Gjest annen gjest Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 ..og de politiske partiene svarer. Ganske interessant spørreundersøkelse, gjorde ikke at jeg angret på mitt partivalg iår, for å si det sånn. Spørsmålet om omskjæring av guttebarn var bl.annet en øyeåpner (men jeg hadde vel egentlig en sterk mistanke om hvor venstre sto i den saken, igrunnen..).
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Omkjæring av guttebarn er en bra ting i motsetning til jenter. Jenter får underlivet ødelagt, det får ikke gutter.
Mann 42 Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Omkjæring av guttebarn er en bra ting i motsetning til jenter. Jenter får underlivet ødelagt, det får ikke gutter. Hvorfor er det så bra å omskjære gutter, da? Det gjør vondt det også, og avhengig av omstendghetene kan det også føre til infeksjoner. Det er tross alt snakk om å lage et sår som er bare cm fra den nest mest skitne delen av kroppen. Bare munnen har mer bakterier enn lysken.
Gjest annen gjest Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Omkjæring av guttebarn er en bra ting i motsetning til jenter. Jenter får underlivet ødelagt, det får ikke gutter. Står liv og helse i fare hvis man lar være å gjøre det ? Skal ikke folk ha rett til selv å bestemme å fjerne en kroppsdel, når de selv er gamle nok til å vurdere det ? Hvorfor blir det ikke gjordt på samtlige barn over hele verden, hvis det er så "helsemessig gunstig" ? Det blir gjordt av religiøse grunner, og er beslektet med kjønnslemlestelse av kvinner, selv om det er store forskjeller på de to. Man skamfarer kjønnsorganet til ett forsvarsløst barn uten rasjonelle grunner..
Ek_Erilar Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Hvorfor er det så bra å omskjære gutter, da? Du har jo alltids myten om at det er rensligere -- hvilket sikkert er sant dersom man er en skitten gris.
Gjest annen gjest Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 Du har jo alltids myten om at det er rensligere -- hvilket sikkert er sant dersom man er en skitten gris. Man kapper ikke av fingrene hvis man er dårlig til å vaske hendene !
Gjest annen gjest Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 " For å unngå at omskjæring foretas i utlandet og eventuelle komplikasjoner som følge av dette (som senere belaster norsk helsevesen)" ..jeg finner ikke noen andre ord for det der enn utpressing ? Dere får ver så god gjøre det for oss, på norske sykehus, eller så gjør vi det i utlandet allikevel, og sender regninga til dere ! Forslag: Hva med å bare kutte ut barbariet deres, så "slipper" dere å belaste norsk helsevesen i det hele tatt med dette her ?
Mann 42 Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 Jeg skjønner heller ikke at vi skal godta disse stammeskikkene. Helsevesenet burde beskjeftige seg med helse, ikke obskure religiøse ritualer. Og lemlestelse av barn burde være forbudt.
Lurvina Skrevet 13. september 2007 #9 Skrevet 13. september 2007 Jeg synes at alle skal få lov til å bestemme over hva kroppen sin skal utsettes for. En omskjæring er ikke nødvendig for å redde liv å helse, som det å fjerne blindtarmen, og når det først er gjordt så er det ingenting man kan gjøre hvis gutten en gang skulle ønske at han ikke var omskjært. Men voksne menn derimot kan gjøre det hvis det er det de ønsker.
milla-mor Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 Jeg skjønner heller ikke at vi skal godta disse stammeskikkene. Helsevesenet burde beskjeftige seg med helse, ikke obskure religiøse ritualer. Og lemlestelse av barn burde være forbudt. yup! og, nei, alternativet er ikke å få gjort det dårlig i utlandet. alternativet er å ikke få gjort det i det hele tatt. silly, morons...
Paradokset Skrevet 14. september 2007 #11 Skrevet 14. september 2007 Vil bare minne om at omskjæring av guttebarn foregår blant muslimer, kristne og jøder - fra USA til Saudi-Arabia. Om det skal betales av det offentlige her i Norge er selvfølgelig en helt legitim politisk kampsak.
Mann 42 Skrevet 14. september 2007 #12 Skrevet 14. september 2007 Vil bare minne om at omskjæring av guttebarn foregår blant muslimer, kristne og jøder - fra USA til Saudi-Arabia. Om det skal betales av det offentlige her i Norge er selvfølgelig en helt legitim politisk kampsak. Joda. Blant kristne har omskjæringen obskur medisinsk begrunnelse, for de andre er det fortsatt et obskurt stammeritual.
Paradokset Skrevet 14. september 2007 #13 Skrevet 14. september 2007 (endret) Joda. Blant kristne har omskjæringen obskur medisinsk begrunnelse, for de andre er det fortsatt et obskurt stammeritual. Vel, de fleste studier viser at sjansen for spredningen av HIV/AIDS er mindre for en omskjært mann. Det er anerkjent av WHO. Dessuten reduseres risikoen for kreft, både i penis og evnt livmorhalskreft hos en partner. Så kan man selvfølgelig spørre seg om dette veier opp for det etiske dilemmaet ved å gjøre et slikt inngrep på et barn - og den risikoen som finnes for komplikasjoner. Det er i alle fall ikke noe svart-hvitt spørsmål. Edit:leif Endret 14. september 2007 av Paradokset
Mann 42 Skrevet 14. september 2007 #14 Skrevet 14. september 2007 Vel, de fleste studier viser at sjansen for spredningen av HIV/AIDS er mindre for en omskjært mann. Det er anerkjent av WHO. Dessuten reduseres risikoen for kreft, både i penis og evnt livmorhalskreft hos en partner. Edit:leif Virkelig? Det ville jeg trodd var stikk motsatt, ettersom en penis uten forhud utsettes for mer friksjon og flere blødninger enn en med forhuden intakt. At HPV virus kanskje har det litt lettere under en forhud, kan jeg kanskje være med på.
Paradokset Skrevet 14. september 2007 #15 Skrevet 14. september 2007 http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1921837.stm Det er vel en sammenheng mellom HPV og livmorhalskreft.
Gjest annen gjest Skrevet 14. september 2007 #16 Skrevet 14. september 2007 Vel, de fleste studier viser at sjansen for spredningen av HIV/AIDS er mindre for en omskjært mann. Det er anerkjent av WHO. Er det derfor man omskjærer seg i USA ? Dessuten reduseres risikoen for kreft, både i penis og evnt livmorhalskreft hos en partner. Kanskje det gjør risikone for kreft mindre, men er det rett strategi ? Kommer ikke denne økte risikoen av dårlig hygiene ? Da blir det som om man kapper av seg fingerene, fordi man er for sløv med å vaske hendene.. Dessuten tviler jeg på at dette var begrunnelsen for å begynne med/innføre omskjæring i USA. At man i etterkant har funnet fordeler ved det, smaker mye av forsvar for gamle ritualer og sedvane.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2007 #17 Skrevet 14. september 2007 Vel, de fleste studier viser at sjansen for spredningen av HIV/AIDS er mindre for en omskjært mann. Det er anerkjent av WHO. Dessuten reduseres risikoen for kreft, både i penis og evnt livmorhalskreft hos en partner. Hvis man kapper av hele, så blir sjansene for å få HIV/AIDS ca 0, det samme gjelder kreft. (Med andre ord, det argumentet du skrev ned er helt uvesentlig.)
Gjest Nedfall Skrevet 14. september 2007 #18 Skrevet 14. september 2007 Hvis man kapper av hele, så blir sjansene for å få HIV/AIDS ca 0, det samme gjelder kreft. (Med andre ord, det argumentet du skrev ned er helt uvesentlig.) Det er nå forskjell på å barbere seg, og å kappe av seg hodet..
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2007 #19 Skrevet 14. september 2007 Det er nå forskjell på å barbere seg, og å kappe av seg hodet.. Det er nå forskjell på å barbere seg og å kappe av kroppsdeler (deler av penis). Enkelte personer liker å bestemme at det skal skjæres i andre personers kropper, uten å kunne vite hva den personen som blir skjært i mener. Dette er helt sykt, og disse overgriperne kan heller skjære i sin egen kropp, om det er så viktig for de.
milla-mor Skrevet 14. september 2007 #20 Skrevet 14. september 2007 grunnen til at de er så ivrige på å omskjære guttunger i usa, er at helsevesenet fungerer på en så annerledes måte. de tenker at det i lengden blir billigere å omskjære, enn å betale masse legeregninger opp gjennom årene, pga alle infeksjonene man får om man ikke omskjærer... og legene, som har kunnskap nok til å vite at dette ikke stemmer, holder tyst, for de vil jo gjerne tjene litt penger på en omskjæring. man får da ikke masse infeksjoner av å la være... masse gutter i min familie, og de har iallefall klart seg utmerket. dessuten er det jævlig vondt... spedbarn er for små til å få bedøvelse. komplikasjonene som følger av et slikt inngrep/overgrep, er mange og alvorlige. for det første blir penis kortere enn den er ment. man kan få smerter og rifter av en ereksjon. i noen tilfeller har man kuttet hele hodet av. i noen tilfeller har man kuttet hele penis av (disse blir da operert om til jentebarn, og må gå på hormonkur resten av livet). mange flere enn man tror dør, faktisk. hvorfor muslimer er så gira på å lemleste ungene sine, aner jeg ikke. det er ikke et krav fra koranen. de jeg kjenner som er muslimer, har ikke omskåret hverken guttene, eller jentene sine, så det er kanskje viktig å ikke generalisere for voldsomt her... jeg blir så oppgitt... helt sikker på at v (som støtter forslag om omskjæring på norske sykehus) ikke har satt seg godt nok inn i hva dette faktisk dreier seg om. for meg virker de mulige komplikasjonene som uendelig mye verre enn en infeksjon, eller to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå