Paradokset Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Er det bare meg, eller er det både ganske sløvt og uhøflig å ikke hilse? Eksempelvis kolleger du møter i gangen etc. Du får blikkontakt og sier "hei", men det kommer ingen respons tilbake. Er hilsing på vei ut, eller har jeg mange sløvinger på jobben?
Gjest s.n Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Kommer vel litt an på hvor mange ganger en møtes i gangen... Femte gang ved kopimaskinen er det vel ikke uvanlig å droppe hei'et!! I en stresset hverdag tar mange jobben med seg mens de, går, og enser såvidt at folk går forbi. Noen mener vel de har hilst med et smil og nikk, og ikke nødvendigvis med et hei? Tror ikke verden er i oppløsning, men jeg er enig i at et 'god morgen' og hei er på sin plass. Sett et eksempel selv ved å si hei idet du går forbi, så vil nok kollegaer si hei igjen, hvertfall etterhvert!
Paradokset Skrevet 13. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2007 I en stresset hverdag tar mange jobben med seg mens de, går, og enser såvidt at folk går forbi. Noen mener vel de har hilst med et smil og nikk, og ikke nødvendigvis med et hei? Før var det "hei", nå er det et smil eller et nikk, i morgen er det ingenting. Jeg begynner visst å bli gammel...
wishingitwas Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Tror neppe det har noe med generasjonsforskjeller å gjøre. Er sikkert yngre enn deg, men hilser da på folk. "Dagens ungdom", "dagens utvikling"... Nei, tror ikke på det.
emi Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Silmarill Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 Da er vi to Et vennlig 'hei', et nikk eller et smil påfører ingen slitasje - at det ikke brukes mer er synd. Folk som passerer uten et nick eller et 'hei' opplever ejg rett og slett som merkelige. Selv om man passerer hverandre 100 ganger om dagen går det faktisk an å smile. Da er vi 3 Det er utrolig uhøflig å ikke hilse på eks. naboen, kollegaer, bekjente o.l. som du møter på din vei. Joda, det er unødvendig å hilse på samme personen 7 ganger i løpet av en time eller 7,5 men...et smil skader ingen! Kom hjem fra London i forgårs, og det er utrolig hvor mye høffligere og hjelpsomme folket er der enn her i Norge....mulig det hadde noe med at jeg hinket rundt på krykker og et ben i gips altså, men tror faktisk ikke at det kun var derfor Uansett om jeg passerte resepsjonisten mange ganger i løpet av en dag så var det hei og et stort smil :smile:
emi Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Nedfall Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 Er det bare meg, eller er det både ganske sløvt og uhøflig å ikke hilse? Eksempelvis kolleger du møter i gangen etc. Du får blikkontakt og sier "hei", men det kommer ingen respons tilbake. Er hilsing på vei ut, eller har jeg mange sløvinger på jobben? Er det det første hei'et på dagen, og de ikke engang gidder det, hadde jeg blitt drit forbannet ! Jeg syns det er få ting som er så respektløst som å ikke hilse, eller gjengjelde en hils på starten av arbeidsdagen ! Skal ikke så mye til, en "morn" eller ett nikk er helt ok, såpass bør man forlange av folk man jobber sammen med syns jeg..
Gjest Silmarill Skrevet 13. september 2007 #9 Skrevet 13. september 2007 (endret) Husj, jeg får spader av folk som mer eller mindre overfører sitt dårlige humør på andre - spesielt på en arbeidsplass! Der jeg jobbet før var det ei som var så sur og sær og mente at vi måtte innfinne oss etter at hun var morgengretten noe så dumt! En gang hadde jeg ei ny dame på opplæring (hun var nervøs i utgangspunktet) og forsøkte å hilse på denne sure "megga" som var morgengretten! Hun jeg lærte opp, strakte høfflig ut hånden og sa hei jeg heter....osv.... - førkja så bare dumt på henne, slang det lange håret i ansiktet hennes og marsjete ut! HÆ!!! Jepps, hun fikk høre det av meg under fire øyne og av sjefen vår. Det kan da ikke være så vannskelig å være litt hyggelig selvom man i utgangspunktet har en dårlig dag? Om du ikke liker å si hei, så prøv med et smil! Får fnatt av grettne og sure mennesker, og mener at det er dårlig folkeskikk å si: "hrmf" istedenfor å si: Hei og/eller hadet bra med et lite ekte smil om munnen! Må jo si jeg syntes det er direkte latterlig å ikke hilse på folk du faktisk jobber med eller i det hele tatt har en eller annen relasjon til! Det er rett og slett bare dumt og lite voksent! Endret 13. september 2007 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 Får fnatt av grettne og sure mennesker, og mener at det er dårlig folkeskikk å si: "hrmf" istedenfor å si: Hei og/eller hadet bra med et lite ekte smil om munnen! Må jo si jeg syntes det er direkte latterlig å ikke hilse på folk du faktisk jobber med eller i det hele tatt har en eller annen relasjon til! Det er rett og slett bare dumt og lite voksent! Enig i at det å bare "grumle", og enda verre, å ikke komme med noen tilbakemeldning i det hele tatt på en hilsen, er dårlig folkeskikk. Men jeg syns du forlanger for mye når du ber om ett ekte smil ! Alle kan ha dårlige dager, og da blir det feil å henge seg opp i at de ikke gir fra seg ekte smil, eller at de "skal smile" om det så er ett påtatt smil. Man kan ikke forlange at folk skal være i godt humør, eller forvente at de skal fake det..
Gjest Blondie65 Skrevet 13. september 2007 #11 Skrevet 13. september 2007 Hvis dette er et vanlig problem ville jeg tatt det med sjefen og spurt om man ikke kunne innføre "normal" høflighet på jobben. Jeg har vært med på det på min jobb og jeg vet flere som har gjort det samme på andre arbeidsplasser. Med STOR suksess - arbeidsmiljøet ble totalt forandret! Morgengretne mennesker må settes på plass. Det er ikke resten av verdens skyld at de ikke er i stand til å være normalt høflig før et visst klokkeslett på dagen. Det kan man ikke ha på en arbeidsplass. Skal man dele ut følgende til nyansatte: Pass deg for Gunn, hun er morgengretten frem til kl 10, Marie er ok etter kl 9:30, Blondie stakker sliter med blodsukkeret etter kl 15 og Knut han hilse hvis du hilser først. Og eh ... du må ALDRI ta Olavs pass på parkeringen eller i kantinen for da blir han umedgjørlig i to dager. Det går ikke an ... vel ...?
emi Skrevet 13. september 2007 #12 Skrevet 13. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Wildy Skrevet 13. september 2007 #13 Skrevet 13. september 2007 Jeg synes man hilser skikkelig om morgenen, med et "hei" eller "god morgen". Ellers i løpet av dagen koster det så lite med et lite smil og et nikk om man møtes i gangen. På slutten av dagen sier man "hadet", "takk for i dag" , "god vakt", "god middag" eller "god natt", alt etter som. Jeg irriterer meg også over surpomper. Jeg er selv trøtt som en strømpe om morgenen og er egentlig ikke i stand til å arbeide skikkelig før rundt åtte ( sliter virkelig med å begynne på jobb klokken sju, det er fysisk vondt å stå opp.....). Men skal da ikke gå utover de jeg jobber sammen med!
Gjest Silmarill Skrevet 13. september 2007 #14 Skrevet 13. september 2007 Enig i at det å bare "grumle", og enda verre, å ikke komme med noen tilbakemeldning i det hele tatt på en hilsen, er dårlig folkeskikk. Men jeg syns du forlanger for mye når du ber om ett ekte smil ! Alle kan ha dårlige dager, og da blir det feil å henge seg opp i at de ikke gir fra seg ekte smil, eller at de "skal smile" om det så er ett påtatt smil. Man kan ikke forlange at folk skal være i godt humør, eller forvente at de skal fake det.. OK, om ikke et ekte smil så prøve så godt man kan da selv om dagen er dårlig pga. andre ting! Det er uansett ikke den som hilser på en sin skyld at dagen er ødelagt. (som regel ihvertfall )
MarianneE Skrevet 14. september 2007 #15 Skrevet 14. september 2007 Jeg kan nok bli sett på som en av disse. Men, jeg er så utrolig dårlig på å kjenne igjen folk! Glemmer ansikter så lett, eller får den "Hmm...hun har jeg sett før, men hvor da" Det er skikkelig flaut. Men, dette gjelder ikke i jobbsammenheng, da...
emi Skrevet 14. september 2007 #16 Skrevet 14. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Silmarill Skrevet 14. september 2007 #17 Skrevet 14. september 2007 Jeg kan nok bli sett på som en av disse. Men, jeg er så utrolig dårlig på å kjenne igjen folk! Glemmer ansikter så lett, eller får den "Hmm...hun har jeg sett før, men hvor da" Det er skikkelig flaut. Men, dette gjelder ikke i jobbsammenheng, da... Den der tror jeg vi alle har opplevd, men det er jo (som emi skriver) bare å smile eller nikke et hei- så kan man tenke på etterpå hvem i huleste var det igjen...sant?
MarianneE Skrevet 14. september 2007 #18 Skrevet 14. september 2007 jeg smiler blidt og sier hei tilbake, og bruker resten av dagen til å lure på hvem i helvete det mennesket var igjen...
emi Skrevet 14. september 2007 #19 Skrevet 14. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Silmarill Skrevet 14. september 2007 #20 Skrevet 14. september 2007 jeg smiler blidt og sier hei tilbake, og bruker resten av dagen til å lure på hvem i helvete det mennesket var igjen... tjihi og det er såååå irrrriterende
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå