Gå til innhold

Å si opp jobben


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg velger å være utlogget denne gangen.

Jeg har bestemt meg for å si opp jobben, men er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. I utgangspunktet trives jeg kjempe godt og har egentlig ikke lyst til å slutte. Tviler på at jeg kommer til å finne en annen jobb med like gode kollegaer. Sammtidig har firmaet mitt en personalpolitikk som jeg bare ikke kan fortsette å jobbe med. Jeg føler meg helt ignorert av sjefene, og jeg vet at mange andre har sluttet av denne grunn.

Så nå lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem. Burde jeg vente til jeg har et nytt jobbtilbud? Jeg jobber som regnskapsmedarbeider, og de fleste ansetter vel ikke slike 3 mnd frem i tid. Burde jeg fortelle sjefen min at jeg vurderer å slutte, og se om ting bedrer seg? Jeg har egenltig ikke tro på at det gjør det. Hvordan skriver man egentlig en oppsigelse? Burde jeg oppgi den egentlige grunnen til at jeg slutter? Problemet er ikke min egen sjef, men hennes sjefer. Hun er kjempe fornøyd med meg og kommer nok uansett til å gi en god referanse. Jeg føler at hun fortjener et ærlig svar, men vil ikke ødlegge for fremtiden min ved det. Jeg har aldri sagt opp en jobb og føler meg ganske grønn på det hele. det hjelper ikke at jeg gruer meg litt til å si opp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du leverer din oppsigelse trenger du ikke begrunne denne. Din begrunnelse for avgjørelsen om å avslutte ditt arbeidsforhold har ikke arbeidsgiver rett til å vite. Det er klart du kan opplyse om hvorfor du ønsker å avsluttet arbeidsforholdet, men det er ikke et krav. Det kan kun fremmes krav om begrunnelse når arbeidsgiver avslutter arbeidsforholdet til en arbeidstaker.

Jeg ville nok funnet meg en ny jobb før jeg avsluttet arbeidsforholdet jeg allerede har. Firmaer som har personer som skal ut i permisjon kan kanskje klare å planlegge ansettelsesforhold om tre måneders tid. Men dette betyr ikke nødvendigvis at det er den beste løsningen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på det samme som trådstarter.. Jeg jobber deltid på en butikk, og har tenkt å levere oppsigelse 1. oktober. Grunnen til at jeg slutter, er at jeg ikke trives. Dårlig arbeidsfordeling og lange åpningstider. Må det stå noe i oppsigelsen om hvorfor jeg vil slutte? Og hva hvis sjefen min spør? Synes det blir så dumt å si: jeg trives ikke..

Beklager at jeg "tar over" tråden din gjest, men d ble så dumt å starte en ny med samme tema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt noe om hvorfor jeg sluttet. Kritikk av firmaet/sjefen skaper vel ikke akkurat et godt utgangspunkt for en god referanse.

Hadde jeg blitt spurt eller kommet i en situasjon hvor det falt seg naturlig å si noe om det, tipper jeg at jeg hadde sagt noe om at jeg ønsket nye utfordringer el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men når man er 19 år og student, så er det litt begrensa hvor man kan jobbe. Tror ikke jeg kan få så veldig mange nye utfordringer :) men vurderer å si at jeg ønsker å prioritere studiene.. Hvis hun spør da. Det er jo en helt ok "unnskyldning" ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig helt ok å si det. Poenget mitt var at jeg ikke ville kritisert den gamle arbeidsplassen, da heller kommet med en liten hvit løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studier er en grei unnskyldning.

DinSide.no har et par greie forslag til oppsigelsesbrev.

Husk at dere må si opp FØR månedsskiftet, ikke den første i en måned.

De fleste arbeidsplasser er fullstendig klar over at jobbsøkere som er i andre jobber har oppsigelsestid. Man bør ikke forvente at noen kan begynne dagen etter at de har skrevet kontrakt, selv om en del firmaer sikkert skulle ønske seg det. Man blir enige om når man kan begynne, ut fra den enkeltes oppsigelsestid.

Og jeg ville skaffet meg jobb før jeg sa opp. Som sagt, alle arbeidsplasser er klar over at man må slutte i en jobb før man begynner i neste. Skal deg en egen e-post-adresse til å håndtere jobbsøknader, ikke bruk jobbadressen din. (Jo, det er folk som har gjort akkurat det.)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har nettopp sagt opp jobben. (Vi jobber på samme sted). Jeg har selv planer om å si opp samme jobb, og spurte henne hvordan hun gjorde det. Hun fortalte at hun hadde bare sagt opp muntlig, og det var helt greit..

Er dette vanlig da?? Trodde man måtte ha det skriftlig jeg..

Tenkte å starte en ny tråd, men det ble litt for dumt, er jo noe av det samme dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Oppsigelsen skal være skriftlig.

Trenger ikke inneholde mer enn:

Ditt navn og adress

30. september 2007

Firma

v/kontaktperson

Jeg sier herved opp stillingen min som ...

Hilsen

Underskrift.

Det kan være du blir innkalt og spurt om hvorfor, "fristet" med bedre betingelser eller lignende. Hvis du sier opp etter at du har fått ny jobb er det jo bare å si "jeg skal begynne hos XXX". Hvis du sier opp uten ny jobb (slik jeg gjorde i fjor på denne tid) sier du bare at du skal vie mer tid til studiene eller at du er på jakt etter nye utfordringer et annet sted. Det trenger ikke være mer spesifikt enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk jobbadressen din. (Jo, det er folk som har gjort akkurat det.)

Hvorfor ikke? Antydes det her at de IT-ansatte snoker i e-postene ti de ansatte og sladrer til sjefen(e)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Hvorfor ikke? Antydes det her at de IT-ansatte snoker i e-postene ti de ansatte og sladrer til sjefen(e)?

Ja det har jo faktisk forekommet. Jeg ville ikke gjort det selv rett og slett fordi at alt jeg ikke vil at jobben skal vite tar jeg på privat epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jo faktisk forekommet. Jeg ville ikke gjort det selv rett og slett fordi at alt jeg ikke vil at jobben skal vite tar jeg på privat epost.

Hva sier vel det om inegriteten til IT-ansatte og sjefene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med egne e-postadresser går på at jeg som arbeidsgiver ville blitt skeptisk til noen som sender jobbsøknader i et annet firmas navn. Ville kanskje lurt på hva annet som blir gjort med firma-e-post. Noen firmaer har ingen regler for sånt, men en del har det, og er ikke altfor blide på store vedlegg med morsomme filmsnutter. Disse firmaene vil nok henge seg mer opp i privat bruk av e-post enn de som ikke har noen regler og rettningslinjer. Nå skal det sies at jeg selv glad og fornøyd sendte e-post fra et firma jeg jobbet i sin e-post, og fikk ikke nevneverdig respons. Jeg har også fått tilsendt jobbtilbud fra konkurerende firma til min jobb-e-post, og det var ikke noe gøy. (Akkurat den e-posten viste jeg til sjefen min, og det skapte litt rabalder i andre enden. Haha.)

Du vet aldri når noen ser på skjermen din i det du får e-post. Hvis du ikke vil at noen skal vite at du søker deg vekk, så er katten ute av sekken før du vet ordet av det. Og det kan bli veldig rart. Det gjelder ikke bare IT-folk på jobben, hvem som helst av kollegene dine kan jo stå ved siden av skjermen din når ting dukker opp.

De fleste firmaer lagrer e-post over tid. Noen er mer strikse på hva du kan bruke jobb-e-posten din til, og mener at alt som kommer til din e-post-adresse, og skal være jobbrelatert, og at de kan lese det som kommer. (Må gis beskjed om på forhånd.) Min mor klarte å sende e-post med spørsmål om jeg hadde funnet noen ny jobb til min jobb-e-post, som jeg visste at kunne bli lest av sjefen min. Heller ikke gøy.

Alle disse tingene gjør at jeg anbefaler å bruke en privat e-post-adresse til jobbsøking. Da slipper du å bekymre deg for at dette blir lagret der du jobber, at andre ser hva som skjer på skjermen din og at potensielle arbeidsgivere lurer på hvor flink du er til å begrense privat e-post-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det beste er nok skriftlig oppsigelse. Jeg er jo for tiden i permisjon til januar. Jeg har allerede vært og spurt på ny jobb, skulle sende en søknad og ha en referanse. Tenkte bruke min nåværende sjef som referanse. Gruer meg så fælt til å si ifra om dette. Må gjøre det i løpet av et par mnd tenker jeg. Men det er jo sant som dere sier, at man kan ha en grei unnskyldning. Men HUFF jeg gruer meg!!! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...