Gå til innhold

Shortbread


Meaty

Anbefalte innlegg

Min samboer har dilla på Walkers shortbread, og jeg må medgi at de er fantastisk gode. Dessverre koster de en hel formue her i landet (nesten 50 kr for en liten pakke), og når vi går tom for det vi kjøper på turer til UK så skulle jeg likt å bake dem selv.

Er det noen som har en god oppskrift? Jeg vet at det finnes mange forskjellige på nettet men har lyst til å høre om folks erfaringer her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nigella Lawsons oppskrift på shortbread er knallbra.

125g smør

55g sukker

180g mel

Method

1. Heat the oven to 190C

2. Beat the butter and the sugar together until pale.

3. Stir in the flour to get a smooth paste. Turn on to a work surface and gently roll out until the paste is 1cm/½in thick.

4. Cut into rounds or fingers and sprinkle with a little extra caster sugar. Put on a baking sheet and chill for 20 minutes. Bake in the oven for 15-20 minutes until pale golden. Cool on a wire rack.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antoinette, tusen takk for oppskrift! Satser på å overraske samboer'n til helga :)

Shortbread minner mer om Serinakaker og har skikkelig smørsmak.

:jepp: Dette er akkurat sånn jeg pleier å beskrive det til folk også! Mmmm....det er kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shortbread er supert å gi bort i en gavekurv, jeg baker det ofte når jeg skal ha kaffegjester, dessuten er det fint å ha på standby i en kakeboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde oppskriften i dag, og samboern ble veldig fornøyd! Han fikk ikke lov å være på kjøkkenet da jeg lagde dem, det skulle jo være en overraskelse men han sa at han kjente på lukta hva jeg bakte :ler:

Så det ble fulltreffer ja! Men neste gang tror jeg at jeg skal lage dobbel porsjon, denne oppskriften ble ca. 20 "fingers" og det holder nok ikke lenge her i huset...

Takk igjen :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Nigella Lawsons oppskrift på shortbread er knallbra.

125g smør

55g sukker

180g mel

Method

1. Heat the oven to 190C

2. Beat the butter and the sugar together until pale.

3. Stir in the flour to get a smooth paste. Turn on to a work surface and gently roll out until the paste is 1cm/½in thick.

4. Cut into rounds or fingers and sprinkle with a little extra caster sugar. Put on a baking sheet and chill for 20 minutes. Bake in the oven for 15-20 minutes until pale golden. Cool on a wire rack.

Jeg forestiller meg at disse vil flyte veldig utover idet de kommer i ovnen. Stemmer det? Walkers sine er jo helt rette og fine med en tydelig kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ble fulltreffer ja! Men neste gang tror jeg at jeg skal lage dobbel porsjon, denne oppskriften ble ca. 20 "fingers" og det holder nok ikke lenge her i huset...

Takk igjen :smilyblomst:

Hvordan synes dere de smakte i forhold til Walkers kjeksene? Jeg har også helt dilla på disse, og vi kjøper de alltid med hjem når vi er i London <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dem i ovnen nå! Tok en annen vri da, rullet deigen til en tykk pølse, la den i frysen ca 8-10 min og skar deretter passe tykke skiver og satte dem i ovnen. Tar kortere tid enn å kjevle ut og stikke ut, og så la de stå kaldt i 20 minutter.

Men vet jo ikke hvordan de blir, men det dufter deilig:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abonnerer! Halvt engelsk og vokst opp med shortbread, ingenting som gjør meg lykkeligere... Så denne oppskriften skal prøves!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det altså tre år siden jeg først prøvde denne oppskriften, og jeg har brukt den mange, mange ganger siden. Alle i min familie som har smakt sier at dette er bedre enn all verdens tradisjonelle norske småkaker. I fjor ga jeg forresten svigermor i Belfast en stor porsjon til jul, og hver gang jeg er på besøk så nevner hun dette. Og sønnen hennes (altså min samboer) er fortsatt like begeistret, og foretrekker mine hjemmelagede shortbread fremfor Walkers. Bedre kompliment enn det kan man vel ikke få. ;)

Og til *Tone* som lurte på om de flyter utover; nei, det gjør de ikke. De "hever" seg littegrann i ovnen, men de beholder fasongen kjempefint.

Evig takknemlig for at Antoinette delte denne oppskriften! :)

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Kvar gong det er klasseavslutning blir sønnen min bedt om å bake desse kjeksa. (Det er han som bakar i bloggartikkelen.) Alltid like stor suksess, og han er alltid like stolt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...