Gå til innhold

Fransk bulldog

Fremhevede innlegg

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Min neste hund skal være en fransk bulldog. Men hvordan er det å få tak i valper i norge? Er ikke det fryktelig vanskelig?

Kennel Indian Fall i Hokksund driver med franske buller hvertfall, veit jeg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En liten kommentar om utenlandske oppdrettere,

De bulle eksemplarene som jeg har sett som er importert, har ikke imponert meg mye når det gjelder eksteriør. Flere dansk importerte har vært veldig små, nesten som mopser!! De har heller ikke noen fine linjer, jeg syns de ser flatpakka ut. Jeg er bekymret over at slike individer tas inn i landet, særlig med tanke på avl da det er godt mulig at flere ukyndige vil avle på rasen. Avlsarbeidet i Norge er seriøst og velorganisert med høy kvalitet på de norske individene av rasen. Jeg anbefaler alle til å kjøpe bulle av norsk oppdretter (seriøs vel og merke) selv om det er lang ventetid.

Gjest Gjest_Kristine_*
Skrevet

Hei hei.

Skjønner at man skal være litt ekstra varsom når det gjelder import av hund fra utlandet. Tror likevel det blir feil å fraråde alle fra å gjøre det. Nå har ikke jeg satt meg så veldig inn i dette med avl, men de oppdretterne og hundeinteresserte jeg har snakket med i Norge mener det kan være positivt å få inn "nytt blod" i Norge...

Mor til min valp har født valper som har blitt kåret til championer, så jeg er ikke bekymret for dette. Har og snakket med referanser oppdretter har i Norge, som jeg er ganske sikkert på er seriøse hundefolk, og de har vært veldig fornøyd med valpene de har fått.

Jeg skjønner og at oppdrettere ikke vil selge hund til hvem som helst, men det inntrykket jeg fikk fra mange oppdrettere i Norge er at mange gjerne vil selge valp fortrinnsvis til andre som er interessert i utstilling/avl. Og det skjønner jeg godt, om man har fått frem fine, kvalitetsvalper vil man gjerne bringe disse genene videre! Så ingen kritikk av det. Men om man er ute etter en selskapshund/familiehund kan man risikere å måtte stille seg lengre bak i køen...

Som sagt, ingen kritikk av denne tankegangen, men for meg fungerte det veldig bra å hevende seg til en utenlandsk oppdretter. Syns derfor ikke dette er noe som umiddelbart trenger utelukkes!

Bare mine tanker omkring dette.... :ler:

• 1 år senere...
Gjest titten tei
Skrevet

Har hørt at Fransk Bulldog er seine å bli hus rene i forhold til andre hunde raser. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet
Har hørt at Fransk Bulldog er seine å bli hus rene i forhold til andre hunde raser. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Vi fikk vår franske bulldog, Theo den 28. februar og vi syns det går veldig bra!! Han begynner å bli flink, og de siste dagene har vi ikke hatt noen uhell! Dette har nok mye å si for hva du gjør det til selv og, for vi har vært veldig flinke til å ta han ut hver gang han har spist, sovet og lekt. Og når han satte seg ned for å gjøre fra seg inne bare løftet vi han opp og tok han ut, og nå begynner han å skjønne at han skal gjøre fra seg ute. Men selvfølgelig, hvis vi ikke tar han ut på en stund gjør han fra seg inne, han er en veldig liten valp og klarer ikke holde seg alt for lenge enda. Men som oftest setter han seg ned å ser på døra først når han må på do. Så vi er positivt overrassket over hvor bra det går. :)

Fransk Bulldog er forresten en helt herlig rase, har ikke angret ett sekund på at valget falt på den rasen:) (Første hunden vår)

• 3 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Vi fikk vår franske bulldog, Theo den 28. februar og vi syns det går veldig bra!! Han begynner å bli flink, og de siste dagene har vi ikke hatt noen uhell! Dette har nok mye å si for hva du gjør det til selv og, for vi har vært veldig flinke til å ta han ut hver gang han har spist, sovet og lekt. Og når han satte seg ned for å gjøre fra seg inne bare løftet vi han opp og tok han ut, og nå begynner han å skjønne at han skal gjøre fra seg ute. Men selvfølgelig, hvis vi ikke tar han ut på en stund gjør han fra seg inne, han er en veldig liten valp og klarer ikke holde seg alt for lenge enda. Men som oftest setter han seg ned å ser på døra først når han må på do. Så vi er positivt overrassket over hvor bra det går. :)

Fransk Bulldog er forresten en helt herlig rase, har ikke angret ett sekund på at valget falt på den rasen:) (Første hunden vår)

Gjest tiiten tei
Skrevet

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svaret. Det er nok hva man gjør det til med å være nøye i starten med å passe nøye på og ut å lufte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...