Kayli Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Svogeren min har hatt ulike former for angst i mange år. Det dreier seg bl.a. om sosial angst , panikkangst og forventningsangst. Den siste tiden er han også blitt deperimert fordi han ikke ser noen løsning på problemene sine. Han er blitt uføretrygdet pga. sykdommen. Han har selvfølgelig vært ut og inn av sykehus etter at diagnosen ble stilt, både akutte og planlagte innleggelser. Han har også gått i terapi og hatt nært samarbeid med fastlege og psykiatrisk sykepleier. I tillegg går han på mye medisiner. Han har kun fått behandling i eget fylke. Problemet er at han ikke blir noe særlig bedre etter mange år med behandling. Dette sliter selvfølgelig på min søster og deres felles barn. Man hører jo om mennesker rundt omkring i landet som faktisk blir velfungerende igjen etter psykisk sykdom. Personlig mener jeg at han kanskje må ut av fylket for å prøve noe annet enn det de kan tilby her. Jeg vet ikke... Spørsmålet mitt blir altså: er det noen som vet om behandlingssteder/-program som har vist seg å ha effekt? Jeg er klar over at det ikke går an å generalisere her, men hele familien begynner å bli desperate etter "noe som virker". Det er jo også fritt sykehusvalg her i landet, så hvis han får vite om et bra tilbud kan han jo selv ønske seg dit. Takknemlig for svar!
Gjest Fairy Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 Hva med Modum Bad? Dette er en institusjon som ligger i Vikersund i Buskerud som er anerkjent for sine gode resultater av behandling av bl.a. angstpasienter. Regner med at fastlegen eller annen behandler kan gi mer informasjon om behandlingen og evnt søke om plass.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 Modum er fantastisk! Anbefales å det sterkeste for de som sliter med angst. Man blir i hvert fall merkbart bedre etter et opphold på Modum, om man ikke blir helt frisk. De sier jo der at den største jobben starter når man kommer hjem igjen, men der får man trening i å stå i angsten, ufarliggjøre den og utforske seg selv. Søknad må skje via psykolog eller fastlege.
Kayli Skrevet 17. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2007 Ok, det høres lovende ut. Takk skal dere ha! Skal prøve å inspirere han til å ta en titt.
Snasen Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Be legen skrive ut anti.dep til han du. Da ordner alt seg. Mange sier det.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Modum bad har jeg hørt mye godt om. Antidepressiva hjelper også mange. For de fleste med angstproblematikk, og spesielt når de valige metodene er prøvd, annbefaler jeg yoga og meditasjon. Begge deler har blitt vist i en rekke studier å ha like god effekt som antidepressiva på kort sikt. På lang sikt er det ikke utført presise nok studier, men jeg har veldig god kjennskap til disse tingene og vet at de har en sterkt økende effekt på sikt. De beste resultatene kommer etter hvert, mens lykkepiller når toppen av effekten sin etter ca. tre måneder. Det beste vil selvfølgelig ofte være å kombinere. Hvorfor virker yoga og meditasjon? Det er det flere grunner til: Begge deler gir sterk avspenning og avspenning er et kjent virkemiddel mot angst. Jo mere avspent du er jo vanskeligere blir det å føle engstelse. Yoga (og visse spesielle meditasjonsformer) fører også til økt/redusert produksjon av en rekke stoffer som er kjent å ha sammenheng med psykisk helse. Yoga og meditasjon rett og slett renser og styrker nervesystemet. For eksempel så viser studier at yogastillinger hvor man bøyer ryggraden (sentral del av nervesystemet ligger i ryggraden) fremmover hjelper spesielt mot angst, mens stillinger hvor man bøyer seg bakover hjelper spesielt mot depresjon (mulig det var omvendt). Produksjonen av ulike hormoner viser seg også å bli normalisert, det vil si overproduksjon går ned og underproduksjon går opp. Det er relativt stor enighet blant psykologer om at det som i størst grad skaper angst er forsøket på å fjerne den. Når man har negative tanker eller angst reagerer de fleste med en instinktiv motstandsfølelse hvor de mentalt og kroppslig prøver å skyve tankene og følelsene bort. Effekten er som regel at angsten vokser seg større og at tankene blir mer repetetive. Det man derimot bør gjøre er å observere angsten mest mulig nøytralt, puste rolig og la den være der uten å forstyrre den. Etter litt tid har den da en tendens til å roe seg ned. Yoga og meditasjon oppøver denne evnen i suveren grad. Denne formen for nøytral observasjon er kjernen i meditasjon og gjør at man paradoksalt nok får en unik evne til å roe og kontrolere tanker og følelser indirekte ved at man gir slipp på forsøket på å kontrolere dem for så forsiktig å ta opp igjen forsøket på å styre og gjøre dette veldig forsiktig og kontrolert. Det er vanskelig å forklare dette med meditasjon, men både denne evnen til å la være å gripe inn i tanker og følelser på vanlig vis og avspenningen gir de beste langsiktige resultatene mot angst. Man kan nå dybder av avspenning i meditasjon som de færreste forstår er mulig og da er det lite rom for angst. I boken Destructive Emotions av Daniel Goleman ( Harvard professor i psykologi) refereres det til to meget interesante studier om psykisk helse og meditasjon. Folk som sier de er lykkelige og selvsikkre viser mye mere aktivitet på den ene siden av den fremre delen av hjernen enn den andre (husker ikke hvilken side det var), mens folk som er lite tilfredse viser mer aktivitet på den andre siden. Etter tre måneder med daglig meditasjon om morgenen så gikk en gruppe mennesker som hadde mest aktivitet på "feil" side til å ha mest aktivitet på "riktig" siden. I en annen studie scannet de hjernene til folk som hadde meditert svært mye i flere tiår. Disse hadde en aktivitet i "lykkesentrene" av hjernen som var 800% høyere enn hos noen av de andre som var blitt målt i tilsvarende undersøkelser. Hvis man går på yogakurs to ganger i uken, gjør yoga 15-30 minutter om morgenen med stillinger som er spesielt bra mot angst og mediterer 20 minutter hver dag, så vil angsten dempe seg en god del i løpet av noen måneder og i løpet av noen år så vil den være under kontroll og til slutt borte eller så liten som det er mulig å få den. Yoga og meditasjon forløser også fortidens traumer bit for bit. Den økte avspenningen og det økte nærværet i kroppen gjør at spenninger som har psykiske årsaker løses opp bit for bit. Hypnose er også et virkemiddel som er verdt å prøve når andre ikke har hjulpeet. Det har dokumentert effekt og gir sterke beskjeder til underbevistheten. Akkupunktur kan være et fint supplement til annen behandling. Det demper angsten litt. Du kan også google akkupressur som er noe en kan bruke selv i hverdagen. Ellers er det å se nærmere på kosthold en ide.
Kayli Skrevet 19. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. september 2007 Be legen skrive ut anti.dep til han du. Da ordner alt seg. Mange sier det. Det har han allerede gått på noen år...
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2007 #8 Skrevet 19. september 2007 Jeg har ikke erfaring med Modum bad, så der skal jeg la vær å uttale meg. Men jeg har erfaring med angst... Johannesurt kombinert med kostholdsendringer har fått meg såpass på beina at jeg i perioder er “frisk”. Kommer meg på butikken, kan besøke familie, osv, men fortsatt ikke i jobb. For meg er det en stor fremgang selv om jeg har langt igjen. Vurderer et opphold på Fredheim Helsesenter for å få de siste bitene på plass når det gjelder kosthold, men dette er ikke egentlig et tilbud til psykisk syke. Men muligens hans familien kunne hatt godt av en ferie der? I hovedsak for å få slappet av, men og for å få inn gode vaner som kan påvirke han positivt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå