Gå til innhold

Fjerning av mandler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal endelig fjerne mandlene mine, de hovnet opp til gigastørrelse for et halvt år siden, og nå må jeg altså til pers.

Jeg har hørt at det er veldig vondt og gruer meg litt, er det noen som har erfaringer?

Hvor lenge går det før man kan spise som normalt igjen, f.eks?

Jeg får med meg en sykemelding for 2 uker, er det realistisk at jeg kan begynne å jobbe før?

Jeg har heller aldri tatt smertestillende før, blir man veldig slått ut?

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg tok mandlene for et par år siden, og jeg trengte absolutt to uker på å komme meg igjen ja. Men det er selvfølgelig forskjellig fra person til person hvor vondt det gjør. Selve operasjonen er ingenting å grue seg for, man får jo narkose og merker ingenting. Det var ganske vondt rett etterpå, men så gikk det over og jeg hadde lite vondt de første par-tre dagene. Deretter ble det helt utrolig vondt i ca en uke, før det gradvis ble bedre.

Jeg vil råde deg til å få smertestillende som stikkpiller (man kan ofte velge selv), fordi vanlige piller kan være harde mot magen, og man vil absolutt ikke spy rett etter man har tatt mandlene. Man spiser også lite og trenger mye smertestillende, det er derfor ekstra belastende for magen.

Jeg ble ganske slått ut, og er egentlig vant til en del smertestillende fra før, så det blir du sannsynligvis ja.

Skrevet
Det var ganske vondt rett etterpå, men så gikk det over og jeg hadde lite vondt de første par-tre dagene. Deretter ble det helt utrolig vondt i ca en uke, før det gradvis ble bedre.

Ja sånn var det for meg også!

Skrevet

Åja, takk for svar! Huff, jeg må jo bare få det overstått, selv om det ikke akkurat er noe jeg gleder meg til...

Gjest Gjest_bølla_*
Skrevet

Tok mine for 3 år siden, og må for min del si at det var 2 ille uker etterpå. Under operasjonen rant det blod ned i magen, og det vil jo bare en vei det...opp igjen...så jeg tilbrakte første natta over do...fy og fy...var så glad jeg hadde min samboer der til å hjelpe meg. Sykepleierne var jo så travle. Men som du har blitt rådet til: Ta det antallet smertestillende du blir anbefalt. Som legen fortalte, det er bedre og holde det litt "bedøvd" hele tiden enn å vente til du kjenner smerter, for da tar det lengre tid og få de til å virke igjen. Legen min sa det veldig greit...hvis du syns det er vondt dag 1 etter fjerning, vent til dag 3-4. Og det stemte presis.

men overlevde jeg så klarer du det også, og ingen er som sagt like.

Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...