Gå til innhold

Byggrynsalat til stekt laksefilet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lage byggrynssalat til laks i morgen, og vet at det ligger endel gode tips om slik salat her. Men er det noen forslag til hva jeg bør eller ikke bør ha i en slik salat til laksefileter? Vurderer i hvert fall å ha hakket kjørvel i vinaigrettedressing til, men ellers vet jeg ikke helt :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er egenkomponert, og jeg er ganske stolt, for den er utrolig god :sikle:

Salaten

Byggryn ( :fnise: )

Avocado skåret i terninger og dynket i sitronsaft (for å unngå at de blir brune)

Granateple

Rødløk i tynne strimler

Ruccola

Vinaigretten

God olivenolje

Maldonsalt

Nykvernet pepper (hvit, svart og grønn)

Sitronsaft

Ørlite sukker

Denne forsvinner alltid ned til det minste byggrynet :spise: :rødme: :fnise:

Skrevet

Takk for svar :) Jeg har omtrent alle ingrediensene til denne også, unntatt granateple, så det skal vel la seg gjøre å lage noe liknende. Er litt spent på om jeg har beregnet rett mengde gryn for to, dog.

Skrevet

Jeg pleier å beregne 2 dl ukokt byggryn til 2 personer. Det synes jeg er en fin mengde. Men jeg lager det som regel som lunsj, og da har jeg ikke noe ved siden av. Første gangen jeg lagde brukte jeg 1 dl, og det ble litt lite. Kanskje det er bra mengde når det er tilbehør? :)

Skrevet

Da høres det ut som vi skal klare oss i dag, jeg tror jeg har slumpet opp ca halvannen desiliter :fnise: Takk igjen!

Skrevet

Det ble kjempegodt! Lagde ganske mye annet til (ovnsbakte rødbetskiver, "indisk" blomkål med sennepsfrø og gurkemeie - og kjørvelsuppe til forrett), så man kan vel si at vi har litt rester til i morgen :) Men fikk skryt for både salaten og det andre.

Skrevet

Ja, så klart :) De er litt omtrentlige, men:

Kjørvelsuppe:

Smør/margarin (i "suppejevningmengde")

fint hvete/speltmel

kraft (brukte ca 8 dl vann og én kjøttbuljongterning, men man kan nok bruke grønnsakskraft e.l - kraften skal være mild)

2-3 ss hakket frisk kjørvel uten stilker, blomster o.l. (jeg brukte dansk, men spansk er vel vanligere). Tørket kjørvel funker sikkert også bra.

Salt og pepper og f eks aspargestopper (vi hadde bare hermetiske) til å ha oppi.

Lag jevning av smør/margarin og mel, og spe med kraft til suppa blir passe. Kok i ti minutter, ha oppi kjørvelen og la det koke en liten stund til. Serveres med f eks egg, kjøttboller eller aspargestopper, og smak til med salt og pepper. Jeg har også sett oppskrifter hvor man bruker omtrent 1 l kjørvel - men mine planter er så små at det ikke er sjans i havet til å prøve noe sånt. God, litt gammeldags forrettsuppe.

Gul litt indisk blomkål:

Solsikkeolje

1-2 ss Sennepsfrø (helst sorte, men alt funker, vi hadde bare gule)

ca 1 ts Gurkemeie

1-2 ts revet fersk ingefær

Blomkål i biter, jeg brukte ca 1/2 hode

Vann

ca 1 ss Sitronsaft

Grovhakket koriander eller persille (vi får nesten aldri kjøpt frisk koriander, men persille er ok)

Salt og pepper

Varm solsikkeoljen i stekepanne eller gryte (det viktigste er at du har lokk til), og hell oppi sennepsfrøene. Stek på middels varme, under lokk, til de slutter å poppe. Ha oppi gurkemeie og revet ingefær, og rør noen få minutter. Ha oppi ca 1 1/2 dl vann, og kok under lokk i rundt ti minutter til blomkålen er mør. Hell på mer vann om det koker tørt. Ha over sitronsaft og koriander/persille før servering, og smak til med litt salt og pepper. Godt til fisk, eller ulike vegetarretter.

Ovnsbakte rødbetskiver - uoffisiell oppskrift :)

Rødbeter

Olivenolje

Balsamicoeddik

Salt og pepper og evt sukker.

Det finnes ulike måter å gjøre dette på, noen koker visst rødbetene en stund først, blant annet. I dag skar jeg dem i skiver for å korte ned tiden i ovnen - men de blir lett litt harde. Skrell rødbetene, skiv dem og ha dem i aluminiumsfolie eller form (gjerne med lokk). Hell over olje og balsamico, salt og pepper og evt sukker. Stek på 200 grader i - tja, jeg tipper 30-50 minutter er nok avhengig av størrelse, men dette er jeg litt usikker på, hele, store rødbeter bør nok enten forkokes eller ligge enda lengre i ovnen. Veldig godt til fisk.

Lagde jeg noe mer da, mon tro? Ikke annet enn fisken som ble smurt med litt olje og soyasaus før steking. Også brukte vi en hvitløksdressing fra helgens rekeutskeielser i tillegg - av lettrømme, majones, litt pariseragurklake og mye hakket hvitløk.

Som nevnt, veldig godt, men fullstendig feilberegning av matmengde :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...