til strid fremfor å forsøke å bygge broer og fremme respekt og toleranse.

Hvem i reisefølget til midtøsten, med bilder bevisst valgt ut for å piske opp stemmningen, tok hensyn til akkurat det du nevner der ?

Ingen.

De får vær så gode å rydde opp i eget reir, isteden for å komme dragende med offer-rollen sin. Det er helt utrolig at mennesker som representerer en religion, som innbefatter en milliard mennesker spiller på det trikset..

Skrevet (endret)
Jeg forstår ikke hvordan noen kan tro at gjentatte trykkinger av karikaturtegninger skal fremme respekt og toleranse begge veier...?

Jeg forstår ikke hvordan noen kan tro at respekt og toleranse bare går en vei? Hvis vi ikke kan trykke disse tegningene, uten at det skader den gjensidige respekten og toleransen, så er det ingen gjensidig respekt og toleranse. Og poenget med den svenske tegningen var nettopp å vise dette.

Slik sett er det slett ikke slik multikultidrømmerne påstår, at disse tegningene ble laget for å provosere for provaksjonens egen skyld. Dermed blir det også feil av multikultidrømmerne å argumentere ut i fra dette perspektivet, at vi skal la være å provosere for det ikke har noen hensikt å provosere for provokasjonens skyld.

Faktum er, at så lenge muslimene fortsetter å legge bånd på den europeiske ytringsfriheten på denne måten, så har det høy samfunnskunstnerisk verdi å karikere islams helligdommer.

Endret av Bønna
Skrevet
Flere nyheter om Vilks, her.

Dialog....

Et forslag var at dialogen burde begrense seg til å spørre dem hvor de vil slippes av når man sender dem ut av landet.

Fan, jeg har alltid vært en antirasist og jeg har trodd på hver manns rett til å tro hva de vil og dyrke sin religion i fred. Men disse folkene provoserer meg. Jeg begynner pokker ta meg å tro at vi kan klare oss fint uten disse ekstremistene. Send dem hjem, hvor de nå kommer fra.

Gjest Blondie65
Skrevet
Dialog....

Fan, jeg har alltid vært en antirasist og jeg har trodd på hver manns rett til å tro hva de vil og dyrke sin religion i fred.

Jeg har ikke endret syn - så lenge DE lar MEG dyrke MIN religion - eller mangel på sådann i fred så skal de få min fortsatte respekt. Men de mener at DERES religion er den eneste rette og DERES religionsdyrkelse er så viktig at man kan gå over lik.

Og da er respekten min borte.

Skrevet
Men de mener at DERES religion er den eneste rette og DERES religionsdyrkelse er så viktig at man kan gå over lik.

Og da er respekten min borte.

Er det noe mer som også har blitt borte? For eksempel troen på at innvandring og flerkulturelle samfunn er av det gode?

Skrevet
Jeg begynner pokker ta meg å tro at vi kan klare oss fint uten disse ekstremistene. Send dem hjem, hvor de nå kommer fra.

Mange av disse ekstremistene er født og oppvokst i Europa. Hvor skal disse sendes? Begynner det nå å gå opp for deg hva slags galskap innvandringspolitikken har vært og fortsatt er?

Vi kan enda stanse dette, før det oppstår franske og nederlandske tilstander også her i landet. Men det forutsetter at vi handler nå. Om noen få år er det for sent.

Skrevet (endret)
Mange av disse ekstremistene er født og oppvokst i Europa. Hvor skal disse sendes? Begynner det nå å gå opp for deg hva slags galskap innvandringspolitikken har vært og fortsatt er?

Vi kan enda stanse dette, før det oppstår franske og nederlandske tilstander også her i landet. Men det forutsetter at vi handler nå. Om noen få år er det for sent.

Jeg vet ikke.

Og jeg kan ikke si at jeg har noen klar formening om omfanget av galskapen. Men jeg er jo oppmerksom på at mange av de verste er født, oppvokst i vest. En av dem som sprengte en buss i London, var sågar lærer på en engelsk skole. Det var nesten det verste for meg. Lærere tenker man jo på som bærere av samfunnets grunnverdier. Og så pakker han altså en ryggsekk full av eksplosiver og smeller det av på en buss full av mennesker. Midt i London.

Men jeg kom akkurat i tanker om en av Fay Weldons figurer, som foreslo å frata kriminelle statstborgerskap og oppholdsrett, og ganske enkelt kaste dem ut av landet. "Vi vet ikke hvor dere skal være, men dere skal ikke være her."

Endret av Mann 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...