Gjest excel Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Hei. Jeg er ikke overvektig, men skal på ferie om 2 mnd og kroppen er nok ikke i bikiniform, er noen kilo ekstra. Er ikke av den sykslanke typen, robust bygd og kler det best. 175 høy og veier optimalt sett ca 67, men nå er jeg "grodd" fast på rundt 71/72.. Ikke helt fornøyde med det, særlig ikke siden alt har havnet på magen, bukser ol passer like godt som før... Men vet ikke om jeg greier å motivere meg til en sulteslanke kur. Har ganske god "rutine" på livet mitt, så derfor spør jeg om disse grepene vil utgjøre en forskjell: Trener en ballspill idrett 3 ganger i uken + kamper nesten hver helg. I tillegg går jeg tur med hunden min ca 1 timer hver dag i kupert terreng. I tillegg vurderer jeg å begynne en dag i uken med svømming og styrke (om dere tror det vil ha noe å si?) Mat: Spiser ikke masse snop, men kan unne meg en sjokkis eller smågodt en gang i blandt. Frokost: Spiser nå polarbrød med ost og skinke. Vurderer å bytte til 2 Ryvita knekkebrød om det er sunnere? Lunch: Spiser i dag 2 brødskiver med normalt grovt brød med ost og skinke eller leverpostei. tenkte å bytte ut den ene med ett Ryvita knekkebrød. Middag: Spiser stort sett kylling eller kalkunfile eller fiskekaker. Men har ofte pasta eller ris til, om jeg bytter ut det med grønnsaker og potetmos? Kveldsmat: Polarbrød med ost og skinke. Her også kan jeg vurdere å bytte ut med 2 Ryvita knekkebrød med ost og skinke. Ellers så drikker jeg flere liter vann om dagen, og 1-2 glass eplejuce. Drikker skjelden brus, men er litt for glad i øl....Er ellers veldig sær og vanskelig på mat, som dere kanskje skjønner. Spiser ikke fisk (bare kaker/boller/pudding) og er rar med mye annen mat, desverre. Andre enkle tips jeg kan følge for å føle meg litt mer vel i bikini om en mnd??
Twigi Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Synes jo du har et bra kosthold. Men det virker som om du spiser lite i forhold til aktivitetsnivået ditt - er du sikker på at du ikke lurer deg selv? Småspising av sjokolade, kaker, caffe-latter etc er lett å glemme... Jeg vet ikke hvilken treningsintensitet du har på trening - kjører dere tøffe kardio-økter, eller blir det litt for rolig? Du bør opp i puls, gjerne i intervaller, for å få effekt på forbrenninga. Ellers så er det sikert lurt å bytte ut brød med grovt knekkebrød - ryvita eller wasa fiber (kjempegodt!). Ikke spis potetmos - det er bare raske karbohydrater og E-stoffer! Jeg har ellers god erfaring med å spise små måltider ofte - tar gjerne en yoghurt eller et par gulrøtter som mellommåltid. Da slipper jeg å bli kjempesulten og spise masse på hovedmåltidene, og magesekken venner seg til å "være liten".
Gjest Blondie65 Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Og hvor blir det av grønnsakene? Er du som meg at du ikke liker det meste av grønt og sunt? Vel - vi har vel alle noe vi liker. Noen få ting, i mitt tilfelle. De spiser jeg til gjengjeld. F.eks. løk, tomat, grønn salat, agurk, gulrot. Jeg prøver å ha dette til middag hver dag som en grønn klatt. Bytt ris til naturris, pasta til fullkornspasta. Ikke spis normalt grovt brød, spis ordentlig grovt brød som f.eks. polarbrød. Kutt ned på ost - ikke kutt vekk. Men ost både til frokost og lunsj hver dag er vel ikke nødvendig. Snop, øl, chips etc. hører helgen til. Helgen begynner da fredag og slutter når lørdagen er over. Smør på alt brød er unødvendig. Bruk mager/lett smøreost isteden.
Crash Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 (endret) . Endret 2. april 2008 av Miros
Gjest Blondie65 Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Polarbrød generelt er ikke grovt, det fins flere forskjellige typer. JA jeg mente det groveste - en stund siden jeg spiste det nå. Tror det er av rug.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Det høres ut som om du trener masse og jevnlig, spiser lite/moderat og likevel veier du ikke akkurat lite. Er det noe som ikke helt stemmer her eller hva?
gatebil Skrevet 19. september 2007 #7 Skrevet 19. september 2007 ville kuttet ut polarbrødet hadde jeg vært deg. I allefall til kvelden, men helst til morgenen også. Spiser du en god middag trenger du ikke så mye mat på kvelden. Knekkebrød holder fint, eller en skive grovt brød. Ville beholdt risen, men kuttet ned på pasta, ikke byttet med potetmos. Fullkornsris er sunnere, og like godt som vanlig ris har jeg funnet ut. For min egen del har jeg funnet ut at 1 skive til frokost og 2 til lunsj hjelper på min vekt. to skiver til frokost er for mye for meg. Evt. bytter jeg ut antall skiver med knekkebrød, men da blir jeg alltid sulten. Har standard måltid nå på en skive til frokost, 2 til lunsj eller evt salat, ordentlig middag, men fokus på lett kjøtt, kylling, grønt og ris stort sett, til kvelden spiser jeg en skive hvis jeg er sulten, eller en rett i koppen suppe. Evt kakao eller noe. Er litt periodevis avhengig av en liten sjokolade daglig.. det er nok minuset mitt..
gatebil Skrevet 19. september 2007 #8 Skrevet 19. september 2007 Det høres ut som om du trener masse og jevnlig, spiser lite/moderat og likevel veier du ikke akkurat lite. Er det noe som ikke helt stemmer her eller hva? vekten sier ikke alltid alt, klesstr sier mer. Og du må huske på at trådstarter er 175cm høy, og ikke 160. Hun veier jo ikke mye, men ut i fra min egen vekt, jeg er litt lavere enn henne, så vil jeg anta at 67 kg er trivselsvekten hennes, da min er 61-63. Men jeg veier nå rundt 67. Å er nok i samme selskap som ts.
Gjest Peachbud Skrevet 22. september 2007 #9 Skrevet 22. september 2007 Pleier du å ha ost og skinke på det samme polarbrødet? Du burde kutte ut en av delene. Mange vil nok si at du burde kutte ut osten siden skinke er magrere.
Gjest Kristin_ Skrevet 23. september 2007 #10 Skrevet 23. september 2007 Hvorfor kutte ut en av delene? Skinke har jo latterlig lite kalorier hvis det er vanlig kokt skinke, er magert og masse protein. De letteste harde ostene har også en god del protein og relativt lite fett. Vita sin Hjertego-ost har vegetabilsk, sunt fett i stedet for animalsk, og fett er viktig. Den enkleste måten å gå litt ned i vekt på er å rett og slett trene mer. Det er ofte en enklere måte å justere på enn å kutte for mye ned på maten. Og for guds skyld ikke gå for 1-skive-til-frokost-dietten som gatebil foreslår. No offence, men å bare spise 1 skive er bare å irritere magen
Gjest Nedfall Skrevet 23. september 2007 #11 Skrevet 23. september 2007 Den enkleste måten å gå litt ned i vekt på er å rett og slett trene mer. Det er ofte en enklere måte å justere på enn å kutte for mye ned på maten. Og for guds skyld ikke gå for 1-skive-til-frokost-dietten som gatebil foreslår. No offence, men å bare spise 1 skive er bare å irritere magen Denne fortjener en
Gjest excel Skrevet 26. september 2007 #12 Skrevet 26. september 2007 Takk for gode inspill. Å trene mer vet jeg nesten ikke om jeg rekker, trener jo som sagt innebandy 1,5 t 3 ganger i uka + 1-2 kamper i helgene. Er jo rimlig høy intensitet på store deler av treningen, blir en slags intervalltrening av det. Har i tillegg (de siste 2 ukene) svømt 1000 meter en gang i uka. Kan jo tillegg bytte ut 1 eller 2 av turene med hunden til en joggetur, men har hatt problemer med knærne før, og er livredd for å belaste de formye igjen. Men har byttet ut polarbrødet med Ryvita, og erstattet 1 brødskive til lunch med det også. Vektmessig merker jeg ingen forskjell enda, men jeg ser slankere ut, virker som om magen har vært "oppblåst" på en måte. Prøver å kun ha skinke på brødet, men er ostoman, så må..... Også har jeg begynt å ha kokte gulerøtter og brokkoli som tilbehør i steden for ris/pasta, som hovedregel i allefall. Også skal jeg begrense alkoholinntaket mitt... 1-2 bokser øl flere ganger i uka er neppe bra!! Fortsett gjerne å komme med råd!
Gjest Nedfall Skrevet 26. september 2007 #13 Skrevet 26. september 2007 Hm.. trener du så og si hver dag ? Kan være lurt å ta pause annenhver dag, og heller ta i mer de dagene du trener. Trener du de samme musklegruppene hver dag bryter du kroppen din ned, og den får ikke tid å bygge seg opp igjen. Les.
LilleSolstråle Skrevet 26. september 2007 #14 Skrevet 26. september 2007 Takk for gode inspill. Å trene mer vet jeg nesten ikke om jeg rekker, trener jo som sagt innebandy 1,5 t 3 ganger i uka + 1-2 kamper i helgene. Er jo rimlig høy intensitet på store deler av treningen, blir en slags intervalltrening av det. Har i tillegg (de siste 2 ukene) svømt 1000 meter en gang i uka. Kan jo tillegg bytte ut 1 eller 2 av turene med hunden til en joggetur, men har hatt problemer med knærne før, og er livredd for å belaste de formye igjen. Men har byttet ut polarbrødet med Ryvita, og erstattet 1 brødskive til lunch med det også. Vektmessig merker jeg ingen forskjell enda, men jeg ser slankere ut, virker som om magen har vært "oppblåst" på en måte. Prøver å kun ha skinke på brødet, men er ostoman, så må..... Også har jeg begynt å ha kokte gulerøtter og brokkoli som tilbehør i steden for ris/pasta, som hovedregel i allefall. Også skal jeg begrense alkoholinntaket mitt... 1-2 bokser øl flere ganger i uka er neppe bra!! Fortsett gjerne å komme med råd! Både jeg og pappa sliter med knærne,det er noe dritt for å si det rett ut. Men jogger du i skogen,så går det bra. Eller sykle er supert syns jeg Grønnsaker er kjempe viktig. Og hva med å bytte ut brødskivene i lunsjen til salat istedet?? Og, som nevnt over,bytt hvit-ris til natur-ris/fullkorns-ris og pastaen til fullkornspasta. Selv spiser jeg aldri brød lenger,kun fullkorns-knekkebrød,men det er rett og slett fordi magen blir oppblåst og vond av brød.
LilleSolstråle Skrevet 26. september 2007 #15 Skrevet 26. september 2007 Glemte å skrive at,som nevnt,så burde du trene annenhver dag,så kroppen får hvile seg. Kanskje kroppen holder på fettet,nettopp fordi du trener så mye,uten å faktisk spise så mye. Vet det er ganske vanlig. Trappe ned til trening annenhver dag og bytte om på litt småting i maten,så burde det bli endringer Fiskeboller inneholder forresten veldig lite fisk og veldig mye hvete-mel. Hvitt mel er noe dritt,det inneholder ikke noe som kroppen trenger (har jeg lært ihvertfall)
Gjest excel Skrevet 10. oktober 2007 #16 Skrevet 10. oktober 2007 Hei. Tenkte bare å gi en liten oppsummering jeg, har jo endret på noen ting noen uker nå... Vektmessig vet jeg rett og slett ikke, (vekten må ha nytt batteri, tiltak..) Men jeg føler meg mye bedre, og synes klærne mine virker større. En veninne jeg ikke har sett på lenge kommenterte også at jeg så så bra ut!! Det jeg har gjort er å bytte ut polarbrødet med Ryvita, kuttet ned på leverpostei og ost, mer skinke og kuttet ut smør. I tillegg har jeg lagt til en dag med styrke (skal prøve å øke med en til) +svømming i tillegg til innebandyen. Spiser også mye gullerøtter... raspet, rå, kokt... hehe Kunne sikkert vært enda flinkere med kostholdet, særlig i helgene, men er jo ikke bare lett heller.... sukk Men virker jo i allefall som disse små endringene har hatt noe for seg da, så får vi se videre:-)
Gjest Peachbud Skrevet 10. oktober 2007 #17 Skrevet 10. oktober 2007 Hvorfor kutte ut en av delene? For innta færre kalorier. Det er smør på flesk å ha både ost og skinke på samme skiven/knekkebrødet. Men det er et poeng at en isteden for å kutte ut en av delene heller bør variere.
Gjest Kristin_ Skrevet 10. oktober 2007 #18 Skrevet 10. oktober 2007 Mager ost og skinke gir mye bra proteiner. Det er jo et typisk "slanketriks" å kutte ned på pålegget, også det sunne, og man får i seg lite proteiner som et resultat. Er dette vanlig gul helfet ost er det litt annerledes.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #19 Skrevet 10. oktober 2007 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=291896
Gjest glamourgirl Skrevet 10. oktober 2007 #20 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Fint at du ser ting virker! For egen del har jeg gjort endel grep, som plutselig har begynt å virke. Tror kanskje også jeg "lurte" selvet litt i starten... Skriver hva jeg har gjort, jeg, så kan du se om du kan bruke noen av tipsene. Frokost: Fullkorn-müsli med frukt og litt nøtter med skummet melk. Grønn te. 0,5 l vann Mellom: Kaffelatte med lettmelk Lunsj: Salat 0,5 l vann Mellom: Håndfull mandler og et eple, vann Middag: Fullkornpasta grønnsaker, magert kjøtt. (eller tilsvarende, mye grønt og fiber, uansett) 0,5 l vann Kveld: Frukt eller en lett-youghurt, vann Lar det ikke gå mer enn fire timer mellom måltidene. Jeg spiser altså minimalt med brød, bare når borte, har ikke klart å kutte kaffe-latten, men har mindre melk i den, og lettmelk. Har byttet ut de fleste produkter med lettprodukter, men passer på å ikke spise mer av dem da. Er jeg på besøk eller ute og spiser, er jeg fornuftig i smug, lager ikke noe nummer ut av om folk serverer mat jeg vanligvis ikke spiser. Jeg koser meg med maten, bruker tid på måltidene, har lys på bordet og jeg spiser kaker og snop en gang i blant. (i selskap på cafe med venninner osv) Tidligere tålte magen min fint lite, men ved å legge om kosten og spisetidene tåler jeg det meste. Jeg er mer opplagt, har mer overskudd, har fått finere hud, blankere hår og har gått ned to-tre klesstørrelser og femten cm rundt midjen. Trener ikke så mye som deg, men går mest mulig, og trener yoga, pilates, kondis og eller styrke to til tre ganger i uken utenom turer og sykkelturer. Lykke til, syns du er superflink! Endret 10. oktober 2007 av glamourgirl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå