Nabodama Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Datteren min har en venninne (L) som har hatt en kjæreste de siste mnd. Dette forholdet er nå slutt, og eks-kjæresten ringer (L) og truer henne helt konkret med vold. Han ringer datteren min og forteller henne alt han planlegger å gjøre med L. Han sier også at det er lurt av datteren min å være med L i morgen, ellers kan "alt" skje, og hun vil iallefall ligge blødende igjen. Jentene er 15, opprørte og redde. Etter å ha sittet å hørt på de to siste samtalene, og dessuten hørt opptak de gjorde tidligere i dag, ringte jeg denne gutten og ba han slutte å ringe hit. Og sa at hvis han gjorde alvor av truslene, så hadde vi opptak, og at jeg som voksen ville gå videre med saken. Han lurte da på hva jeg kunne gjøre med det, og han sa at han gjorde akkurat som han ville. "Tror du jeg bryr meg om hva du sier?" Politiet hadde vært etter ham før, de kunne bare komme på døren. Dette er en gutt som helt tydelig ikke har respekt for noe som helst, og han er frekk og ubekymret når han snakker med meg. Jeg har sagt til datteren min at hun ikke må ta tlf når han ringer, men hun føler hun må. Han ringer også de andre venninnene i ett sett for å si hva han mener om L. Mor til L råder også datteren til å ikke svare når han melder/ringer, men tar ikke truslene om vold på alvor. Jeg vet heller ikke hvor alvorlige og reelle truslene er, men ønsker ihvertfall en slutt på dette. Noen gode ideer?
Gjest Blondie65 Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Jeg anbefaler det samme som du: la vær å ta telefonen. Jeg hadde også politianmeldt dette - det er greit at han er under strafferettslig alder, men det finnes da barnevernstiltak. Dessuten SKULLE det skje noe er jo politianmeldelsen et bevis. Dvs. jeg hadde kontaktet politiet for råd og fullt de rådene man fikk der. Jeg tror gutten er en som har det i kjeften, men det er jo plagsomt likevel.
Nabodama Skrevet 17. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2007 Jeg anbefaler det samme som du: la vær å ta telefonen. Jeg hadde også politianmeldt dette - det er greit at han er under strafferettslig alder, men det finnes da barnevernstiltak. Dessuten SKULLE det skje noe er jo politianmeldelsen et bevis. Dvs. jeg hadde kontaktet politiet for råd og fullt de rådene man fikk der. Jeg tror gutten er en som har det i kjeften, men det er jo plagsomt likevel. Takk for råd. Jeg tenkte på det samme, men ettersom det er den andre jenta truslene er rettet mot, er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg tror nok ikke denne gutten har det bare i kjeften heller. Han har hatt flere nesten-voldelige episoder overfor eks-kjæresten den tiden de var kjærester. Jeg foreslo å ringe mor til gutten, men det var det ingen vits i, hun er visst redd sønnen, sier datteren min. Han har over tid hatt en oppførsel som er merkelig, ved å f.eks ringe mor til eks-kjæresten og mase om å få overnatte, eller om at datteren må få låne penger osv. Uff, blir frustert!
Bokormen Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Hva med å kontakte barnevernet og levere en bekymringsmelding?
Nabodama Skrevet 17. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. september 2007 Hva med å kontakte barnevernet og levere en bekymringsmelding? Ja, det er en mulighet jeg ser for meg. Det er kanskje det beste.
Bokormen Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Ja, jeg tror jeg ville prøvd dette før jeg kontaktet politiet, mye fordi jeg tror politiet kan gjøre svært lite med bare trusler, og fordi både gutten og moren sannsynligvis trenger hjelp...
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 Du må jo kontakte foreldrene til gutten i første omgang!
Nabodama Skrevet 17. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. september 2007 Du må jo kontakte foreldrene til gutten i første omgang! Jeg aner ikke hvem de er og hvordan situasjonen er der, så det tror jeg ikke.
Nabodama Skrevet 17. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. september 2007 Ja, jeg tror jeg ville prøvd dette før jeg kontaktet politiet, mye fordi jeg tror politiet kan gjøre svært lite med bare trusler, og fordi både gutten og moren sannsynligvis trenger hjelp... Jeg tror faktisk gutten er i ferd med å bli syk, han virker helt ustabil nå. Har reagert på ham før også, når han har ringt datteren min om det ene og det andre, men nå er det visst i ferd med å "bikke over" for ham. Jeg føler ihvertfall for å si fra om dette.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. september 2007 #10 Skrevet 17. september 2007 Jeg tror faktisk gutten er i ferd med å bli syk, han virker helt ustabil nå. Har reagert på ham før også, når han har ringt datteren min om det ene og det andre, men nå er det visst i ferd med å "bikke over" for ham. Jeg føler ihvertfall for å si fra om dette. Tror du gjør både gutten og moren en tjeneste ved å ta dette videre til de rette instanser. Men du bør kanskje snakke med moren om det før du ringer barnevernet eller politiet slik at hun er forberedt.
Nabodama Skrevet 17. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 17. september 2007 Tror du gjør både gutten og moren en tjeneste ved å ta dette videre til de rette instanser. Men du bør kanskje snakke med moren om det før du ringer barnevernet eller politiet slik at hun er forberedt. Får se hva jeg gjør. Jeg aner ikke hva hun heter, og de bor i en annen kommune, så jeg må se om jeg finner henne. Til alle: takk for hjelpen
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #12 Skrevet 17. september 2007 Jeg har selv blitt utsatt for langvarig telefonsjikane fra mindreårige. Jeg meldte det til politiet og politiet innkalte pøbelfrøene og foreldrene til en alvorlig samtale. Ungene hadde fortsatt respekt for foreldrene (merkelig nok. Jeg har møtt dem og mistet all repekt for dem ) Så etter politiet snakket med dem har jeg ikke hørt et pip fra den kanten, medregnet beklagelse fra familene det gjaldt. Selv om 14-åringen vistnok ikke har respekt for politiet har har du trolig bare å vinne på å anmelde han. Dette gir bevis viss han faktisk gjør noe, og ikke minst så kan det være et steg på veien mot barnevernet. Ikke mist motet og ikke tenk på pøbelungen hele tida! Viss du tenker på han konstant så har han vunnet. Stå på!!
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #13 Skrevet 17. september 2007 Jeg aner ikke hvem de er og hvordan situasjonen er der, så det tror jeg ikke. Du finner fort ut av hvem foreldrene er. Om du ikke snakker med dem bør du kanskje kontakte læreren på skolen. Er gutten av utenlandsk opprinnelse? Vet at noen muslimer blir gale om du snakker til gutten dems før du har snakket med foreldrene.
Nabodama Skrevet 17. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 17. september 2007 Du finner fort ut av hvem foreldrene er. Om du ikke snakker med dem bør du kanskje kontakte læreren på skolen. Er gutten av utenlandsk opprinnelse? Vet at noen muslimer blir gale om du snakker til gutten dems før du har snakket med foreldrene. Neida, han er helnorsk:) Ja, jeg vil ta kontakt med noen om dette. Skal forhøre meg litt det i morgen.
Nabodama Skrevet 17. september 2007 Forfatter #15 Skrevet 17. september 2007 Jeg har selv blitt utsatt for langvarig telefonsjikane fra mindreårige. Jeg meldte det til politiet og politiet innkalte pøbelfrøene og foreldrene til en alvorlig samtale. Ungene hadde fortsatt respekt for foreldrene (merkelig nok. Jeg har møtt dem og mistet all repekt for dem ) Så etter politiet snakket med dem har jeg ikke hørt et pip fra den kanten, medregnet beklagelse fra familene det gjaldt. Selv om 14-åringen vistnok ikke har respekt for politiet har har du trolig bare å vinne på å anmelde han. Dette gir bevis viss han faktisk gjør noe, og ikke minst så kan det være et steg på veien mot barnevernet. Ikke mist motet og ikke tenk på pøbelungen hele tida! Viss du tenker på han konstant så har han vunnet. Stå på!! Takk for oppmuntring:) Jeg føler ikke på dette i forhold til meg selv, ble bare veldig frustrert av å snakke med ham på tlf, og faktisk oppleve at en 14-åring driter så totalt i at en voksen ringer ham og sier fra om uønsket oppførsel. Det var bare helt umulig å nå inn! Ellers så tenker jeg på jentene, det er jo dem han plager hver eneste dag. Og jeg tenker på ham også, for det er noe galt der, og det burde noen ta tak i, så han får hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #16 Skrevet 17. september 2007 Jeg hadde blitt redd for å la jentene gå ute om dem får sånne telefoner! Noen mennesker er gale nok til å gjøre alvor av sånne trusler
Nabodama Skrevet 17. september 2007 Forfatter #17 Skrevet 17. september 2007 Jeg hadde blitt redd for å la jentene gå ute om dem får sånne telefoner! Noen mennesker er gale nok til å gjøre alvor av sånne trusler Ja, jeg tenker også sånn. Jenta mi er ikke truet med noe som helst, men han ringer henne for å "skaffe seg oppmerksomhet", tror jeg. Han sier at det er lurt for L om jenta mi er sammen med henne i morgen, for ellers kan det gå riktig ille. Jeg synes nok at moren til L bør ta tak i dette i forhold til datteren sin, men hun gjør ikke det. Hun kjenner gutten, kanskje det er derfor, men hun bryr seg i det hele tatt lite ellers også. Men samtidig er det så trist også. For denne gutten ringer og ringer, sender sms på sms, han har tydeligvis ingen grenser for seg selv. Han virker helt desperat nå, etter at denne jenta gjorde det slutt. Jeg tror egentlig han rett og slett trenger noen som kan hjelpe ham.
Fresi Skrevet 17. september 2007 #18 Skrevet 17. september 2007 Slik jeg leser det, er dette en klar politisak uavhengig av guttens alder. Han kommer med klare trusler om vold, i tillegg oppleves han som stadig mer ustabil. Uavhengig av hvilke andre instanser som er inne i bildet (barnevern, psykisk helse eller annet) er det likevel en politisak på grunn av disse konkrete truslene. Han trenger helt sikkert hjelp, men når det er konkrete trusler om vold er det like fullt grunn til å henvende seg til politiet.
Gjest Silmarill Skrevet 18. september 2007 #19 Skrevet 18. september 2007 Så utrolig vemmlig å oppleve dette, han er nok en veldig forvirret gutt som trenger hjelp. Merkelig at moren til L ikke bryr seg mer enn hun gjør. Hadde nok tatt kontakt med foreldre/lærer i denne saken, da datteren din blir involvert i dette hun også. Om jeg ikke hadde nådd fram der hadde jeg tatt en telefon til politiet! Lykke til.
Gjest Mayamor Skrevet 18. september 2007 #20 Skrevet 18. september 2007 Uff, for en ekkel opplevelse. Ville absolutt gått videre, men hva sier mor til L da? Har gutten mobil, kan sikkert mor/far letes fram da hans nummer står antagelig i mor/far sitt navn? Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå