Gå til innhold

Fransk bulldog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som kan fortelle meg litt om rasen?

Jeg lurer spesielt på spesielle bruksområder, egenskaper, aktivitetsnivå og lynne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia!

Jeg har selv en bulletispe som nylig ble 1 år :) og jeg må si at jeg aldri har opplevd en mer morsom og elskelig hunderase :)

Med en frenchie i huset blir det aldri kjedelig det er hvertfall sikkert :) Alle de ansiktsutrykkene de setter opp er jo bare til å knekke seg av latter, samt de er eksperter på å "roll eyes" :)

Jeg smelter med en gang den lille prinsessa mi ser på meg med de store mørke øynene, hun er jo bare sååååå søt!

Fransk bulldog er i hovedsak en companion dog/selskapshund som elsker å være i næheten av mennesker, de foretrekker ofte menneskelig selskap foran selskap av andre hunder. De har et lavt aktivitetsbehov i utgangspunktet, men de har selvsagt godt av en daglig luftetur uansett. Frenchien er også en hund som lett kan bli med på fjelltur o.l såfremt den er i god form og har god kondis noe som igjen er avhengig av hvor mye mosjon den er vant til. Jeg har tatt med meg min bulle på fjellet i sommer og det gikk utmerket.

Lynnet vil jeg si er svært godt, de er rolige og avbalanserte hunder og finnes overhode ikke agressive, men de kan være ganske så sta til tider. I og med at de trives absolutt best med mennesker rundt seg hele tiden, så er det veldig viktig med alenehjemme trening fra valpen er liten, ellers så kan det bli vanskelig for en bulle å være alene. Jeg fikk høre at det omtrent ikke gikk ann at en bulle kunne være alene, da ville den mistrives noe voldsomt. Men jeg var konsekvent med alene hjemme treningen (noe som gikk veldig smertefritt) og har idag en hund som klarer seg utmerket alene når vi er på jobb. Dette har også ført til at min hund er mer selvstendig enn andre buller jeg har møtt, blant annet faren til min bullejente som hyler etter matmor bare hun står to skritt unna......og denne hunden er 4 år :) Ellers verdt å nevne, kan være at de fleste buller kan ha manglende appetitt, det er ganske vanlig at de kan være ganske vanskelige å få til å spise, men jeg har aldri opplevd slike problemer med min hund, hun er helt vill etter mat (men det er som sagt ikke normen) En bulle fryser også lett i kaldt og vått vær, kan være greit å kle på dem en genser vinterstid når de skal være ute. Bullene tåler heller ikke godt varme om sommeren, over 20 grader bør de ligge i skyggen og bare slappe av.

A frenchie makes my day :)

Skrevet

Tusen takk for langt og veldig fint svar!

Jeg er egentlig veldig glad i gjeterhunder som schæfer, belgere og kelpie, men pga at jeg ikke er sikker på om jeg har tid til en hund med så stort aktivitetsnivå, vurderer jeg å skaffe meg en bulle isteden. Og heller skaffe meg en gjeter senere, i tillegg. Jeg ville nok ikke hatt to så aktive hunder, men hvis den ene ikke har det samme behovet, kan det gå bra, ser jeg for meg.

De må vel gå greit med andre hunder hvis man venner dem til det?

Men hva med bruksområder? Er de OK å bruke til søk og lydighet? Vet du (eller noen andre) noe om det?

Skrevet
Heia!

Jeg har selv en bulletispe som nylig ble 1 år :) og jeg må si at jeg aldri har opplevd en mer morsom og elskelig hunderase :)

Med en frenchie i huset blir det aldri kjedelig det er hvertfall sikkert :) Alle de ansiktsutrykkene de setter opp er jo bare til å knekke seg av latter, samt de er eksperter på å "roll eyes" :)

Jeg smelter med en gang den lille prinsessa mi ser på meg med de store mørke øynene, hun er jo bare sååååå søt!

Fransk bulldog er i hovedsak en companion dog/selskapshund som elsker å være i næheten av mennesker, de foretrekker ofte menneskelig selskap foran selskap av andre hunder. De har et lavt aktivitetsbehov i utgangspunktet, men de har selvsagt godt av en daglig luftetur uansett. Frenchien er også en hund som lett kan bli med på fjelltur o.l såfremt den er i god form og har god kondis noe som igjen er avhengig av hvor mye mosjon den er vant til. Jeg har tatt med meg min bulle på fjellet i sommer og det gikk utmerket.

Lynnet vil jeg si er svært godt, de er rolige og avbalanserte hunder og finnes overhode ikke agressive, men de kan være ganske så sta til tider. I og med at de trives absolutt best med mennesker rundt seg hele tiden, så er det veldig viktig med alenehjemme trening fra valpen er liten, ellers så kan det bli vanskelig for en bulle å være alene. Jeg fikk høre at det omtrent ikke gikk ann at en bulle kunne være alene, da ville den mistrives noe voldsomt. Men jeg var konsekvent med alene hjemme treningen (noe som gikk veldig smertefritt) og har idag en hund som klarer seg utmerket alene når vi er på jobb. Dette har også ført til at min hund er mer selvstendig enn andre buller jeg har møtt, blant annet faren til min bullejente som hyler etter matmor bare hun står to skritt unna......og denne hunden er 4 år :) Ellers verdt å nevne, kan være at de fleste buller kan ha manglende appetitt, det er ganske vanlig at de kan være ganske vanskelige å få til å spise, men jeg har aldri opplevd slike problemer med min hund, hun er helt vill etter mat (men det er som sagt ikke normen) En bulle fryser også lett i kaldt og vått vær, kan være greit å kle på dem en genser vinterstid når de skal være ute. Bullene tåler heller ikke godt varme om sommeren, over 20 grader bør de ligge i skyggen og bare slappe av.

A frenchie makes my day :)

Utrolig morsomt å lese dette svaret! Høres ut som om du beskriver min mops tispe. Jeg lurer på om ikke disse to rasene er veldig like? Så til ts: hvis du ikke går for en frenchie så kan du jo vurdere en mops? :) Mops kan i hvert fall brukes til lydighet, hat til og med hørt om mops som brukes til agility :ler:

Skrevet

Hei igjen,

Jeg vet om svært få som bruker fransk bulldog til lydighet og søk, en bullle er i hovedsak en koseklump :) De er også til tider veldig sta, noe jeg merket godt på valpekurset.....Min valp var temmelig uinteressert i å snuse på en klosse for så å finne den igjen....eller ta poten på en klosse på kommando.....Vi var absolutt dårligst i klassen :) En bulle har heller ikke noe jakt eller driver instinkt......Når vi går i skogen kan min bulle gjerne nærmest tråkke på en frosk om hun i det hele tatt legger merke til den :)hehehee

Men nå det er sagt, så vet jeg om bulleeiere som har forsøkt seg på lydighet :) ingenting er umulig :) Men dette er ikke en rase jeg ville valgt dersom jeg skulle drive med søk eller lydighet, da tror jeg at jeg ville gått for en spaniel rase da de ofte brukes på søk og er veldig flinke på lydighet. (En spaniel på mitt valpekurs var den beste av alle hundene)

Skrevet

Du kan jo også ta denne testen.

Hunderase test

Det er utrolig mange forskjellige raser der ute, og de aller fleste vil absolutt annbefale sin rase til alt mulig (som jeg ville gjort med min lille Norfolk Terrier) så en liten test eller to vil kanskje hjelpe deg å peile deg inn på noen raser du ikke hadde vurdert?

Skrevet

Litt av greia er at jeg kommer til å skaffe meg en hund til innen noen av "mine" raser om et par år som jeg vil bruke til lydighet/bruks osv, men jeg tenker å skaffe meg en mindre krevende hund nå, siden jeg ikke er sikker på om jeg har kapasitet til en av de rasene før om et par år.

Det er også litt viktig at hunden jeg (eventuelt!) kjøper nå, ikke er like krevende, siden jeg da kommer til å skaffe meg en til senere. Det er ikke snakk om å "glemme" den jeg kjøper nå selvfølgelig, men om den er mest kosehund passer egentlig det fint i sammenheng med dette, siden to veldig aktive hunder blir litt i overkant.

Er imidlertid litt usikker, spesielt siden jeg helst vil bruke den litt. Jeg trenger ikke konkurrere, men litt lydighet ihvertfall - på hobbybasis - vil jeg gjerne drive med (å bare gå tur gir meg ikke så mye :)). Men jeg kan jo se på det som en utfordring om den egentlig ikke egner seg...

Gjest Tang Lung
Skrevet (endret)

Wrestlern British Bulldog hadde en bulldog ved navn Matilda som maskot på kampene...lol

Endret av Tang Lung
Skrevet

Jeg synes de er kjempesøte, men etter å ha kjent noen synes jeg nesten det er litt feil å ale opp slike hunder.

Med sin flate nese kreperer den bare den løper litt i sommersvær.

Hunder skal ikke ha slike fysiske begrensinger, de skal løpe, leke og ha det gøy uten å få pustevansker.

Skrevet
Jeg synes de er kjempesøte, men etter å ha kjent noen synes jeg nesten det er litt feil å ale opp slike hunder.

Med sin flate nese kreperer den bare den løper litt i sommersvær.

Hunder skal ikke ha slike fysiske begrensinger, de skal løpe, leke og ha det gøy uten å få pustevansker.

Hm. Kan du fortelle mer om dette?

Skrevet

Jeg vet ikke mer enn jeg har sett selv da. De lager jo sånne snorkelyder når de puster pga den spesielle nesa. Og tanten min måtte vente til sola var gått ned før hun kunne gå på tur om kvelden, for hvis ikke ble det for varmt. Vi fikk heller ikke leke med den når det var varmt, for da måtte den ligge i skyggen og kvile seg.

Kunne ikke ta med hunden min når hun hadde løpetid, for han ble så ivrig, og holdt på å krepere. hehehe

Jeg synes liksom det er litt for gale jeg..

Skrevet

hmm det er riktig at en frenchie ikke tåler varme noe særlig og at man da må begrense tur til senere på dagen, eventuelt kveld. Men min hund har verken pusteproblemer og ikke snorker hun heller!! og det er jo flere hunder som får problemer i varmen, ikke bare de med flat snute. Jeg vil nå si at mopser har et større problem med flat nese når det gjelder vansker for å puste.....der har jeg hørt at valper besvimte under lek pga mangel på luft!!

Gjest gjest_bulldog
Skrevet

Hei

Ser at du har fått en god beskrivelse over her! Kjenner meg veldig igjen i det som blir skrevet når det gjelder min franske..

Følte at jeg måtte kommentere dette med pusten.. Det er ingen myte, som noen bulletilhengere vil påstå! Dårlig pust er absolutt et alvorlig problem på hunder som er avlet med veldig flat snute.. (Noe sog jeg vil kalle dårlig og useriøs avel). Min hund har litt lenger snute enn mange av de andre franske bulldogene jeg har sett (spesielt i utstillingssammenheng), og dette er helt bevisst fra oppdretterne. Derfor vil jeg råde deg til å ta opp dette med eventuelle oppdrettere. Min hund har aldri hatt problemer med pusten. Hun elsker varme, men hater kulde og regn, men det har ikke noe med pusten å gjøre.

At de trenger en liten tur per dag synes jeg er i underkant. Vi går alltid tre turer for dag. To korte og en litt lenger (ca 45-60 min). Det er riktig at de står beskrevet med lavt aktivitetsbehov, men de trenger absolutt mye oppmerksomhet på andre måter.

En fransk bulldog må få være et fullverdig familiemedlem på alle måter dersom den skal trives. Jeg ville ikke valgt en fransk bulldog dersom jeg visste at jeg skulle være mye borte! Ser at det skrives over her at den kan trenes til å være alene hjemme.. Det kan da alle hunderaser.. Men når det står beskrevet i standarden at den mistrives alene, så hadde jeg styrt unna dersom jeg ville vært mye borte.. Det er så mange andre raser man kan velge da..

Dersom du velger denne rasen vil du få en venn for livet, men jeg vil understreke at den ikke ligger i sofaen og koser hele dagen.. Den krever mye på sin måte; Din oppmerksomhet! :rødme:

Skrevet

Hei så kjekt å se andre bulleeiere her også :)

Ja, jeg hadde jo helt glemt det med oppmerksomhetsbehovet :) min tispe elsker action, at det skjer noe og kan gjerne begynne å sutre om oppmerksomhet hvis det ikke har vært noe action i heimen på noen timer :) Hun elsker å leke ute som inne, så det er som regel dette hun ønsker når hun sitter og stirrer deg i senk ofte akkompaniert av litt sutring, spesielt hvis vi ikke reagerer med en gang :)

Jeg vil også gjerne komme med en kommentar på alenetid, jeg vet det er oppdrettere som ikke selger buller til potensielle eiere som er i full jobb, men min oppdretter har hele tiden vært klar over at vi er i full jobb og det har aldri vært noe problem for henne. Jeg vil også si at min hund trives utmerket og har etter mitt skjønn blitt til en harmonisk og lykkelig frenchie. Jeg syns det er for ille at vanlige folk som er i full jobb ikke skal kunne få nyte livet sammen med en frenchie og jeg vil si at min bulle beviser det motsatte, det er faktisk mulig å gi en bulle et godt liv selv om man er borte på dagtid. Vi gir henne derimot masse oppmerksomhet og kos i vår fritid for å kompensere at vi er borte på dagtid.

Skrevet

Synes du skal se litt på Boston Terriern også, om du ønsker den type hund... Litt mindre problemer med pusten, ellers veldig like på mange områder.

BT er heller ikke noen typisk lydighetshund, men vi har vært plassert i klasse 1 noen ganger, men trener jo m est for morro skyld da

Gjest gjest_bulldog
Skrevet

Angående boston så har alle de jeg har møtt vært mye værre i pusten enn de franske jeg har møtt.. Kan godt hende det er tilfeldig.. men tenkte bare at jeg skulle si det..

Når det gjelder alenetid er det jo klart at folk i full jobb også burde få ha rasen, man har da mange muligheter.. er man to er jo det ikke sikkert man jobber på samme tid av døgnet? Har man barn som kommer tidlig hjem fra skole? Eller en venn eller noen i familien som kan passe/gå tur menst matmor er på jobb? Eller hva med å ta med hunden på jobb?

Selv er jeg i studier, så min hund er sjelden hjemme aleine.. men en gang skal jeg ut i full jobb, og der har jeg ikke mulighet til å ta med hunden.. Da kommer jeg til å finne noen som kan passe henne, enten i familien, eller leie inn noen.. Man har mange muligheter! Å jeg synes at det blir litt for kort å si at man er i full jobb, så da er det ingenting man kan gjøre med det.. Hunden dør ikke av å være alene, for all del, men jeg for min del hadde aldri valgt denne rasen dersom jeg hadde tenkt til å la henne være alene timesvis hver dag..

Skrevet

Min neste hund skal være en fransk bulldog. Men hvordan er det å få tak i valper i norge? Er ikke det fryktelig vanskelig?

Gjest Gjest_Kristine_*
Skrevet

Hei :)

så kjekt å lese om rasen! Jeg skal selv få min egen bulle i desember, gleder meg enormt!! Har valgt en oppdretter i Ungarn, og er kjempespent..

Har et spørsmål ang det å fly med hunden. Det er snakk om når vi skal dra på juleferie i desember. Vil gjerne reise til min mormor i Bergen, men er usikker på om det vil la seg gjøre å få den med inn i kabinen...Hunden vil være 6-9 kg, og lurer altså på om det vil være problemer med å ha den i kabinen sammen med meg. Dersom noen har erfaring med dette hadde d vært kjekt med innspill!!

Andre tips og info om rasen generellt, el om andre har fått hunden sin fra utenlandsk oppdrettet tas også imot med takk :ler:

• 2 uker senere...
Skrevet

Husk at oppdretter fra utlandet er ikke medlem av NKK, du får ikke kontrakt ihht. kjøpsloven. Det betyr at du har ingen reklamasjonsrett på hunden du kjøper. Utenlandsk oppdretter har ingen erstatningsplikt v/ eventuelle feil. Se gjerne på hva slags avtale du vil få når du skaffer deg en hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...