Gå til innhold

Hvor kan man bli hagearkitekt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

jeg vurderer å bli hagearkitekt, jeg føler at det kanskje er noe for meg. men jeg skjønner ikke helt hvor disse hagearkitektene man leser om i magasinene får utdannelsen sin fra, for jeg finner ingenting når jeg søker på nett?

kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antigartner

Er ikke sikker på om hagearkitekt er en egen utdanningsretning. De jeg husker fra TV er enten landskapsarkitekter eller anleggsgartnere. Landskapsarkitekt kan man bli etter å ha studert ved UMB på Ås. (Det er en beskyttet tittel og 5 årlig universitetsutdannelse.) Anleggsgartner er en utdanning som gis på enkelte videregående skoler.

Begge disse utdanningene tar for seg mye mer enn hager, f.eks "byrom" og planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være for skråsikker her, for jeg vet egentlig ikke helt, men ett alternativ er jo landskapsarkitektur hvor du sikkert kan velge å spesialisere deg innen f eks private hager. Dette er en ganske omfattende høyere utdanning ved UMB i Ås. Ellers er det noen gartnerskoler som har kurs i hagedesign, men jeg er usikker på om man blir "hagedesigner" eller "hagearkitekt" eller om man "bare" er gartner/anleggsgartner selv med noen slike kurs. Noen gartnerskoler har også etterutdanningskurs innen hagedesign for utdannede gartnere. Jeg tror noen hagearkitekter har utdanning fra utlandet, mens andre bare kaller seg det selv om det ikke finnes noen offisiell utdanning for det i Norge. Og atter andre er landskapsarkitekter.

Det kan forøvrig være verdt å merke seg at landskapsarkitekturstudier i utlandet ofte er noe ganske annet enn i Norge, med mer fokus på ingeniørfagene (ei jeg kjenner driver f eks med beregning av rasfare i Alpene), enn her hvor det virker som et noe mer estetisk fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...