Gjest vimselot Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 En gaupe er blitt drept av en flokk med sauer (ikke vill-sau). Kan det være mulig? http://nyheter.vg.no/nyheter/artikkel.php?artid=163400 Sauer (de "norske") vet ikke at de kan danne ring og de har ikke horn slik villsau har. Så hva har skjedd, kan de virkelig tatt livet av en gaupe eller var det noe (noen) andre som grep inn, gaupe er så vidt jeg vet, fredet...
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2007 #2 Skrevet 14. september 2007 Tja, det kan jo hende. Gaupa ser ut som et ungdyr, og bonden sier at den ser avmagret ut, så den kan ha vært både svak og uerfaren. Jeg tviler på om sauene har angrepet i flokk, dog.
Gjest vimselot Skrevet 14. september 2007 #3 Skrevet 14. september 2007 Ja ja, den var jo fra Nordland ett sted, så der er vel alle sauer villdyr... men trur mer på at det er eier el. noen som har gått løs på gaupa med spade, for dette høres merkelig ut. Ett villdyr som er svak/syk vil aldri gå til angrep, direkte, den vil finne et gjemmested der den kan hvile ut og "ligge og vente på døden"...evt friskne til igjen. Rabies er ikke kjent i Norge nå mer, men den kan jo ha kommet inn via Finland? Kanskje halve saueflokken har rabies nå, uten å vite det. Mest sannsynlig trur jeg at det er mennesker som står bak, men vet jo ikke. Jeg stoler ikke på en nordlending (joda, par stykker), de lyger så det er helt forferdelig. Beklager, håper ingen føler seg truffet av siste setning, men folk fra Nordland er en egen rase....og noen av de er det jeg kaller litt for smarte...
Gjest Nedfall Skrevet 14. september 2007 #4 Skrevet 14. september 2007 En gaupe er blitt drept av en flokk med sauer (ikke vill-sau). Kan det være mulig? http://nyheter.vg.no/nyheter/artikkel.php?artid=163400 Sauer (de "norske") vet ikke at de kan danne ring og de har ikke horn slik villsau har. Så hva har skjedd, kan de virkelig tatt livet av en gaupe eller var det noe (noen) andre som grep inn, gaupe er så vidt jeg vet, fredet... Jeg tror de sauene må ha fått med seg siste sending av Schrödingers katt..
mamut75 Skrevet 15. september 2007 #5 Skrevet 15. september 2007 Ja ja, den var jo fra Nordland ett sted, så der er vel alle sauer villdyr... men trur mer på at det er eier el. noen som har gått løs på gaupa med spade, for dette høres merkelig ut. Er det forbudt å drepe gauper på denne tiden av året ? TEnkte det samme som vimsalot jeg også .
Gjest vimselot Skrevet 15. september 2007 #6 Skrevet 15. september 2007 Det er visst forbudt å drepe gaupe på denne tida av året, og det er bare en viss kvote hvert år og heller ikke da kan hvem som helst jakte på gaupe...men om en flokk med tøffe sauer har gjort dette, er det vel ingen å anklage heller... Hvordan kan en flokk med sauer ha klart dette?
Ugla Skrevet 15. september 2007 #7 Skrevet 15. september 2007 Er det forbudt å drepe gauper på denne tiden av året ? Det er visst forbudt å drepe gaupe på denne tida av året, og det er bare en viss kvote hvert år og heller ikke da kan hvem som helst jakte på gaupe... Stemmer som vimselot sier her...
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #8 Skrevet 15. september 2007 Det står jo der at veterinæren ikke utelukker at sauene har drept gaupa, og han vet sikkert bedre enn deg. Forøvrig ville det vel vært tegn av spadeslag dersom gaupa var drept av det. Gaupa var jo tydeligvis på jakt etter mat når den gikk etter et lam. Hilsen nordlending som synes vimselot lyger mer enn noen nordlendinger jeg har møtt.
Gjest vimselot Skrevet 15. september 2007 #9 Skrevet 15. september 2007 Det står jo der at veterinæren ikke utelukker at sauene har drept gaupa, og han vet sikkert bedre enn deg. Forøvrig ville det vel vært tegn av spadeslag dersom gaupa var drept av det. Gaupa var jo tydeligvis på jakt etter mat når den gikk etter et lam. Hilsen nordlending som synes vimselot lyger mer enn noen nordlendinger jeg har møtt. Beklager du såret nå, nordlending. Det kunne like gjerne skjedd i Hedmark eller Østfold, men... I en liten bygd (hvor som helst, alle har vel lest om hva bønder mener om ulv, jerv, gaupe og bjørn...) skal det ikke mye til før lensmannen i bygda attesterer at det er en sau som har drept en gaupe. Eller? Men er enig med deg, sauene var sikkert ikke på jakt etter kjøtt.
mamut75 Skrevet 15. september 2007 #10 Skrevet 15. september 2007 Det står jo der at veterinæren ikke utelukker at sauene har drept gaupa, og han vet sikkert bedre enn deg. Forøvrig ville det vel vært tegn av spadeslag dersom gaupa var drept av det. Gaupa var jo tydeligvis på jakt etter mat når den gikk etter et lam. Hilsen nordlending som synes vimselot lyger mer enn noen nordlendinger jeg har møtt. Jeg tror nok at aliens drepte den Gaupa .
Gjest vimselot Skrevet 15. september 2007 #11 Skrevet 15. september 2007 Ja, sikkert aliens, for saken vil aldri bli oppklart selv om vi spekulerer her inne. Men kan vanlig hvit "norsk" tamsau, drepe en gaupe? Det har jeg ingen tro på at de er i stand til, de løper som gale om de f.eks. bare ser ett villdyr. Ofte blir de ofte drept nettopp pga det. Nå har jeg selv aldri hatt sau, men har lest om dette. Vi får si at aliens har skylda da...
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. september 2007 #12 Skrevet 15. september 2007 Nå er det jo ofte en tendens til at svake og skadede rovdyr går til angrep på dyr/mennesker de anser som lett bytte. Dette er en av årsakene til at skadede og syke dyr ofte er utilregnelige. Ellers vil jeg påstå at mange søyer jeg har møtt på tur med hund går til angrep på hunden hvis de anser lammet (-ene) sine som truet. Regner med at dette også kan skje med ei gaupe. Og de av oss som har stått i veien for en stangende sau, vet hvor harde disse er i hodet, tiltross for mangelen på horn! Ellers har jeg ingen formening om gaupa faktisk ble drept av sau eller noe annet, men det er vel neppe lensmannen alene som tar denne beslutningen. Som regel er vel også viltnemda med i bildet!
Ruth Skrevet 16. september 2007 #13 Skrevet 16. september 2007 ""Jeg stoler ikke på en nordlending (joda, par stykker), de lyger så det er helt forferdelig. Beklager, håper ingen føler seg truffet av siste setning, men folk fra Nordland er en egen rase....og noen av de er det jeg kaller litt for smarte..."" Næmmen Vimselot da! Også jeg som er halvt nordlending. Jeg hadde i min barndom ett "kopplam". For dere som ikke vet hva det er, så er det et morløst lam. Hun ble flasket opp og ble et kjæledyr, må vite. Og jeg så henne banke opp sjæferen til naboen så det føyk. Sauer kan være skumle dyr.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #14 Skrevet 16. september 2007 Hvis noen så "Norge rundt" fredagen som var, så de kanskje et litt artig klipp hvor en dalasau stanga etter en god del større hund i innslaget om sauesanking og hunder. Synes ikke det er utenkelig at en litt svak(avmagra) og uerfaren unggaupe møtte sine overmenn(-sauer..) hvis sauene bare traff rett. De har ganske harde skaller og forsvarer seg jo tross alt ved å skalle. Litt på siden(og kan kanskje ikke sammenlignes), men jeg har sett sauer ta sats og stange rundballer for å komme gjennom plastikken og inn til gresset. De vegrer seg altså ikke for å bruke hodet hvis det trengs.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #15 Skrevet 17. september 2007 Min hund, en New Foundlandshund, altså en hund av en viss størrelse, ble angrepet av en sau med lam. Sauen kom plutselig styrtende ut av et buskas og stanget hunden min så til de grader i siden at han ble slengt av stien. Til tross for at han var en god del større enn sauen. Gauper er mindre enn slike hunder, og hvis den var avmagret i tillegg så ser jeg ikke bortifra at en sau kan ha stanget den ihjel.
Gjest b Skrevet 17. september 2007 #16 Skrevet 17. september 2007 Selv den fredligste mor blir som et villdyr når noen truer ungene hennes. Og i dette tilfellet var det vel en uerfaren, ung og sulten gaupe som ikke hadde noe å stille opp mot en gjeng sauemødre.
Wildy Skrevet 17. september 2007 #17 Skrevet 17. september 2007 Tror ikke man skal undervurdere tamdyrs vilje og evne til å forvare avkommet om de må.
Gjest Tang Lung Skrevet 18. september 2007 #18 Skrevet 18. september 2007 Drapsinstinkt er farlig ja...så en liten løveunge som ble kasta i været & stanga av en bøffel....."den sterkeste overlever" Selv søte sjimpanser kan drepe
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2007 #19 Skrevet 19. september 2007 Jeg hadde i min barndom ett "kopplam". For dere som ikke vet hva det er, så er det et morløst lam. Hun ble flasket opp og ble et kjæledyr, må vite. Og jeg så henne banke opp sjæferen til naboen så det føyk. Sauer kan være skumle dyr. Tøft!
mamut75 Skrevet 19. september 2007 #20 Skrevet 19. september 2007 Kopplam blir ofte mindre og svakere enn andre lam fordi de får mat på flaske istedet for av mammasauen . Må helt ærlig si at jeg har store problemer med å tro at en sau noengang har gått til angrep på en schaefer eller andre hunder for den saks skyld . Det med at hannsauer driver og stanger i ting er ikke fordi de direkte angriper det , hannsauer stanger i ting for å konkurrere med andre værer om damesauene .....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå