Gå til innhold

Bakovervendt bilsete

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså dette er litt vanskelig å forklare... men setet på bilen er litt skrått innovermot seteryggen. Dersom barnesete ikke blir lagt bakover heller det feil vei. Dette løser vi jo enkelt ved å legge setet så langt ned som mulig. Men det står jo da bare helt rett. Og ikke bakover slik at det blir greit for lillemann å sove. Er det noen som vet om det går ann å rette opp setet på bilen på et vis? Om det er noe man kan legge under....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det går, det er vel derfor man anbefaler å prøve setet i bilen før man kjøper. Man skal ikke legge noe under uten at det er ment for det fra produsentens side.

Skrevet

Men finnes det noen seter som er laget for å passe i biler med skrå bakseter? Det er jo veldig mange biler som er skrå, så det er rart hvis det ikke finnes... og synd, for det vil jo føre til at man snur barna tidligere vil jeg tro. De kan jo ikke sitte foroverbøyd.

Skrevet

Aner ikke, har bare lest at ulike stoler har ulik helning. Vi har kjøpt nye stol uten å prøve den først, så kan hende vi går på en smell vi også...

Skrevet (endret)

Da har vi vel gått på en smell da :fnise: Han sitter greit i det altså, men han sitter rett i ryggen og ikke bakover slik vi gjerne vil. Men nå går jo tiden så fort og det er ikke lenge før han ikke har behov for å ligge bakover. Vi kan bruke det gamle setet på litt lengre turer da, så han slipper å få vondt i ryggen.

Men... skulle ikke tro at det gjør noe for sikkerheten å legge noe under..... :klø:

Skal ringe til butikken i morra og høre.

Endret av LilleKylling
Skrevet (endret)

Vi kjøpte Akta Graco Logico S : ( http://www.akta.se/ ) før jenta vår ble født, og det har sånn funksjon der man kan stille på hellinga. Det er et sete med base. Basen har en stang ned mot gulvet, og det er en knapp man kan skru på helt innerst på basen mot seteryggen av bilen. Der hever og senker man basen. Om setet har korrekt helling får man kontrollert ved å sette setet i basen, det har ett slags "vater" som viser korrekt helling.

Men ser at Lillemann er litt eldre enn min lille Skjønning, så det setet passer kanskje ikke. Mener å huske at Akta er den eneste produsenten som lager ett slikt produkt, men du kan jo høre i butikken.

Endret av Furstina
Skrevet

Jeg har akta, men modellen so kom før den du har Iss, den har desverre ikke en sånn funksjon.

Jeg er på jakt etter et setet for 9 kilo og oppover så skal høre der de har akta :)

Skrevet

Det er bilsetet nr to vi har nå. Altså gruppe 1 er det vel.... fra 0-25 kg. Men det er vel ingen som bruker det fra 0 kg tror jeg... (det er vel forsåvidt ingen barn som veier 0 kg heller men :fnise: )

Det andre vi har går til 13 kg, men begynte å bli trangt å få han nedi. Han veier vel 11 nå, lille pluggen min!

Her er setet forresten: http://www.britax.se/hiway07.htm

Skrevet

:hoppe:

Ser på siden at det finnes en pute man kan legge under for biler med mye skrå... : " Extra kudde finns som tillbehör om bilsätet har djupa skålningar."

Skrevet

Jeg tror vi får høre litt i butikkene jeg. Jeg nekter nemlig å tro at ingen produsenter har tatt hensyn til skrå seter :ler: Det er jo ikke så veldig uvanlig. Vi kjører da en helt alminnelig kjedelig volvo.

Skrevet

Ser på siden at det finnes en pute man kan legge under for biler med mye skrå... : " Extra kudde finns som tillbehör om bilsätet har djupa skålningar."

:juhu:

Skrevet

Hi way setet har en sånn isopor klump som kan brukes til det ja! Har prøvd den i bilen vår, og den hjelper en del!

Men den skal jo egentlig følge med setet! Gjorde hvertfall det når vi var og så på det! Du får garantert tak i den på en butikk som selger det.

Britax secura er også et sete som er tilpasset bratte seter, og hvis man har HTS så kan man korte ned litt på støttebenet og stramme forankringselene til støttebenet treffer ned i gulvet så det blir litt mer tilbakoverlent.

Sånn i tilfelle det er flere med samme problem :sjenert:

Skrevet

Vi betalte 2500, men vet de har på tilbud av og til enkelte steder til 1990.

Vi fikk ikke med noe isoporklump, de tok det ut av eska for oss i butikken. Og det står jo som tilbehør på nettsiden.... men skal ringe og høre idag.

De anbefalte forresten et rent bakovervendt sete!

Skrevet
HTS?

HTS er et annet merke, som også er veldig vanlig at blir kjempebratt i en del biler! Skrev det i tilfelle noen andre har det setet som syns det er for bratt!

Skrevet

Vi har også bil med skrånet sete, så gutten vår har sittet helt rett i ryggen siden han begynnte å bruke det. Jeg tenkte akkuratt som dere at det ville bli ett problem for ham. Men, han har aldri klaget, og sovnet lett på lengre turer. Hodet faller bare til siden istedet. Han elsker å kjøre bil!

Vi har HTS besafe setet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...