Gå til innhold

Ordenes opprinnelse (slik VI ser det da)

Fremhevede innlegg

Skrevet

...sånn sett kunne man like godt sagt 'Prosit :o ' hver gang noen slipper en fjert...!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jadda, jeg er håpløs... :roll:

Men det er jo fristende å vise dere småjenter på tjueognoe at vi som er over tredve faktisk ikke er fortapt inn i pre-senilitetens vaakum... ikke ennå.... :o

Jeg mener å ha hørt at det der med å si "noe" etter et nys har med å skremme bort onde ånder eller noe slikt. Derav "God bless you" - men Prosit...?

Kanskje fra den dagen da to svært forkjølte, nysende frimerkesamlere (brødre) forsøkte å rydde opp etter ei nysekule, og sa "bitt sitt" (mitt sitt - han var forkjølet!!) og "itt sitt" etter hvert som de plukket opp merker. Så kom mora inn med et frimerke som hadde havnet helt ute på kjøkkenet, og spurte hvem det var sitt, og nærmeste gutt sa "Pro sitt" (som skulle bety "bror sitt", altså han andre sitt). Høres logisk ut, eller hva?

Skrevet

Er nok heller en avledning av ordet 'Prostata'. Oh, shit, der fikk jeg ballene omtrent oppi halsen...... :o

Skrevet

Ææææhhhh... chimp...?

Mulig jeg misforsto deg, men er det lenge siden sist du tok en kjønnstest?

Skrevet

Mener du m d å si at jeg er inne påno'.....????

Skrevet

Det var vel kombinasjonen av ordene "jeg" og "baller" som gjorde at jeg stusset litt.

Skrevet

Dustore, for en lærerik streng!

Ballene oppe i halsen din, chimp, er årsaken til at folk faktisk ikke drar på seg så mange nys som de strengt tatt burde gjøre. Nå forveksler du baller med mandler. De kan til forveksling likne på små baller. Hårløse, altså.

De er ivaffal bedre å ha i halsen og svelge litt på enn hårete kamelballer.

Mine er borte de. Noen besluttet å operere bort halsballene mine når jeg var liten. Fordi de var for store :o Misunner deg litt, jeg, som har baller i halsen!

Har forresten funnet ut hvordan neggu

oppstod. Dette uttrykket oppstod engang en kvinne opplevde en elendig elsker som gjorde sitt til at hun mistet denne orgasmen som jaggu oppstod fra.

Nei...neiiiii..neiG..NeiGGuuuu..Nei..ne..neggu...etterfulgt av en innesteng tirade av banneord og et himlende blikk. Tror nå jeg da.

Arnie...er du sikker på at formålet var å jage bort onde ånder??? Kan det tenkes at de var mer redd for dårlig ånde, kanskje? Analytisk i dag, skjønner du. Tenkte kanskje at de som ikke var overtroiske den gangen dette oppstod fryktet lukten mer enn en dum ånd??

Maiken

Skrevet

Kamelballer, kanelboller, brente mandler, opererte mandler...

Dersom vi oppi alt dette både skal bli analytiske og så diskutere lukt - ja da er jeg redd det kan bli mye rart her... :ler:

Etter at nå både chimp's hårløse baller og Maikens maltrakterte baller er debattert, velger jeg å la den ballen ( :o !) ligge...

Ellers høres Maikens forklaringer på både jaggu (selvbiografisk, håper jeg...) og neggu (ikke selvbiografisk, håper jeg!) plausible ut, de. Svelger forklaringene (men ikke kamelballene!! :o ) rått, jeg.

Og iogmed at jeg ikke tror folk (flest ihvertfall) gikk rundt med illeluktende, hårete kamel-baller i halsen, så nei - jeg tror ikke det prosit'et haddde noe med lukt å gjøre.

OK, jeg lar ikke ballen ligge helt likevel: Noen som har en god teori om hvor ordet testikler kommer fra?

Skrevet

Neggu Har ikke noe m onde ånder å gjøre, ikke dårlig ånde heller....D man trodde var at sjelen!!! :o forlot en i et nys, og dette måtte på en måte besverges m trylleformularet prosit, el det tyske trylleformularet; Gesundheit el d engelseke trylleformularet; God bless you, forøvrig i flittig bruk av en derværendene president.....

Maiken! Jeg ble også befridd for mine mandler, i en alder av fire år! Det husker jeg godt; operasjonsbordet, bursdagen min som ble feiret på sykehuset, at jeg velta ut all grøten min i senga, at mitt livs bursdagsgave sto klar hjemme i stua da jeg kom hjem; Dokkevogn m teppe og pute m kapper og blonder og dokka mi dandert midt oppi......Så du skjønner; mandler kan jeg, men om baller i halsen på en måte skal være en slags erstatning for tapte mandler, se d kan jeg ikke svare på.....Mye rart kan jo stappes ned der.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Noe mere dere lurte på, folkens...?

Ja, Arnie:

Jeg lurer på hvorfor du ikke huska at kloregnageren kommer fra den samme sketsjen?

:lol:

Skrevet

:o

Fikk en fryyktelig assosiasjon, chimp:

ikke-nyse-med-munnen-full...!!!

:o :o :o

Det der har jeg jammen ikke tenkt på før - at amerikanske presidenter må omgåes uhorvelig mange notorisk nysende mennesker. Kanskje et resultat av at enkelte av de opptrer som ganske tørre og støvete?

Jasså - hverken Maiken eller chimp har baller i halsen. Duverden så velutstyrt jeg er da, i sammenligning... :hoho:

Kom forresten på at i Frankrike (undres på hvordan det falt meg inn...) sier de "à tes souhaits" (som blir "måtte ønskene dinne oppfylles" eller noe slikt) når noen nyser. Omtrent som når man ser et stjerneskydd, altså. Etter chimp's logikk må man da skynde seg å ønske seg sjelen tilbake...? Ønsker man feil i det øyeblikket er man ute å kjøre. Velvel, kanskje det forklarer at franskmenn er så "rare"?

Gjest Kinga
Skrevet

Det greske ordet testetika, igjen avledet av opphavsordet til estetikk, har gitt oss ordet testikler. Alle vet jo at hvis menn hadde hatt mensen, så hadde de skrytt av det også.

Om testetika eller testikler refererer til baller med eller uten hår utenpå, vites ikke.

Og ordet penis sier vel også sitt om vakker og flatterende navnsetting på mannlige kjønnsorganer.

Vibeke

Skrevet

Takk, Vibeke for at du klargjør koblingen mellom mine edlere deler og ord som estetisk og pen. Hyggelig jente, du! :lol:

Alle vet jo at hvis menn hadde hatt mensen, så hadde de skrytt av det også.

:hoho:

Men ærlig talt: er det ikke en fin egenskap da - å innfinne seg med sin skjebne på en best mulig måte?

Prøver og prøver, men klarer ikke å finne opphavet til ditt yndlingsord, Vibeke: PUPP

Hjelp, dere andre!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror pupp er en fornorskning og forkortelse av "pop up" som jo er det puppene faktisk gjør når jentene når en viss alder.

Det vi derimot mangler er en beskrivende ord på det som skjer når jentene når en viss alder + en viss alder til - altså når tyngdekraften har sagt sitt.

:o

I en helt annen tråd hevdet jeg med stil, styrke, patos og ynde at det korrekte er å synge "Her kommer Pippi Langpupp"

Kunne dét være noe?

Skrevet

Ikke dumt, trøffel. Og i tillegg til det du sier, finnes det "knep" for å få puppe-tupper ti lå puppe (unnskyld - poppe up) ytterligere. Godkjent!

Kan det vanlige (?) norske etternavnet "Langballe" være det mannlige motstykket til det andre fenomenet du nevner, tro?

Eller er det bare beregnet på serpinger som er ekstra ivrige med lange framspill på fotballbanen?

Gjest Kinga
Skrevet

Lag trutmunn og sug til, gjentatte ganger etterhverandre, som om du drikker melk fra et bryst. Legger du fornøyd lyd til denne bevegelsen, høres det ut som om du sier....ja, nettopp: pupp!

Babybabling blir liksom litt slapt i forhold til vakre ord som "penis", spør du meg. Ja selv "pop up" kommer til kort. Pippi Langpupp kommer gjerne litt lengre, men neppe helt frivillig :-?

Vibs

Gjest Anonymous
Skrevet
Lag trutmunn og sug til, gjentatte ganger etterhverandre, som om du drikker melk fra et bryst. Legger du fornøyd lyd til denne bevegelsen, høres det ut som om du sier....ja, nettopp: pupp!

Nå har jeg prøvd dette en liten stund, men jeg får bare lyden PAPP

Tror jeg skal gå hjem og prøve live om ikke så altfor lenge... :sjarmor:

Skrevet

Trutmunn, trøffel... trutmunn må til!

*PUPP!* Ser du - jeg klarte det jeg!

Men strengt tatt har vi vel en egen tråd et sted til dette, eller?

Hva tror dere om teorien om at det var en viss herr Langballe som fant opp jodlingen?

Gjest Kinga
Skrevet

Jodlingen og Langballe var før bungie-jumpingens tid. Langkølle kom etterpå. Der har du forøvrig forklaringen på hvorfor menn er gal etter bungie.

Vibeke

Gjest Anonymous
Skrevet

Samtidig er det et paradoks at bungie-jumping og korttissbarnehage (litt usikker på stavemåten) er begreper som oppsto omtrent samtidig... :o

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...