Gå til innhold

Ødelagt speedometer


Gjest Glør

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men hvordan skal du holde riktig fart uten speedometer?

Er ganske sikker på at det er ulovlig å kjøre med defekt speedometer, på samme måte som det er ulovlig å kjøre en bil hvis frontlysene ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er en av de tingene de sjekker på EU-kontrollen og du får nok beskjed om å fikse det hvis det ikke er i orden.

Hadde samme problemet selv en stund, kjøpte ny bruktbil og der var speedometeret humørsykt. Endte med at jeg kjørte rundt med det en stund da selger gjentatte ganger forsøkte å fikse det, men problemet vendte stadig tilbake. Løsningen ble å bytte instrument, de fikk tak i et gammelt et fra en annen bil. Kilometerstanden blir jo da endret, men dette ble bl.a. ført inn i bilens servicehåndbok.

Jeg synes forresten det var vanskelig å holde riktig fart på bilen uten speedometer, selv om jeg kjørte etter trafikken, motorens turtall og rolig så var man da aldri helt sikker på hva man lå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal du holde riktig fart uten speedometer?

Hvis man kjenner kjøretøyet, det er gir og turtelleren virker er ikke det noe problem. Men foretrekker jo selvsdagt at det virker, spørsmålet er hvor mye jeg skal prøve av jallamekking før jeg evt bytter instrumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at det er lovpålagt at alle speedometre skal vise litt under faktisk fart og at man (vet ikke om det er eier , selger eller produsent) kan bli bøtelagt hvis speedometeret viser over faktisk fart .

Jeg tror ikke det er regler for det hvis speedometeret alltid viser under reell fart , men kan ikke si det sikkert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at det er lovpålagt at alle speedometre skal vise litt under faktisk fart og at man (vet ikke om det er eier , selger eller produsent) kan bli bøtelagt hvis speedometeret viser over faktisk fart .

Jeg tror ikke det er regler for det hvis speedometeret alltid viser under reell fart , men kan ikke si det sikkert .

Det her tror jeg ikke stemmer. Det er riktignok ganske normalt at speedometre viser litt OVER aktuell fart, men jeg tviler sterkt på om det er lovpålagt.

Jeg tror dessuten ikke du får noen voldsom bot av å ikke ha et fungerende speedometer (naturlig nok litt vanskelig å kontrollere så lenge bilen faktisk står stille), selv om det så vidt jeg vet er slik at alt utstyr bilen har, skal fungere.

Det er garantert ingen "god" unskyldning for å kjøre for fort, og på en EU-kontroll vil du få anmerkning for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Speedo SKAL fungere. Du får ingen bot for det, men bilen blir avskiltet på stedet.

edit: som oftest er det bare en speedometerwire som er røket eller har hoppet av. Hvis nålen i telleren hopper mye i lav hastighet, så er det et godt tegn på at den er i ferd med å ta natta.

Endret av WildThing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...