In nuce Skrevet 18. september 2007 #41 Skrevet 18. september 2007 Bare for å ha nevnt det, jeg er hverken for eller mot omskjæring av guttebarn. Men faren for at noe skal gå galt, når omskjæringen skjer under moderne,sanitære forhold, er svært liten. Bare 1 av 500 får alvorlige komplikasjoner. (Og den informasjonen har jeg faktisk hentet fra http://www.mothersagainstcirc.org/botch.htm, en side som er MOT omskjæring).
milla-mor Skrevet 18. september 2007 #42 Skrevet 18. september 2007 jada, paradokset... innimellom er det lurt å ikke rakke ned på folk som ikke er enige med deg. vel, barnehagebarn på tre år er faktisk utmerkete debattanter... har en slik hjemme, nemlig. her er noen klipp som motbeviser bedøvelses-teorien din, ihvertfall. http://www.youtube.com/watch?v=0fa_qn6i1Y0 og et dødsfall due to circumcision http://www.canada.com/topics/bodyandhealth...880&k=89599 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1876204.ece sistnevnte er ikke helt representativ, men dog... omskjæring er omskjæring. skal man først støtte det, så må man òg akseptere at ikke alle har mulighet til å få det gjort på volvat. http://www.dagbladet.no/dinside/2001/10/23/290103.html det er utrolig mye info om dette, men for å finne det drøyeste må man lete litt. kanskje jeg gjør det siden. okidoki?
Altena Skrevet 18. september 2007 #43 Skrevet 18. september 2007 Hmm så han er kristen. Hvorfor vil han da tukle med guds skaperverk? Nei, du kan så si. Hvorfor begår kristne mennesker selvmord? Hvorfor finnes det kristne som ikke går i kirken hver søndag, eller som faktisk jobber på hviledagen? Eller som ikke ber bord- eller kveldsbønn? For ikke å snakke om alle de kristne som bryter ganske mange av de 10 bud hver eneste dag. Og hva med å spy ut eksos og klimagasser og ødelegge den naturen som Gud liksom har skapt? Å innta rusmidler(ja, også røyk og alkohol) og dermed skade kroppen vår er vel også å tukle med Guds skaperverk? Kanskje fordi de færreste religiøse følger sin tro til punkt og prikke slik som det er diktert i hvilken bok de nå enn måtte forholde seg til, det være seg kristne, jøder, hinduister eller muslimer etc. Og dersom omskjæring er omtalt i for eksempel Bibelen(uten at jeg skal påstå at det faktisk er det, jeg har ikke selv lest Bibelen siden ungdomsskolen), strider ikke det da mot Guds vilje? Litt som når man snakker om Guds og menneskers kjærlighet til sin neste omtrent i samme åndedrag som man nærmest begynner å hyperventilere ved tanken på at normale mennesker skal utsettes for den belastningen det er å vite at homofile også er mennesker som har krav på å få elske hvem det måtte passe dem?
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #44 Skrevet 18. september 2007 Bare for å ha nevnt det, jeg er hverken for eller mot omskjæring av guttebarn. Men faren for at noe skal gå galt, når omskjæringen skjer under moderne,sanitære forhold, er svært liten. Bare 1 av 500 får alvorlige komplikasjoner. (Og den informasjonen har jeg faktisk hentet fra http://www.mothersagainstcirc.org/botch.htm, en side som er MOT omskjæring). Men når det ikke er nødvendig så er det vel ingen vits i å utsette guttebarn for den risikioen, for 1 av 500 er jo faktisk en risiko. I tillegg kommer jo at man skjærer vekk en av de mest sensitive delene av penisen og dermed reduserer nytelsen for mannen.
Paradokset Skrevet 18. september 2007 #45 Skrevet 18. september 2007 jada, paradokset... innimellom er det lurt å ikke rakke ned på folk som ikke er enige med deg. vel, barnehagebarn på tre år er faktisk utmerkete debattanter... har en slik hjemme, nemlig. Det er ikke lovpålagt med bedøvelse i Norge, men alle barn som omskjæres på sykehus i Norge får bedøvelse(det skjer vanligvis 14 dager etter fødsel). I Sverige er det lovpålagt med bedøvelse. De alle fleste barn i Norge omskjæres på sykehus, bortsett fra jøder som må la rabbineren gjøre det. Jeg har ikke sagt det ikke kan oppstå komplikasjoner, men det er sjeldent og som regel små komplikasjoner. American Academy of Pediatrics anslår 0,2 prosent. Antall dødsfall 1 av 500.000 (Journal of Family Practice, vol. 31, 1990) Og såvidt meg bekjent finnes det INGEN tilfeller av den typen komplikasjoner du nevner; kapper av penis o.l.
Gjest Nedfall Skrevet 18. september 2007 #46 Skrevet 18. september 2007 Om du hadde vært oppegående nok til å fått med deg de grunnleggende prinsippene for en debatt, hadde du visst at den som introduserer nye fakta/påstander også må kunne underbygge dem.
Gjest Nedfall Skrevet 18. september 2007 #47 Skrevet 18. september 2007 Bare for å ha nevnt det, jeg er hverken for eller mot omskjæring av guttebarn. Men faren for at noe skal gå galt, når omskjæringen skjer under moderne,sanitære forhold, er svært liten. Bare 1 av 500 får alvorlige komplikasjoner. (Og den informasjonen har jeg faktisk hentet fra http://www.mothersagainstcirc.org/botch.htm, en side som er MOT omskjæring). Når 1 av 500 kan få alvorlige komplikasjoner, hvorfor iallverden skal man da ta risikoen ? Blant de som ikke omskjæres, får vel ca 0 av 500 alvorlige komplikasjoner. Jeg syns ærlig talt det er en bedre statistikk..
milla-mor Skrevet 18. september 2007 #48 Skrevet 18. september 2007 Det er ikke lovpålagt med bedøvelse i Norge, men alle barn som omskjæres på sykehus i Norge får bedøvelse(det skjer vanligvis 14 dager etter fødsel). I Sverige er det lovpålagt med bedøvelse. De alle fleste barn i Norge omskjæres på sykehus, bortsett fra jøder som må la rabbineren gjøre det. Jeg har ikke sagt det ikke kan oppstå komplikasjoner, men det er sjeldent og som regel små komplikasjoner. American Academy of Pediatrics anslår 0,2 prosent. Antall dødsfall 1 av 500.000 (Journal of Family Practice, vol. 31, 1990) Og såvidt meg bekjent finnes det INGEN tilfeller av den typen komplikasjoner du nevner; kapper av penis o.l. LOSS OF PENIS DUE TO CIRCUMCISION TEL AVIV (AFP) - The parents of a two-year-old child who lost his penis due to an error during circumcision, have turned to the district court of Tel-Aviv, demanding US $800,000 in damages. Circ Info Network 940628 During the course of the circumcision, Dr. Tam, a pediatrician, amputated approximately 30% of the distal glans penis and transected the glandular urethra. A less than successful attempt was made to reattach that which had been excised. The Plaintiff (an infant) has undergone 4 corrective surgeries and requires at least one further surgery at this time. Circ Info Network 950107
Mann 42 Skrevet 18. september 2007 #49 Skrevet 18. september 2007 Når 1 av 500 kan få alvorlige komplikasjoner, hvorfor iallverden skal man da ta risikoen ? Blant de som ikke omskjæres, får vel ca 0 av 500 alvorlige komplikasjoner. Jeg syns ærlig talt det er en bedre statistikk.. 1 av 500 er ganske mye, særlig ettersom det er snakk om unødig kirurgi. 1 av 500 er som får alvorlige komplikasjoner, tror jeg faktisk også er mer enn frekvensen av peniskreft som er den eneste lidelsen som ikke kunne vært vasket bort.
Top Gun Skrevet 19. september 2007 #50 Skrevet 19. september 2007 (endret) dessuten er det jævlig vondt... spedbarn er for små til å få bedøvelse. Uten at jeg kan dokumentere det nå, har vel noen spedbarn (gutter) strøket med under omskjæring. Tilhengere av omskjæring bør forøvrig sjekke ut denne artikkelen i Dagbladet: Plager etter omskjæring Sverige regulerer nå omskjæring av gutter. Og menn står fram og forteller om problemer etter inngrepet. I Norge vet ikke helsemyndighetene helt hva de skal mene. Endret 19. september 2007 av Top Gun
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå