Gå til innhold

jordmødrene på nrk..


snups

Anbefalte innlegg

denne serien som er ny av året starter forrige uke, jeg så episoden på nrk nett tv og var i sjokk..... jeg som ikke har født, men som elsker barn og drømmer om det å være gravid ble livredd... jeg er livredd sykehus og smerter generelt, og hvordan i all verden skal lille meg klare en fødsel. det satte en skikkelig støkk i meg dette programmet og fikk meg til å tenke litt...

selvfølgelig felte jeg en tåre i første episode da hun fødte, det var så vakkert så nydelig... men resten av programmet satt jeg slik: :overrasket::hakeslepp::redd::redd::redd:

med min flaks så kommer jeg aldri til å få oppleve en enkel fødsel.. og det ser jo ikke bra ut generelt sett.

et par spm til dere som har fødet:

er det så vondt at man angrer der og da?

at man vil dø?

at man vil gi opp?

eller er det en overdreven smerte?

hvordan kan du beskrive smerten? hva kan den sammenlignes med?

de sier jo på serien at mange setter epidural (?) og at dette gjør fødselen mer teknisk vanskelig. hva mener de med dette? foreligger det noen farer med dette, bortsett fra at riene kan svekke litt?

også ser det jo litt ut som smertene er totalt vekke så fort ungen er ute......

men hjelpes meg...dette så grusomt ut.

fint om noen ville svare, men vær så snill å ikke overdrive svarene, da blir jeg enda mer :redd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såg på Jordmødrene igår, satt og pustet og presset med de fødende jeg... :fnise:

Ja en fødsel er jæ.....vond, men angrer nok ikke nei.. bannet nok litt til min kjære og var sinna iblant. Min første fødsel tok 18 timer, masse masete rier leenge, så fikk et drypp for å roe de ned litt, også annet drypp senere for å få fart på de. Ellers lå eg lenge i badekar, deilig og fikk lystgass senere i fødselen. Min andre fødsel ble dessverre keisersnitt, kunne velge hadde eg valgt normal fødsel, kommer seg mye kjappere etterpå også er det en flott opplevelse og. Smerten kan vel ikke sammenlignes med noe..men alle opplever jo forskjellig.. min svigerinne feks har hatt to styrtfødsler...veldig kjapt og lite smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*

Miljøet fra denne dokumentarserien virker veldig overfullt av østrogen. For mye for min del. Stakkars menn også som må være tilstede.

Jeg vil gjøre alt i min makt for å ikke havne opp på slike steder. Fy flate. Takke meg til full narkose og keisersnitt på en kirurgisk avdeling eller liknende fritt for jordmødre som maser og stresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg kjenner hun ene som er med der, og hun er like masere i hverdagen som hun er der. Så bare i går så viste ikke at hun var med før jeg så at de skulle sjekke hun andre som skulle føde og jeg hørte stemmen hennes, og tenkte å det må være hun, også var det hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner fødselsangsten bare blir sterkere av å se på disse programmene jeg. Nå er ikke jeg gravid, og har heller ingen umiddelbare planer om å bli det, men jeg kommer nok til å slite veldig med angst når den dagen kommer. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare fått sett litt av programmet, men vi så jo en slik fødselsfilm på svangerskapskurset også. For min del var det mye verre å se og høre andre hadde det vondt (og jeg er ikke en veldig empatisk person) enn å oppleve selve fødselen selv.

Det hjalp jo sikkert litt at jeg var ganske positivt innstillt til selve fødselen og hadde troen på at jeg skulle slippe ganske lett unna. Og jeg fikk visst en flott fødsel (uttalt av de som var der) selv om det var setefødsel.

Jeg kan ikke huske at det egentlig var så fryktelig vondt (3 år siden), men jeg ble sliten. Det som egentlig var verst var å prøve å holde igjen pressriene og det å bli klippet. For min del var alle smerter borte/glemt med en gang barnet var ute. (Bortsett fra bedøvelsesnålen for å bli sydd). Ellers oppførte jeg meg ordentlig uten å skrike/kjefte/banne/angre eller tro jeg skulle dø.

Epidural kan jo stoppe opp fødselen litt, og det er jo en viss fare forbundet med å stikke en stor nål inn i ryggmargen din, men de som setter sprøyten har jo gjort det ganske mange ganger før.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det så vondt at man angrer der og da?

Der og da angret i hvert fall ikke jeg. Da var det mer sånn at jeg gleder meg noe så inni hampen med å få den ungen ut, og bli ferdig med graviditeten.

at man vil dø?

Langt ifra. Ikke for meg. Jo det er vondt, det er jævlig vndt, men man vet det går over!

at man vil gi opp?

Jepp!! Jeg har under bege mine fødsler kommet til et punkt hvor jeg tenker at nei, nå orker jeg ikke mer. (Da har jeg spurt etter epidural, men ikke fått det fordi jeg nesten hadde full åpning. Det er også den vondeste perioden, fram mot nesten full åpning, og jeg tror mange får lyst til å gi opp her.) Men så har man jordmoren og mannen sin, som støtter og oppmuntrer videre, så går det over. I hvert fall for meg.

eller er det en overdreven smerte?

Overdreven smerte? Skjønner ikke helt hva du mener. Det er vondt.

hvordan kan du beskrive smerten? hva kan den sammenlignes med?

Jeg kan ikke sammenligne smerten med noe. Men smerten er spesiell, fordi jeg ser på smerten som nyttig. Jo mer vondt, jo nærmere målet. Hver rie gjør nytte for seg. Å tenke slik har hjulpet meg veldig gjennom to fødsler.

også ser det jo litt ut som smertene er totalt vekke så fort ungen er ute......

Stemmer, det er helt utrolig, og noe å tenke på mens man ligger der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg angret der og da?Ja!!!Følte jeg var i ett levende mareritt...

Om jeg trodde jeg skulle dø?

Ja!!!!Følte jeg var i ett levende mareritt...

Om jeg ville gi opp?Jeg ga opp og sluttet å presse med resulatet at utpressings fasen tok nærmere 1,5 time......

Nå er jeg gravid igjen og føder på nytt uten å grue meg for mye til det. Jeg overlevde jo faktisk forrige gang, og tenker at denne gangen blir det mye bedre! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...