Gå til innhold

14-åring bedriver telefonterror

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ville forsøkt politiet, han har sannsynligvis mer respekt for dem enn han forsøker å gi uttrykk for.

Og fungerer ikke det ville jeg nok fått tak i noen store sterke karer til å komme på døra hans, og true han med bank dersom han ikke gir seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og fungerer ikke det ville jeg nok fått tak i noen store sterke karer til å komme på døra hans, og true han med bank dersom han ikke gir seg.

Ja, å gjøre seg til kriminell hjelper nok på situasjonen :ironi:

Skrevet

Kriminell? Jeg mener det går under selvforsvar. Hvis noen truer deg fysisk har du lov å slå tilbake. Og dersom noen truer med å skade deg, må det være lov å oppsøke dem å si at det vil få konsekvenser for dem, dersom de gjør alvor av truselene.

Skrevet

Hadde meldt det til politiet, tatt med bevisene. Når politiet mottar en anm på en mindreårig kontaktes barnevernet av politiet. De vil også bli innkalt til en bekymringssamtale som politi og barnevern tar sammen med den som er anm og hans foreldre.

Skrevet
Kriminell? Jeg mener det går under selvforsvar. Hvis noen truer deg fysisk har du lov å slå tilbake. Og dersom noen truer med å skade deg, må det være lov å oppsøke dem å si at det vil få konsekvenser for dem, dersom de gjør alvor av truselene.

Dessverre har du nok ikke lov til dette.

Skrevet

Takk for innspill!

Jeg tenker å ta en uformell prat med barnevernet i den kommunen. Det kan godt hende han allerede har oppfølging derfra.

Mors navn har jeg ikke fått tak i.

Mor til L er kanskje ikke så mye til stede i datterens liv. Det har jeg lagt merke til før, og hun vil heller ikke gjøre noe nå.

Har ikke kunnet gjøre mye i dag, har vært i møte hele dagen:(

Skrevet
Jeg ville forsøkt politiet, han har sannsynligvis mer respekt for dem enn han forsøker å gi uttrykk for.

Dette er nok en gutt som trenger hjelp. Han er bare 14 år! Han trenger ikke en voksen person som tenker i samme baner som han selv. Å synke ned på det nivået du nevner her, er helt latterlig.

Skrevet

Men hallo, dette er så alvorlig at det må meldes både til politi og barnevern.

Jeg synes dere mødrene skal ta med jentene til politiet, og anmelde det.

Ikke bare fordi det faktisk er så alvorlig at det bør meldes, men fordi det er viktig å vise ungdommene, at de voksne tar kontrollen. Og at man faktisk gjør noe når slikt skjer.

Jeg er igrunn mest sjokkert over at dere virker litt overmannet av det hele. Hva slags melding sender det til jentene da?!! Her må dere ta kontrollen.

Dere bør også beslaglegge mobiltelefonene, slik at jentene faktisk ikke kan få flere telefoner fra fyren. (Evt skaffe dem nytt nr)

Skrevet
Men hallo, dette er så alvorlig at det må meldes både til politi og barnevern.

Jeg synes dere mødrene skal ta med jentene til politiet, og anmelde det.

Ikke bare fordi det faktisk er så alvorlig at det bør meldes, men fordi det er viktig å vise ungdommene, at de voksne tar kontrollen. Og at man faktisk gjør noe når slikt skjer.

Jeg er igrunn mest sjokkert over at dere virker litt overmannet av det hele. Hva slags melding sender det til jentene da?!! Her må dere ta kontrollen.

Dere bør også beslaglegge mobiltelefonene, slik at jentene faktisk ikke kan få flere telefoner fra fyren. (Evt skaffe dem nytt nr)

Ja, jeg tenker jo å ta affære her, men den andre moren gjør ikke det. Det er lite jeg kan gjøre mht til hennes datter uten å gå over streken for hva man kan "overta".

Føler meg ikke overmannet i det hele tatt, men vil gjerne bedømme situasjonen før jeg gjør noe det kan bli uheldige konsekvenser av. Ettersom det ikke er min datter som er truet, vet jeg ikke hvor langt jeg kan gå i forhold til å anmelde det på den andre jentas vegne. Hun er ikke interessert i det selv, og foreldrene er det heller ikke.

Jeg tror ikke denne gutten er farlig, men jeg tror han trenger hjelp, og velger å ta utgangspunkt i det.

Jeg har heller ikke tenkt å inndra mobilen til datteren min. Det synes jeg er å overreagere.

Skrevet
Ettersom det ikke er min datter som er truet, vet jeg ikke hvor langt jeg kan gå i forhold til å anmelde det på den andre jentas vegne. Hun er ikke interessert i det selv, og foreldrene er det heller ikke.

At det ikke er din datter som direkte trues med vold eller hva det nå er, betyr ingenting. Din datter får truende telefoner med trussler om vold mot en person hun bryr seg om det. Det er i høyeste grad både telefonterror og trussler, også mot din datter. Ergo kan du og din datter anmelde gutten på vegne av din datter. Det må ikke gå gjennom venninna.

Skrevet

I og med at han ringer din datter, så vil jeg si at dere har noe med saken å gjøre.

Snakk med politiet, de kan gi deg råd om veien videre.

Jeg ville snakket med barnevern også. Så vil de iaf ha fått inn en melding på han.

Gjest Silmarill
Skrevet

Jeg mener dine holdninger og din avgnørelse Nabodama er riktige i forhold til denne situasjonen. Du vet best her ettersom du er midt oppi det!

Lurt å ta en uformell prat med barnevernet som du sier, men du burde da ta dette ganske snart pr. telefon å legge ut om saken!

Når dem får høre om trusler som: det er lurt av datteren min å være med L i morgen "ellers kan "alt" skje, og hun vil iallefall ligge blødende igjen"...da tror jeg du får et ganske kjapt møte med dem ja, eller har du allerede fått til et møte?

Sa i et tidligere innlegg at du også bør ta kontakt med læreren til gutten, menpå den annen side har jo en lærer taushetsplikt når det gjelder å utlevere andre elever da!

Ville vært ekstra påpasselig med barnet mitt dersom noen i omgangskretsen kom med trusler som han gjør - vet aldri hva han kan være stand til å gjøre!

Usj, vemmelig sak og enda vemmligere at moren til L ikke tar dette alvorlig! Du er helt klart involvert i saken, han ringer jo datteren din og for henne er det plagsomt....og vemmlig!

Har desverre vært borti noen lignende saker som endte godt, men det var ikke tilfeldig at det gjorde det for å si det sånn!

Du gjør det eneste riktige å ta saken alvorlig og at du tar tak i det!

Hadde jeg vært naboen din Nabodama hadde jeg hjulpet deg :klemmer:

Skrevet
Jeg mener dine holdninger og din avgnørelse Nabodama er riktige i forhold til denne situasjonen. Du vet best her ettersom du er midt oppi det!

Lurt å ta en uformell prat med barnevernet som du sier, men du burde da ta dette ganske snart pr. telefon å legge ut om saken!

Når dem får høre om trusler som: det er lurt av datteren min å være med L i morgen "ellers kan "alt" skje, og hun vil iallefall ligge blødende igjen"...da tror jeg du får et ganske kjapt møte med dem ja, eller har du allerede fått til et møte?

Sa i et tidligere innlegg at du også bør ta kontakt med læreren til gutten, menpå den annen side har jo en lærer taushetsplikt når det gjelder å utlevere andre elever da!

Ville vært ekstra påpasselig med barnet mitt dersom noen i omgangskretsen kom med trusler som han gjør - vet aldri hva han kan være stand til å gjøre!

Usj, vemmelig sak og enda vemmligere at moren til L ikke tar dette alvorlig! Du er helt klart involvert i saken, han ringer jo datteren din og for henne er det plagsomt....og vemmlig!

Har desverre vært borti noen lignende saker som endte godt, men det var ikke tilfeldig at det gjorde det for å si det sånn!

Du gjør det eneste riktige å ta saken alvorlig og at du tar tak i det!

Hadde jeg vært naboen din Nabodama hadde jeg hjulpet deg :klemmer:

Tusen takk for støtte, jeg setter virkelig pris på det!

Jeg kommer til å snakke med barnevernet i morgen.

Skrevet

Oppdatering:

Gutten ble innlagt på en eller annen ungdomspsykiatrisk avdeling samme dag som jeg skulle ta en prat med barnevernet. Så han var allerede under behandling.

Han ringer fortsatt datteren min, men er veldig annerledes enn han var de dagene. Tidligere har han også ringt henne mye for å prate, og det er det han gjør nå også. Han virker lei seg nå, sier hun.

Hun er en type som er lett å prate med, og som har omsorg for andre. Jeg er litt obs på dette, at han "bruker henne opp", men hun er også flink til å sette grenser, så jeg tror det går bra.

Skrevet

Dessverre har du nok ikke lov til dette.

For det første: Oppsøkende virksomhet er ikke selvforsvar! Og det er ikke det minste "dessverre" at man ikke har lov til dette. Borgervern, selvtekt, torpedovirksomhet..... ikke noe av dette kan forsvares.

Nødvergeloven gir deg anledning til - når du er i en truet situasjon - å komme ut av situasjonen. Blir du utsatt for vold, kan du slå tilbake - for å komme ut av situasjonen. Hvis du utøver mer enn rimelig vold i forhold til det du har blitt utsatt for, kan du selv bli tiltalt for voldsbruk. Nødvergeloven gjelder også hvis du utøver vold for å beskytte en annen person - men da skal denne andre i akkurat denne situasjonen være truet, og din voldsbruk er helt nødvendig for å redde vedkommene ut av situasjonen.

TS: takk for oppdatering, og så fint at guttenfår hjelp!

Skrevet
For det første: Oppsøkende virksomhet er ikke selvforsvar! Og det er ikke det minste "dessverre" at man ikke har lov til dette. Borgervern, selvtekt, torpedovirksomhet..... ikke noe av dette kan forsvares.

Nødvergeloven gir deg anledning til - når du er i en truet situasjon - å komme ut av situasjonen. Blir du utsatt for vold, kan du slå tilbake - for å komme ut av situasjonen. Hvis du utøver mer enn rimelig vold i forhold til det du har blitt utsatt for, kan du selv bli tiltalt for voldsbruk. Nødvergeloven gjelder også hvis du utøver vold for å beskytte en annen person - men da skal denne andre i akkurat denne situasjonen være truet, og din voldsbruk er helt nødvendig for å redde vedkommene ut av situasjonen.

TS: takk for oppdatering, og så fint at guttenfår hjelp!

Helt enig med deg. I tillegg er dette snakk om et barn på 14 år, som trenger hjelp.

Forferdelig rart å komme med utsagn om selvforsvar og å troppe opp på døren for å skremme et barn, synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...