Gå til innhold

Italia i oktober


Væren

Anbefalte innlegg

Vi drar til Toscana i begynnelsen av oktober. Har aldri vært i Italia men ser at det er relativt bra temperaturer der nå, selv om det visstnok er både regn og vind.

Skal jeg pakke sommerklær, vårklær eller kan jeg ta med alle de nye, gråe høstklærne mine? Støvletter, sko? :roll: Det er vel på en måte høst i Italia, også? Hvilken type ytterjakke tar man med til Italia på denne tiden? Trenchcoat-type? Kan jo ikke dra med ullkåpe, i alle fall! :fnise: Hadde håpet å slippe å vise meg i badedrakt i år, men jammen er det ikke basseng der vi skal bo... *stønn*

Og mitt spørsmål nr. 2: Hva shopper man i Italia? Skal besøke Siena og Firenze, og her er vel litt av hvert. Gidder ikke lete etter klær, men vesker, støvletter o.l. er alltid gøy å finne andre steder enn hjemme.

Ellers ser jeg aller mest fram til å nyte et glass vin og se på folkelivet; det er i grunnen det aller beste med å reise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg var i italia i slutten av september i fjor, og da var det ganske varmt, over 25 grader, dvs shorts/skjørt og singlet-vær. men det kan jo variere mye, og det er nok kaldere på kvelden. Jeg ville hatt med litt både og - noen sommerklær og noen høstklær.

det er mye å shoppe i italia, spesielt sko og vesker, og klær generelt. litt dyrere merker er ofte billigere der nede. briller / solbriller i dyre merker er også billigere.

god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi var i Toscana i juli og det var godt og varmt om dagen...ca 35 grader. Men temperaturen sank ganske fort om kvelden og i løpet av natten kom den ned i ca 15 grader så det var ganske store temperaturforskjeller.

Mitt reisebrev fra turen er ikke klart enda men her er iallefall det jeg har skrevet om å spise ute i Firenze: http://gardkarlsen.com/eating_drinking_Florence_Italy.htm :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Gard!

Har notert meg navnet på spesielt den ene restauranten du nevner! Kanskje vi finner den? Vi reiser mange sammen, og det kan godt være "turansvarlig" allerede sitter inne med gode tips... Blir uansett spennende!

Regner for øvrig med at jeg må satse på mer sommerlige klær enn høstlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I aim to please :ler: Det å skrive reisebrev har blitt en hobby for meg og jeg skrev ganske mye ganske fort da jeg kom hjem fra Italia for jeg følte meg inspirert. Nå venter jeg bare på at kona skal bli ferdig med å luke ut alle skrivefeilene mine slik at jeg kan publisere reisebrevene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde i hvertfall ha med deg ett varmt skift, tykk genser o.l. Jeg var i Italia i april, og da gikk vi i genser, bukse og jakke. Men da det først ble varmt, så ble det ordentlig varmt, og vi kunne ha bare legger og t-trøyer. Husk at hvis det først blir kaldt, så er husene dårlig isolerte, f.eks.

Hvis dere skal kjøre bil, så anbefaler jeg å kjøre innom noen av skoutsalgene - det ligger i hvertfall et par stykker utenfor Siena, vet jeg. Masse sko - billig!

Se etter skilt som f.eks scarpe mondo (eller noe liknende). Scarpe er sko på italiensk (er ikke 100% sikker på entalls- og flertallsendelser her).

Prøv også å få med dere et par markeder - det er som regel én gang i uka i de forskjellige byene. Her selges (nye) klær, vesker og sko (og alt mulig annet) for en slikk og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mitt spørsmål nr. 2: Hva shopper man i Italia? Skal besøke Siena og Firenze, og her er vel litt av hvert. Gidder ikke lete etter klær, men vesker, støvletter o.l. er alltid gøy å finne andre steder enn hjemme.

"Hva shopper man i Italia" var da et utrolig generelt spørsmål :jepp: det kommer veldig an på interessene, såklart. Jeg ville aldri drømt om å bruke tid på klesshopping når jeg er på tur. Firenze er et kunstmekka, kjøp heller noen flotte souvenirer i et av galleriene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...