Gå til innhold

herpes :/

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var akkurat hos legen, fikk vite at jeg har herpes! :tristbla:

Har alltid tenkt at det skjer aldri meg... Men sånn gikk da det.

Føler meg skikkelig ekkel! :gråte:

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrevet

Skjønner veldig godt hva du mener. Jeg fikk konstantert Herpes og følte at alt raste sammen. Hadde hatt den samme kjæresten gjennom noen år. Den første gangen var jeg fryktelig syk og hissige utbrudd kom oftere og oftere. Det endte med at jeg fikk medisin på blå resept. Men en gladmelding oppi alt er at jeg nå ikke har hatt utbrudd på vel 2 år og skulle det dukke opp så har jeg medisiner som effektivt demper symptomer på få dager. Det går an å leve med det men jeg har følt meg omtrent spedalsk og har syntes det har vært utrolig pinlig.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

slapp helt av, livet ditt har ikke tatt slutt.... du aaaaaner ikke hvor mange der ute som faktisk har herpes, d r bare så tabubelagt.... d r d første utbruddet som r ille, de fleste utbruddene etter d r myyyyyyye mildere....

Gjest herpes jeg også
Skrevet

Ta det helt med ro. Over halvparten av norges befolkning bærer herpes-viruset. Men det er bare noen som får utbrudd. Er ikke sikkert du har blitt smittet gjennom sex heller. Du kan faktisk hatt viruset i kroppen siden du ble født. For om din mor, uten å vite om det, hadde et herpes-sår da du ble født, så kan du faktisk blitt smittet allerede da. Jeg mener å ha lest at herpes er så vanlig at det ikke blir direkte kategorisert som en kjønnssykdom heller.

Men unngå sex (eller bruk kondom) hvis du har åpne sår eller kjenner kløe. Og om du har munnsår, så ikke sug partneren din. For det kan jo være greit at han slipper å bli smittet.

Også må du si fra hvis du blir gravid. Har du åpne sår i forbindelse med en fødsel, så må du ha keisersnitt. For du kan smitte barnet under fødselen.

Gjest Det er mange av oss :)
Skrevet

Jeg vet så godt hvordan du har det! Man blir så fortvilet og forvirret når man får en slik beskjed.

Men jeg føyer meg til rekken av de her som sier at du kan ta det med ro. Jeg har omtrent de samme erfaringene som helledussen; hadde et hissig førstegangsutbrudd, og senere noen mindre utbrudd. Utbruddene kom etterhvert sjeldnere og sjeldnere, og nå har jeg ikke hatt noe utbrudd på halvannet år. Jeg tror dette er veldig vanlig.

Hvis du er plaget med hyppige, store utbrudd finnes det medisiner på blå resept. Jeg oppdaget et naturmiddelpreparat som jeg synes funket like godt (ihvertfall da jeg hadde mindre utbrudd som kom relativt ofte): Avant Garden heter det, og du får det på helsekosten. Viruset vil alltid ligge i kroppen din, men med tiden vil det sannsynligvis ikke komme flere utbrudd.

Pass på å ikke ha sex når du kjenner at et utbrudd er på vei (det klør gjerne litt i begynnelsen) eller du har sår eller blemmer. Om du skulle få flere utbrudd så vil du etterhvert gjennkjenne symptomene når et utbrudd er på vei.

Jeg møtte min nåværende kjæreste lenge etter jeg ble smittet. Jeg har fortalt ham at jeg har herpes, og fortalt ham om hvordan det er å være smittet av viruset. Om jeg skulle få et nytt utbrudd nå, blir det mye enklere å si ifra, slik at vi kan unngå å ha sex akkurat da.

Herpes er et fryktelig tabu-ord, og oppfattes gjerne som noe skittent. Det er det slettes ikke, hvem som helst kan bli smittet, og som gjest over her sier, så det er et veldig vanlig virus som mange går rundt med uten å en gang vite det.

Du kan lese mer om det å ha herpes her:

Lommelegen

Dette går fint :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...