Gå til innhold

For alle som liker indisk mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått helt dilla på indisk mat de siste månedene. For det meste har jeg laget retter fra "Madhur Jaffrey's Ultimate Curry Bible". I det siste har jeg imidlertid også oppdaget disse websidene, som er drevet av en indisk husmor som bor i Storbritannia. Der finnes det massevis av oppskrifter på mat som indere spiser, samt litt informasjon om krydder, samt hvordan sette sammen et måltid. Glimrende!

Dessuten, til alle de som bor slik til at det er vanskelig å få tak i eksotiske krydder (men faktisk også til alle andre), vil jeg gjerne anbefale denne nettbutikken. De er veldig seriøse, og har veldig høy kvalitet på produktene sine. Det var Nilma som først tipset om den en annen tråd her inne, men jeg synes at de fortjener enda mer reklame. :)

Er det andre som har gode tips når det gjelder indisk mat? I såfall blir jeg veldig glad! :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamta's kitchen sidene så helt supre ut! jeg lagde en chicken tandoori fra bunnen av i helga som var, og ble litt hekta på å lage indisk mat :)

har tilogmed investert i min egen morter denne uken, så nå slipper jeg å låne av naboen.

meeeeen... det er et par ingredienser i de oppskriftene jeg så på nå, som jeg ikke vet hva er... f. eks turmeric powder, bay leaves, methi leaves, fenugreek...

er ikke helt stødig i kokebok-engelsk, jeg :sjenert:

Skrevet
meeeeen... det er et par ingredienser i de oppskriftene jeg så på nå, som jeg ikke vet hva er... f. eks turmeric powder, bay leaves, methi leaves, fenugreek...

er ikke helt stødig i kokebok-engelsk, jeg :sjenert:

Så flott at det er andre som liker indisk mat, og så fint at du likte sidene! :)

Jeg får forsøke å oversette litt:

Turmeric: gurkemeie

Bay leaves: laurbærblad

Methi leaves: blad fra bukkehornkløverplanten

Fenugreek: bukkehornkløver

Alle disse kan bestilles fra nettbutikken jeg lenket til.

Skrevet

så flink du er, tusen takk for oversettelsen. gjetta egentlig at et av de leavs'ene var laurbær (siden det er i en korma oppskrift jeg har fått).

har lagt siden til favoritter, så jeg kommer helt sikkert til å forsøke oppskriftene.

Mamta skiver forresten at de ikke bruker kunstig farge i sine oppskrifter, men heller f.eks paprikapulver. hvordan blir fargen på rettene egentlig? (jeg la inn en annen tråd her i helga fordi tandoorien jeg lagde i helgen ble litt dvask i fargen, gul istedenfor oransje...)

Skrevet
så flink du er, tusen takk for oversettelsen. gjetta egentlig at et av de leavs'ene var laurbær (siden det er i en korma oppskrift jeg har fått).

Flink vet jeg ikke, men finlesing av indiske oppskrifter, samt en litt nerdete tilnærming har muligens hjulpet. :ler:

har lagt siden til favoritter, så jeg kommer helt sikkert til å forsøke oppskriftene.

:hoppe:

Mamta skiver forresten at de ikke bruker kunstig farge i sine oppskrifter, men heller f.eks paprikapulver. hvordan blir fargen på rettene egentlig? (jeg la inn en annen tråd her i helga fordi tandoorien jeg lagde i helgen ble litt dvask i fargen, gul istedenfor oransje...)

Jeg vet ikke helt, men paprikapulveret man kjøper i norske butikker kan muligens være litt gammelt, og har derfor mistet en del farge av den grunn. (Dette var bare vill gjetning, altså.)

Skrevet

Tusen takk! Kjempe bra side:) Elsker indisk mat men har ikke mange oppskrifter selv.

Skrevet (endret)

Nå har jeg lest den andre tråden.

Har du sett bildet på denne siden? Marinaden der har ikke akkurat så veldig kraftig farge. Jeg heller til at retten på illustrasjonsbildet du snakker om inneholdt kunstig fargestoff.

Endret av bada
Skrevet

Supert! Indisk mat er favoritten, så dette satte jeg pris på :)

Skrevet

Perfekt...sitter jo her med indiske kokebøker og skriver huskeliste nå...vil lage indisk ikveld.. og så dukker disse linkene opp, supert!!

Skrevet
...

Har du sett bildet på denne siden? Marinaden der har ikke akkurat så veldig kraftig farge. Jeg heller til at retten på illustrasjonsbildet du snakker om inneholdt kunstig fargestoff.

mm, så det bildet ja. veldig lys farge på den.

men tror du indisk mat på restuaranter også er kunstig farget? en tandoori er jo alltid kraftig på fargen når jeg har spist det ute...

(nå sporer tråden helt av her, beklager...)

uansett farge, rettene på mamtas side ser/høres veldig gode ut, så de skal utprøves ja ;)

Skrevet

men tror du indisk mat på restuaranter også er kunstig farget? en tandoori er jo alltid kraftig på fargen når jeg har spist det ute...

(nå sporer tråden helt av her, beklager...)

uansett farge, rettene på mamtas side ser/høres veldig gode ut, så de skal utprøves ja ;)

Det er ganske sannsynlig. I en oppskrift jeg fant, står det at man kan ta rød konditorfarge i marinaden om man vil. Ellers pleier jo gurkemeie og paprika/chilipulver å sette nokså mye farge, så det er vel et lite mysterium dette :) Kanskje det kommer an på hvordan du behandler krydderet først også - tradisjonelt skal man tørriste hele kryddere (sjelden man har hel gurkemeie riktignok...) før man knuser dem, f eks.

Skrevet

Det vet jeg ikke dessverre, jeg er ganske uerfaren med indisk mat. Har du forresten sett at Mamta har et diskusjonsforum? Man trenger ikke engang å registrere seg for å stille spørsmål der. Det ser ut til at hun gjerne svarer på spørsmål av alle slag - både fra nybegynnere og fra de som er vel bevandret i indisk matlaging. :)

(Jeg har ikke sendt inn spørsmål der selv enda, men det kommer jeg definitivt til å gjøre hvis det er noe jeg lurer på vedrørende indisk mat.)

Skrevet (endret)

Bombay Darbars chicken tikka-marinade inneholder tomatpuré, i følge Aftens artikkel med oppskrifter mandag 3. september. Oppskriftene (på pakora, chicken tikka, roghan josh, nan, raita og grønn, sterk mangochutney) fulgte denne artikkelen, men det ser ikke ut til at de er publisert på nett. Her er chicken tikka-marinaden deres:

1/2 ts finhakket ingefær

1 finhakket fedd hvitløk

1/4 ts malt koriander

1/4 ts malt spisskummen

2 ss naturell yoghurt

1/2 ts salt

1 ss sitronsaft

1 ss tomatpuré

1 ss tandoori masala

750 g kyllingfilet

Bland alle ingrediensene sammen til en marinade, og rull passende biter kyllingfilet inn i blandingen. Pensle med olivenolje tilsatt finhakkede safranblader. La blandingen ligge i kjøleskap i minst 12 timer.

Har ikke testet oppskriften ennå, men chicken tikkaen de serverer på Bombay Darbar er den beste jeg har funnet i Oslo så langt, så dersom det virkelig er den oppskriften de bruker på restauranten burde det bli bra. :)

Takk for linkene, Bada - tror nok det legges inn en liten krydder-bestilling om ikke lenge... :)

Edit: Trykkleif i oppskriften

Endret av itla
Skrevet

Det er ganske sannsynlig. I en oppskrift jeg fant, står det at man kan ta rød konditorfarge i marinaden om man vil. Ellers pleier jo gurkemeie og paprika/chilipulver å sette nokså mye farge, så det er vel et lite mysterium dette :) Kanskje det kommer an på hvordan du behandler krydderet først også - tradisjonelt skal man tørriste hele kryddere (sjelden man har hel gurkemeie riktignok...) før man knuser dem, f eks.

I oppskriften på tandoori-kylling i min norsk-indiske kokebok (dvs skrevet på norsk av en indisk dame, jeg glemmer stadig boktittel og forfatternavn), er det rød og gul konditorfarge som gir farge til marinaden, og jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig, ihvertfall i indiske restauranter i Norge.

Første gang jeg prøvde oppskriften, hadde jeg bare rød konditorfarge (ikke akkurat produkter jeg bruker sånn vanligvis), så jeg droppet den gule. Resultatet ble marinade og kylling som så ut som den var dekket med knallrosa jordbæris. :ler:

Originalt skal det ha vært safran som ble brukt, hvis jeg ikke husker feil (stadig iflg samme kokebok). Det høres på alle måter bedre ut! :)

Skrevet

Min far er helt rå på å lage indisk mat. Så jeg har aldri fulgt noen oppskrifter faktisk, bare studert hans retter. En klype her og en klype der. Mye av hemmeligheten er kraft, fra f.eks høns. Han koker hvertfall kraft på høner med masse rart oppi, og maten smaker himmelsk.

Jeg har funnet hemmeligheten på naan-brød hvertfall etter mye prøving og feiling. Men i sommer fant jeg en oppskrift som smakte utrolig bra.

Greia med naan er at en vanlig komfyr ikke klarer å steke de som en tandoori ovn gjør pga den høye varmen. Men har du en gassgrill, eller grill generelt, så er mye gjort.

Jeg tok sjansen og kastet en leiv på grillen i sommer, og det ble faktisk stor suksess. La de ligge til de løsner av seg selv, og snu dem. Når de er ferdig, det går ganske fort, så pensle med smeltet meierismør og pakk inn i et kjøkkenhåndkle. Strø på litt maldonsalt. De smakte som på restaurant. Litt vanskelig å få til på vintern. Jeg har en sånn pizzaovn som jeg tenkte jeg skulle teste samme oppskriften i nå snart. Se om det blir godt. Den holder jo ganske høy tempratur.

Desverre har jeg ikke oppskriften her, men på hytta, men kan sikkert legge den inn senere hvis noen er intressert.

Skrevet

sorry, men gaar det an aa lage naan broed med grillen i en vanlig stekovn....

Legge broedleiven litt hoyt liksom, og saa snu den?

Skrevet
sorry, men gaar det an aa lage naan broed med grillen i en vanlig stekovn....

Legge broedleiven litt hoyt liksom, og saa snu den?

Det går helt fint! Man får selvsagt ikke akkurat samme resultat som i en tandoor, men de blir veldig bra allikevel.

Jeg følger Madhur Jaffreys stekemetode: Jeg setter en jernstekepanne på sterk varme på komfyren, legger i brødet, og når det begynner å bli stekt på undersiden setter jeg pannen under forvarmet grill, så høyt oppe som mulig. Det gjelder å følge med for de kan lett bli brent! :)

Jeg pakker inn de ferdigstekte brødene i et kjøkkenhåndkle slik at de holder seg varme til vi skal spise.

• 7 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

I oppskriften på tandoori-kylling i min norsk-indiske kokebok (dvs skrevet på norsk av en indisk dame, jeg glemmer stadig boktittel og forfatternavn), er det rød og gul konditorfarge som gir farge til marinaden, og jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig, ihvertfall i indiske restauranter i Norge.

Første gang jeg prøvde oppskriften, hadde jeg bare rød konditorfarge (ikke akkurat produkter jeg bruker sånn vanligvis), så jeg droppet den gule. Resultatet ble marinade og kylling som så ut som den var dekket med knallrosa jordbæris. :ler:

Originalt skal det ha vært safran som ble brukt, hvis jeg ikke husker feil (stadig iflg samme kokebok). Det høres på alle måter bedre ut! :)

Skal jeg ha litt rød og litt gul konditorfarge oppi marinaden?

Anonymous poster hash: 617b4...ddb

Skrevet

Skal jeg ha litt rød og litt gul konditorfarge oppi marinaden? Anonymous poster hash: 617b4...ddb

Neimen hva svarte?? Ikke bruk konditorfarve.

Safran evn gurkemeie kan brukes for å lage farve på feks risen, ha safran i litt melk/vann så det farver av. Er det retter så brukes gurkemeie mest for farve.

Røde retter kommer fra tandoori masala krydderet,det er knallrødt, men også chili,paprika og red curry saus(på glass)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...