Gjest Wolfmoon Skrevet 19. september 2007 #21 Skrevet 19. september 2007 Kopplam blir ofte mindre og svakere enn andre lam fordi de får mat på flaske istedet for av mammasauen . Må helt ærlig si at jeg har store problemer med å tro at en sau noengang har gått til angrep på en schaefer eller andre hunder for den saks skyld . Det med at hannsauer driver og stanger i ting er ikke fordi de direkte angriper det , hannsauer stanger i ting for å konkurrere med andre værer om damesauene ..... Du har problemer med å se for deg at en sau har gått til angrep på en hund? Da tror jeg aldri du har sett søyer med lam og hunder sammen! Mulig VÆRER (hannsauer) bare stanger for å konkurrere om SØYENE (hunnsau), men søyene bruker stanging som en del av forsvarsmekanismen! Først stamper de i bakken for å skremme, funker ikke det så stanger de!
Gjest Qha Skrevet 19. september 2007 #22 Skrevet 19. september 2007 Er mange merkelige forslag her. Men en ting jeg lurer på, hvordan i alle dager skal et menneske ha klart å liste seg innpå ei gaupe for å gi den en spade i skallen ? Da måtte den i såfall ha vært veldig syk. Og sånn sett like greit at den slapp seigpininga. Nei, sauer er som alle andre skapninger. De beskytter sine "små". Så det er fullt mulig de har rotta seg sammen og tatt livet av gaupa ja.
mamut75 Skrevet 19. september 2007 #23 Skrevet 19. september 2007 Ja , nå er jeg så begunstiget å ha sauebønder i nær familie og samtlige av dem benektet det scenariet dere beskriver . Ingen hadde heller noengang engang hørt fyllehistorer om sauer som angrep hunder . Det er jo mulig at vi forstår "angripe" litt forskjellig her , hvem vet . Joda , jeg husker hvordan sauene reagerte på min egen schafer første gang han ble presentert for en sau , de stod og så på ham , når han gikk mot dem løp de bare vekk . Han så også mammasauer med babysauer og det som skjedde da var ca det samme . Dette er en by schafer som aldri hadde sett en sau før, og han bjeffet ikke eller noe .
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2007 #24 Skrevet 19. september 2007 Ja , nå er jeg så begunstiget å ha sauebønder i nær familie og samtlige av dem benektet det scenariet dere beskriver . Ingen hadde heller noengang engang hørt fyllehistorer om sauer som angrep hunder . Det er jo mulig at vi forstår "angripe" litt forskjellig her , hvem vet . Joda , jeg husker hvordan sauene reagerte på min egen schafer første gang han ble presentert for en sau , de stod og så på ham , når han gikk mot dem løp de bare vekk . Han så også mammasauer med babysauer og det som skjedde da var ca det samme . Dette er en by schafer som aldri hadde sett en sau før, og han bjeffet ikke eller noe . Sauer ser på hunder som de ser på ulver, det er derfor de lar seg gjete også. Så jeg tror det er sjelden en hund blir angrepet av sau. Men den gaupa det var bilde av er jo et ungdyr, og kattedyr harr heller ikke hundeatferd. Jeg har selv blitt "angrepet"og stanget av værer, riktignok i innhegning - men uten søyer tilstede, så er villig til å kunne tro på dette selv om det er forskjell på atferden til et værlam (de skal ikke være kjønnsmodne når de går på beite med søyer/mødre/søstre) og en voksen vær. Men det hadde vært interessant å se en mer nøytral obduksjonsrapport enn den fra den lokale veterinæren.
Gjest Eir Skrevet 19. september 2007 #25 Skrevet 19. september 2007 Sauer (de "norske") vet ikke at de kan danne ring og de har ikke horn slik villsau har. Det er to hovedtyper norsk sau. Den ene er spelsauen, som har disse instinktene i behold, er intelligent, beiter samlet og har godt forsvar mot rovdyr. Noen linjer har også horn, men dette er ikke nødvendig for at det skal gjøre vondt å bli skallet av en vær. Den andre typen er saueraser som feks dalesauen, og hos disse har en del av disse instinktene og intelligensen gått tapt på bekostning av ull og kjøttmengde. Så å si at norske sauer generelt ikke er istand til på forsvare seg er feil, da dette kommer an på både rase og linjene hos den aktuelle bonden.
Gjest vimselot Skrevet 19. september 2007 #26 Skrevet 19. september 2007 Jeg tenker på den norske dalasauen, det lignet i alle fall på den? De er jo generelt avlet pga ull, har kortere bein og mer kjøtt enn de opprinnelig hadde... (jada, jeg er nå blitt en ekspert på sau, liker sauer jeg, koselige dyr...) Men teorien om at bonden kan ha angrepet en gaupe med spade, henger heller ikke helt sammen... fordi en skadet gaupe er livsfarlig (dette vet alle jegere, de nærmer seg ikke en gaupe de har skutt, før de er helt sikker på at den er død, den kan selv i siste dødskrampe bruke både tenner og klør, og er ett kattedyr og svært listig) Men gaupe er jo veldig sky, selv om en frisk og sunn gaupe kan felle en sau eller to om den vil... Det kan jo hende at denne gaupa ikke var helt som andre gauper mht til psyken pga sykdom, kanskje den hadde siste grad av syfilis eller lign? Forøvrig, har ikke noe i mot nordlendinger, bortsett fra de som dreper ville rovdyr som gaupe og er i slekt med lensmannen som igjen er i slekt eller inngiftet med veterinæren osv eller i family med en på landbrukskontoret, men dette gjelder jo ikke spesielt for Nordland. En teori kan jo være at gaupa var svak, trengte mat og sauer som går frie i villmarka halve året, har vel oppdaget dette da, men hvis dette er tilfellet, vet jeg ikke hva bonden har fôret sauene med... Og ang. sau og hund, det kan jeg tro mer på, f.eks. om det er en saueflokk som blir drevet av gjeterhunder, men kan likevel ikke tro det, at en sau angriper en hund...for de løper jo akkurat som bikkja får beskjed om å gjete de til å løpe av eierene... Kanskje historien egentlig var som følger: En mager og svekket gaupe angrep et lite lam i en saueflokk. En ørn hadde sett seg ut samme byttet, og angrep gaupa da den siktet inn på lammet, men ga seg, fordi den fikk skadet fjærdrakten sin, gaupa ble liggende ett - to sekunder, eieren stod og så på (eller sauene)...og gikk til angrep... Men den typen sauer pleier stikke av, og det er ett av problemene mht til at de ikke kan danne ring og forsvare seg mot rovdyr slik som f.eks. bison kan...
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2007 #27 Skrevet 19. september 2007 Klarer ikke helt å la være å kommentere. Jeg har lest om denne saken i lokalavisa mi, er fra nærmeste by. Ser Vimselot har god tiltro til de korrupte lokalmyndighetene her... Vetrinæren som hadde vært på gården sa at gaupa var svært avmagret og trolig sykt. Men det er verken denne vetrinæren eller noen lensmann som avgjør dødsårsak. Gaupa er sendt til vetrinærinstittutet i Harstad for å fastslå dødsårsaken.
Gjest vimselot Skrevet 19. september 2007 #28 Skrevet 19. september 2007 (endret) Det er bra, at veterinærmyndighetene tar seg av saken... Jeg her mest bekymret for spredning av rabies her, for tenk dere en gjeng med bønder som blir angrepet av sine sauer... Horribelt... Men jeg håper de finner ut hva som feilet den, det er rabies i Finland og grensene i nord er ikke noe rovdyr tar hensyn til. Håper jo ikke at det er rabies da, men at det heller var en bonde...men det skal lite til at smitten sprer seg, rovdyr vandrer, de blir kastet ut av andre rovdyrs territorium osv. og rabiesfaren, smittefaren er og har i mange år vært stor i Nord- Norge. Endret 19. september 2007 av vimselot
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. september 2007 #29 Skrevet 20. september 2007 For det kan jo ikke være noe annet enn bønder eller rabies?
Gjest vimselot Skrevet 21. september 2007 #30 Skrevet 21. september 2007 Nei, det kan være syfilis også...
Gjest Nedfall Skrevet 21. september 2007 #31 Skrevet 21. september 2007 Nei, det kan være syfilis også... På sau ? ..ok, julebordet iår utgår til de grader !!
Gjest vimselot Skrevet 22. september 2007 #32 Skrevet 22. september 2007 (endret) Hvorfor skal julebordet utgå? Nei, jeg vet ikke svaret fordi dette er en uvanlig hendelse. Og beklager, men jeg har ikke all verdens tiltro til myndigheter i små kommuner når det gjelder å forholde seg til rovdyr, dette gjelder ikke kun Nordland. Leste at i en annen kommune, fikk de tillatelse til å felle en bjørn, som ikke hadde skadet noen, men de måtte omgjøre vedtaket pga. av at det ble satt kritisk spørsmålstegn mht avgjørelsen. Og bjørnen har visst ikke angrepet verken sauer, eller andre, mange mnd. etter at vedtaket om at den skulle blitt fellet, ble omgjort. Endret 22. september 2007 av vimselot
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 22. september 2007 #33 Skrevet 22. september 2007 Nei, jeg vet ikke svaret fordi dette er en uvanlig hendelse. (jada, jeg er nå blitt en ekspert på sau, liker sauer jeg, koselige dyr...) Men hvorfor har du så vanskelig for å tro på de menneskene som har svart i tråden at de har sett sauer angripe større dyr med egne øyne? Det er kanskje ikke en så uvanlig hendelse som du tror? Du fremstiller deg selv som veldig arrogant når du verken vil tro veterinærene og bøndene som var innblandet i saken(som tross alt har lang utdannelse og erfaring i bl.a. slike saker), de som som har skrevet inn her med egne erfaringer og heller ikke har giddet å finne fram til tvinnslaget som ble nevnt her tidligere(Nett-tv NRK, det Norge Rundt-innslaget). Jeg sier ikke at man skal tro alt man leser og ser(særlig ikke i media), men noen ganger synes jeg man bare kan slå seg til ro med at saken faktisk er slik man har blitt forespeilet - spesielt når en bråte mennesker med erfaring og utdanning forteller deg at det kan ha skjedd på denne måten. Saken var vel egentlig ikke så veeeldig oppsiktsvekkende, mener jeg. Eller bare kverulerer du for å provosere?
Gjest Qha Skrevet 22. september 2007 #34 Skrevet 22. september 2007 Eller bare kverulerer du for å provosere? Jeg tror vi skal snakke om kverulering ja.Dette begynner å bli for dumt. Fortell meg en ting, hvem i huleste står fram i media hvis vedkommende har tatt livet av gaupa selv ? Jeg har ikke villet det. Og de fleste andre ville ha tatt dyret med seg, å gravd opp et hull midt på mørkeste natta og stappa gaupa nedi - for så å spadd igjen fortere enn svint. Det er straffbart å avlive et freda dyr. En annen ting er, at dyr som dør uten at de kan fastslå dødsårsaken blir obdusert. Det nytter faktisk ikke å komme seg unna med løyner hvis vedkommende har gjort noe straffbart. Det blir oppdaga vet du. Og jeg synes faktisk det er ille å tro så dårlig om veterinær, lensmann, rovdyrkontakt i den aktuelle kommunen og bonden... ved å tro at systemet er så korrupt som du vil ha det til Vimselot. Dyr dør faktisk av naturlige årsaker, enten vi snakker om rovdyr eller dyr ellers i faunaen. Samt husdyr. Hva er så merkelig med det ? Syfilis-teorien din er fullstendig idiotisk. Men en god latter forlenger livet sies det. Og du har forlenga livet mitt med flere år etter den kommentaren
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #35 Skrevet 4. oktober 2007 Oppdatering om gaupa: http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article3038094.ece
Gjest Reven Skrevet 4. oktober 2007 #36 Skrevet 4. oktober 2007 Gaupa døde av sult, den. Midt i matfatet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå