Gå til innhold

AuPair


Matty

Anbefalte innlegg

Noen som har vert AuPair etter videregaaende her? Er det bra, eller er det like skummelt som det kan virke naar jeg leser paa Barn og Familie-forumet.

Maalet mitt ville aa lere fransk, har det ellers noen effekt paa cven?

Noen som har andre forslag for aa reise til utlandet ett aar etter videregaande? For aa lere Fransk eventuelt Spansk.

Erfaringer????

tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utenlandsopphold er fint å ha på cv. I tillegg til språket du selvsagt lærer, møter du annen kultur og og andre mennesker som er en nyttig erfaring.

Jeg vet ikke hvordan det er å være au pair i Frankrike, men du kan vel være både heldig og mindre heldig der som andre steder. Jeg var au pair i England, der vil "alle" ha au pair, så det er mye rart (mange skraper sammen til en au pair, selv om de egentlig ikke har råd til det).

Hvis du reiser gjennom et byrå, skal de hjelpe deg om du får problemer med familien (f.eks. vil bytte familie). Hvis du bestemmer deg for å gjøre det, bør du i alle fall kombinere det med språkkurs/skole og skaff deg ikkeskandinaviske venner, slik at du må prate språket du vil lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Andre som har vert auPair her eller vet noe om det?

vet dere om muligheter for utenlandsopphold etter videregaaende, uten aa ta noe studium?

Veldig glad for erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var au-pair i USA. Som ToveM dro jeg rett etter v.g.skole. Kom til en håpløs familie da. Moren hadde fødselsdepresjoner en gros så jeg måtte rett og slett be om å bli flyttet til en annen familie av min område-koordinator. Etter et par uker fikk jeg ny familie og de var helt topp! De aller fleste vertsfamilier i USA ser helst at au-pair'en har sertifikat for å kjøre barna hit og dit ved behov. Jeg kunne bruke bilen fritt mot at jeg "chippet" inn litt på drivstoff. Gikk på skole, studerte historie og engelsk. Veldig ålreit. Selve studiumet hadde ikke særlig utslag for videre studium når jeg kom hjem etter 1 år, men det så visst pent ut på cv'n at jeg hadde bodd ett år i utlandet, for flere arb.givere (ved senere intervju) kommenterte det.

Alt i alt var året helt supert! Fikk reist hit og dit med vertsfamilien da de var glad i å dra på "longweekends". (Hadde vel også litt å si at kona var advokat og mannen lege.... :icon_neutral: )

Søk deg til au-pair men bruk et solid og seriøst firma! Jeg hadde en venninne som var au-pair i Frankrike og selv om vi er europeere så var levesettet til hennes vertsfamilie himmelvidt forskjellig. Hun trivdes ikke så himla godt (vertsfamilien hadde lange arb.dager. Hun fikk betalt for overtid men det var ofte overtid.... ) men holdt ut da hun var blitt glad i barna.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...