Gå til innhold

Sykemeldt i ny jobb


Gjest Gjest_Tulla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tulla_*

Skal begynne i ny jobb om en måneds tid. Samtidig så står jeg på venteliste på en operasjon. Her er det antydet en ventetid på 4-8 uker. Jeg vet at når du starter i ny jobb så har du en karantenetid før du kan få sykepenger. Hvordan blir det dersom operasjonen blir innenfor denne karantenetiden. Får man da sykepenger direkte utbetalt fra Trygdekontoret/Nav eller taper man pengene?

Spør fordi jeg ikke har råd til å gå 1-2 uker uten penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal begynne i ny jobb om en måneds tid. Samtidig så står jeg på venteliste på en operasjon. Her er det antydet en ventetid på 4-8 uker. Jeg vet at når du starter i ny jobb så har du en karantenetid før du kan få sykepenger. Hvordan blir det dersom operasjonen blir innenfor denne karantenetiden. Får man da sykepenger direkte utbetalt fra Trygdekontoret/Nav eller taper man pengene?

Spør fordi jeg ikke har råd til å gå 1-2 uker uten penger.

Du må ha vert i jobb i 4 uker fikk jeg høre. Tok et vikariat, men det ble slutt da jeg ble sykemeldt. manglet noen dager på 4 uker og fikk ikke sykepenger fra Nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tulla_*

Dersom dette stemmer så må jeg bare utsette operasjonen. Synd fordi den er nødvendig for å slippe å bli mye "småsyk" og av den grunn borte fra jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tulla_*

Hvilken lov og paragraf står dette om.

Tenker da på sykemelding og egenmelding.

Husker ikke helt reglene så ...

Glad hvis noen hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Folketrygdloven §8.2: Opptjeningstid

For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

Likestilt med forutgående arbeid er tidsrom da medlemmet har mottatt en ytelse til livsopphold etter kapittel 4, 8, 9 eller 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...