Gå til innhold

Munnsår

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tidligere vintre slitet med munnsår, og nå tror jeg igjen at jeg har fått det.

Kjenner at det liksom svir litt, at det er sprekker i huden.

Hvorfor er det alltid noen som er like utsatt hvert år for å få dette?

Hva er årsaken til at vi får det?

Jeg vet at det er enkelte som ikke har problemer med det i det hele tatt, mens andre har det kjempemye i en lengre periode før de blir kvitt det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei, gode tips er:

* Bruk en god leppepomade til vanlig. Jeg liker Clarins sin og Eight Hour Cream fra Elizabeth Arden. Altså, ikke få tørre lepper. Man får fortere tørre lepper på vinteren, og derfor er det ekstra viktig å passe på.

* Sov nok

* Beveg deg nok

* Spis nok og riktig

* Hold orden på livet ditt

* Stress så lite som mulig

* Dersom du merker at det prikker, smør på med zovirax eller lignende kremer, så fort som mulig, så du unngår utbrudd og sår.

* Det er veldig smittsomt, så vask deg godt på hendene gjennom hele utbruddet, ikke del mat og drikke, ikke kyss, ikke ha oralsex og påfør krem med q-tips.

* Ved ubehag kan smerten lindres litt mot støt ved å bruke munnsårplaster

Herpes er et virus som ligger latent i kroppen (ikke hos alle, men man kan være smittebærer uten selv å få utbrudd). Herpes kan ikke kureres, men det kan holdes i sjakk ved hjelp av tipsene ovenfor.

Herpes utløses gjerne ved stress, tretthet, menstruasjon, sterk sol og temperaturendringer.

Det aller viktigste er å ha fylle basalbehovene (mat&drikke/søvn/mosjon), samt å leve innenfor sine egne grenser. Har du behov for å ta det med ro, ta det med ro. Rydd opp i unødvendig kaos i livet ditt.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...