Gå til innhold

Søvnproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har i perioder problemer med å få sove godt, og nå har det toppet seg, igjen. Dvs jeg sovner, men våkner noen ganger hvert tiende minutt...

Har heldigvis sovet en time på dagen i dag, men i natt f.eks. hadde jeg mareritt og våknet (etter at marerittene var sluttet å plage meg mer) omtrent hver halvtime.

Det er nesten slik at jeg gruer meg til å legge meg, fordi jeg blir redd for å bli plaget (f.eks. av mareritt) mens jeg sover, og nå føler jeg meg helt utmattet og er trett, men klokken er bare 7 og jeg kan nesten ikke legge meg før om par timer, minst.

Har fått problemer med å lese på senga, vet ikke om det kalles å bli nærsynt? Men etter at jeg fikk problemer med synet, sovner jeg uten å ha lest maks en side eller to, fordi jeg blir så sliten av å lese/se bokstavene.

Ellers ville jeg lagt meg nå, lest, og når jeg igjen våknet, lest litt til og sovet videre...

Er ikke redd for å få mareritt igjen, mareritt er vel noe de fleste har iblant, men skulle kanskje ønske jeg ikke var singel, eller hadde gjester her nå...vet jeg kan ringe venninner og spørre om jeg kan sove der, men da føler jeg at jeg overdriver helt ekstremt...

Men er helt utslitt, har ikke energi, har lyst å se en film i kveld, men jeg kommer til å sovne straks jeg slår på tven...

Skal egentlig på loppemarked i morn, men om jeg ikke får sove i natt, kan jeg bare glemme det også.

Har sovet dårlig i flere dager nå, men denne natten var den verste.

Noen gode råd?

Vet, kan meditere, men problemet er som sagt ikke å få sove, men å prøve å unngå å våkne hver halvtime...

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Jeg hadde også søvnproblemer en periode. Jeg våknet opp flere ganger på natten og var veldig urolig. Av og til hadde jeg mareritt som jeg husket da jeg våknet, andre ganger ikke. Som regel sovnet jeg lett da jeg la meg, men våknet igjen etter en liten stund.

For meg hjalp det med avspenningsøvelser i perioden før jeg la meg på kvelden. Jeg har aldri "lært" meg meditasjon, men innbiller meg at det er det jeg drevet med. Lukket øynene, fokusert på rolig pust, tenkt på ingenting (ikke så enkelt, akkurat det, synes jeg..). Jeg gjorde dette hver dag. Det hjalp, og problemene gikk gradvis over i løpet av noen uker.

En annen ting som var viktig for meg var å "trappe ned" før jeg la meg på kvelden. Gjorde hva jeg kunne for å unngå energikick på kvelden. Hvis jeg skulle gå kveldstur, så kunne jeg ikke gjøre det rett før jeg skulle legge meg. Jeg kunne heller ikke trene eller gå på kafe altfor sent.

Lykke til. Håper du finner en løsning som passer for deg. :søvn:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...