Gjest vimselot Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Jeg var i en trafikk-ulykke og da klappet lunge av, jeg ble kjørt med blålys i en eller annen bil på sykehus. Men dette er jo flere mnd. siden, legen har bedt meg gå minsst halv time hver dag, og det gjør jeg (ikke hver dag), men nå opplever jeg at jeg ikke får nok oksygen, og må være bevisst på å puste.... Puste gjør man jo ubevisst, men lungene kan vel ikke ha klappet sammen igjen, dvs. en sen-skade? Kan de? (har bare vært hjenme nå, har sovet, men har store problemer med å puste...) Litt vanskelig å forklare, men kan lungen klappe sammen igjen, de gjorde det jo dette bra igjen på sykehuset... Det skal jo ike være slik at man må konsentrere seg for å få luft. Det vet jo jeg også, og ... kanskje jeg skal ringe noen og spørre, men de vil sende meg på legevakta, men dit vil jeg ikke. Kan tidligere skadete lunger bare klappe sammen igjen, etterpå?
Bokormen Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Først og fremst ville jeg droppet røyken, om du gjør dette, og ellers ville jeg absolutt dra til legevakten. Å ikke ta opp nok oksygen/få puste normalt er (selvsagt) ingenting å spøke med! Lungene kollapser normalt om lungehinnen (pleura) blir punktert og det kommer luft inn, da denne ellers vil gjøre at lungene er utspent, men det er også kjent at høye/lange mennesker kan få spontankollaps av lungene. Dette heter pneumothorax, og du kan lese mer om det her. Om du mener at det er dette du har, ville jeg kommet meg til legevakten raskt.
Gjest vimselot Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Takk for svar, men jeg pratet med ei venninne nå i tlf, og jeg klarte å puste, dvs,. å prate. Hun visste ikke, dvs. hadde ikke noe svar. Hun har selv opplevd at lungene kollapset, dren osv, men hun husket ikke og ikke er hun sykepleier heller... Så jeg tilskriver det nerver. Har ikke spesifikk angst nå, men generell angst pga at det har hendt mye siste døgnet, kanskje jeg skal prøve en valium og se om jeg kan puste fritt igjen, for nå er det slik at jeg må konse på å puste, men jeg har ikke lyst på valium...men dette er latterlig, jeg må "hente pust" for å puste... Kan lungen kollapse igjen, når den en gang har gjort det? Har ikke vært i en bilkrasj nå, har sovet og våknet opp med problemet...
Gjest vimselot Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Jeg la en valium under tunga, og håper det hjelper. Jeg mener selv at det er kun nerver, men jeg er ikke lege... Hjelper ikke det, må og skal jeg ringe legevakta, men lungen kan vel ikke kollapse tre mnd etter at de reparerte den? Husker ikke hva de sa på sykehuset, fikk morfin, så jeg var ikke i stand til å huske....
Gjest vimselot Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 Det var kun nerver. Ble raskt bedre etter at jeg tok en valium, gikk og la meg og sovnet. Men det virket ille når det var som verst, vanligvis klarer jeg å puste uten å måtte konsentrere meg om det. Dvs har aldri opplevd slike pusteproblemer, unntaket var da lungen kollapset, noe jeg ikke håper skjer igjen. Men da klarte jeg ikke prate, var som om hjertet ikke klarte pumpe oksygen mer omtrent (har hørt andre fortelle om dette, har heldigvis aldri opplevd hjerteproblemer selv) Takk for svar forresten. Nei, jeg har ikke klart å legge røyken på hylla, vet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå