Gå til innhold

Forbrukslån på 10 000

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Jeg har havnet i en situasjon hvor jeg trenger et lån på 10 000 kjapt. Jeg vet at den type lån har en svært høy rente, men av ulike årsaker så må jeg bare svelge dette.

Nå er det veldig mange som tilbyr denne type lån uten sikkerhet. Jeg kjenner til GE og Citybank.

Noen som har en anbefaling?

Skrevet

FOR GUDS SKYLD, BRUK EN SKIKKELIG BANK!

Hurtiglån kan gjøre deg til gjeldsslave.

Hva trenger du 10 laken til?

Skrevet

Først lurer jeg veldig på hva du MÅ ha 10 000 så kjapt til. Forbrukslån er aldri en god løsning!

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Jeg anser disse to som seriøse, men som all lån uten sikkerhet så vet jeg at det er rådyrt. Hva jeg trenger pengene til er uinteressant i denne sammenhengen, men for å si det sånn så er det hverken til flatskjerm, sofa eller ferie. Jeg vil uansett ha mulighet til å betale ut alt om 4 måneder.

Skal forøvrig sjekke med min egen bank, men jeg må ha et alternativ dersom det ikke går igjennom der.

Skrevet

Snakk med den banken du vanligvis bruker. De fleste banker kan enten gi kontokreditt eller forbrukslån.

Alternativt ville jeg valgt et kredittkort fremfor disse lånene uten sikkerhet. Da kan du ofte få bedre rentebetingelser, særlig gjennom foreninger o.l.

Skrevet
Hva jeg trenger pengene til er uinteressant i denne sammenhengen, men for å si det sånn så er det hverken til flatskjerm, sofa eller ferie.

Jo, det er svært interessant. For jeg klarer faktisk ikke å se for meg en situasjon der forbrukslån er "verd det". Hvorfor i alle dager kan du ikke bare vente de fire månedene til du har pengene?

Skrevet (endret)
Jo, det er svært interessant. For jeg klarer faktisk ikke å se for meg en situasjon der forbrukslån er "verd det". Hvorfor i alle dager kan du ikke bare vente de fire månedene til du har pengene?

Og hvorfor skal du tro at du har rett til å være med å bestemme over andre sin økonomi? Selv om du er så nysgjerrig at du bare må vite hva ts skal bruke pengene på, så har du ikke noe med det å gjøre.

Svar på det TS spør om, eller ti still.

Til ts:

har du muligheter for å få kontokreditt, for det er nok det rimeligste så lenge du bare skal ha det i fire måneder.

Endret av Piper
Skrevet
Og hvorfor skal du tro at du har rett til å være med å bestemme over andre sin økonomi?

Nei, men jeg tror TS er i ferd med å ta en svært dårlig avgjørelse. Det er kun for TS sin skyld at jeg i det hele tatt gidder å skrive noe her. Jeg for min del har da ingenting å vinne på det.

Selv om du er så nysgjerrig at du bare må vite hva ts skal bruke pengene på, så har du ikke noe med det å gjøre.

Jeg har det spor av nysgjerrighet på hva TS skal bruke pengene til. Jeg forsøker bare å hjelpe..

Så du mener at uansett sprøsmål folk stiller så skal man bare svare innenfor forutsetnigene de gir? Det mener ikke jeg. Jeg tror faktisk de beste rådene folk får oftere går på forutsetningene de som trenger råd har lagt til grunn enn å være innenfor det feltet de som trenger råd allerede har "utforsket". Ulike mennesker ser gjerne ting på ulike måter og kan derfor komme med helt andre råd enn det de som trenger råd hadde sett for seg. Og det er slik man virkelig lærer noe av :)

Skrevet
Og hvorfor skal du tro at du har rett til å være med å bestemme over andre sin økonomi? Selv om du er så nysgjerrig at du bare må vite hva ts skal bruke pengene på, så har du ikke noe med det å gjøre.

Til ts:

har du muligheter for å få kontokreditt, for det er nok det rimeligste så lenge du bare skal ha det i fire måneder.

:ler::skratte::skratte::skratte::ler::ler:

Skrevet

Først vil jeg si at jeg er enig i at man skal ha en veldig god grunn for å ta opp forbrukslån. Ferie eller ny TV er ikke god nok grunn! Når det er sagt så finnes det gode grunner. Jeg måtte en gang ta opp forbrukslån på 20 000 for å betale regninger. Min eks hadde tappet kontoen min og løyet om at han hadde betalt regningene. Advokaten min anbefalte meg å ta opp lån så jeg slapp inkassokrav. Jeg fikk lett forbrukslån i banken min, DnbNor. Tok bare et par dager. Avtalte at lånet skulle nedbetales innen 4 mnd. Det klarte jeg. Men ta aldri opp lån hvis du er usikker på om du klarer å betale tilbake. Da får du heller redusere forbruket og spare. Håper det ordner seg for deg.

Skrevet
Nei, men jeg tror TS er i ferd med å ta en svært dårlig avgjørelse. Det er kun for TS sin skyld at jeg i det hele tatt gidder å skrive noe her. Jeg for min del har da ingenting å vinne på det.

Jeg har det spor av nysgjerrighet på hva TS skal bruke pengene til. Jeg forsøker bare å hjelpe..

Så du mener at uansett sprøsmål folk stiller så skal man bare svare innenfor forutsetnigene de gir? Det mener ikke jeg. Jeg tror faktisk de beste rådene folk får oftere går på forutsetningene de som trenger råd har lagt til grunn enn å være innenfor det feltet de som trenger råd allerede har "utforsket". Ulike mennesker ser gjerne ting på ulike måter og kan derfor komme med helt andre råd enn det de som trenger råd hadde sett for seg. Og det er slik man virkelig lærer noe av :)

Nå spurte ikke TS om hun burde ta opp et lån eller ikke, men hun spurte om den beste løsningen på dette området. Så enten så svarer man på det ts spør om i dette tilfelle, eller så kan du faktisk tie stille.

Hva hun skal bruke pengene på har ikke noen andre noe med, og den vurderingen må hun selv ta. Så får andre mene hva de vil, men en har ikke noe med hva andre gjør med sin egen økonomi.

Og tydeligvis har jeg sagt noe kjempe morsomt, siden ene gjesten holder på å le seg ihjel. Flott at jeg kunne være så morsom :filer:

Skrevet
Først vil jeg si at jeg er enig i at man skal ha en veldig god grunn for å ta opp forbrukslån. Ferie eller ny TV er ikke god nok grunn! Når det er sagt så finnes det gode grunner. Jeg måtte en gang ta opp forbrukslån på 20 000 for å betale regninger. Min eks hadde tappet kontoen min og løyet om at han hadde betalt regningene. Advokaten min anbefalte meg å ta opp lån så jeg slapp inkassokrav. Jeg fikk lett forbrukslån i banken min, DnbNor. Tok bare et par dager. Avtalte at lånet skulle nedbetales innen 4 mnd. Det klarte jeg. Men ta aldri opp lån hvis du er usikker på om du klarer å betale tilbake. Da får du heller redusere forbruket og spare. Håper det ordner seg for deg.

Hvem er du til å bestemme at flatskjerm og ferie ikke er gode grunner til å ta opp lån. Selvsagt ikke lurt p.g.a renta, men hvem er du til å bestemme det?

Tok selv opp 50 000 kr i forbrukslån, til flatskjerm, data og ny mobil. Betalte det ned på 5 måneder. Fikk pengene utbetalt på dagen.

Hør i din lokale bank. Hvis du kan dokumentere at du kan betale om 4 måneder, så vil det nok gå kjapt.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Fikk avslag hos banken min på å øke boliglånet. Jeg vet at de er helt A4 og har sine regler å gå etter. Som enslig forsørger med studielån så har jeg få marginer å gå på der i forhold til deres satser. At jeg synes det er firkantet og urimelig spiller ingen rolle. Forøvrig så har jeg et boliglån langt under 60% av verdien og med kort nedbetalingstid.

At gjest mener at jeg tar en dårlig avgjørelse er helt greit. Jeg har nok innsikt i økonomi til å vite hva jeg gjør. Noen ganger er man i en sånn situasjon at man må svelge noen kameler. 4 mnd er veldig lenge i noen situasjoner. Hjelper fint lite at man får en del penger om noen måneder når det er nå det gjelder.

Da blir det en eller annen finansinstutusjon som jeg må prøve meg hos. På et eller annet vis så klarer jeg å løse denne floka, men det kommer til å koste.

Skrevet
Nå spurte ikke TS om hun burde ta opp et lån eller ikke, men hun spurte om den beste løsningen på dette området. Så enten så svarer man på det ts spør om i dette tilfelle, eller så kan du faktisk tie stille.

Jeg tror faktisk fremdeles på å gi folk råd som ikke er akkurat det de spuret om. Et råd som ligger litt utenfor det "den som trenger råd" opprinnelig spurte om er ofte det beste rådet (fordi det er noe de kanskje ikke har tenkt på osv) Å "ti stille" bare fordi jeg tydeligvis har irritert deg når jeg tror jeg kan hjelpe et menneske med å unngå økonomisk uføre har jeg ikke samvittighet til.

Hva hun skal bruke pengene på har ikke noen andre noe med, og den vurderingen må hun selv ta. Så får andre mene hva de vil, men en har ikke noe med hva andre gjør med sin egen økonomi.

Det er vel ingen her som har påstått at de "har noe med" TS sin økonomi. Jeg forsøker på ingen måte å bestemme over TS (hvordan skulle jeg nå klare det?), men forsøker å gi best mulig råd.

Skrevet
4 mnd er veldig lenge i noen situasjoner. Hjelper fint lite at man får en del penger om noen måneder når det er nå det gjelder.

Men hvordan kan det "gjelde nå" og ikke om fire måneder?

Livsnødvendig medisinsk behandling koster heldigvis ikke 10 000 kr i Norge.

Skrevet
Jeg tror faktisk fremdeles på å gi folk råd som ikke er akkurat det de spuret om. Et råd som ligger litt utenfor det "den som trenger råd" opprinnelig spurte om er ofte det beste rådet (fordi det er noe de kanskje ikke har tenkt på osv) Å "ti stille" bare fordi jeg tydeligvis har irritert deg når jeg tror jeg kan hjelpe et menneske med å unngå økonomisk uføre har jeg ikke samvittighet til.

Det er vel ingen her som har påstått at de "har noe med" TS sin økonomi. Jeg forsøker på ingen måte å bestemme over TS (hvordan skulle jeg nå klare det?), men forsøker å gi best mulig råd.

Og på bakgrunn av de opplsyningene her inne, føler du at du har nok informasjon til å råde TS å ikke ta opp et forbrukslån? Da er du dyktigere enn de fleste, for du har ingen som helst opplsyning om økonomien til TS, foruten at hun har behov for penger akkurat nå.

Ts har også forklart at hun kan betale tilbake om fire måneder, så kanskje du da kan komme med noen andre råd i stedet for at hun må spare i fire måneder for å slippe å ta opp forbrukslån. Og vil da igjen minne deg på at du ikke har noen anelse om hva hun skal bruke pengene på, men du vet at ts trenger pengene nå. Så med de opplsyningene du har, burde du kanskje kunne komme med noen andre gode råd, i stedet for å si at hun ikke skal ta opp forbrukslån.

Skrevet (endret)
Men hvordan kan det "gjelde nå" og ikke om fire måneder?

Livsnødvendig medisinsk behandling koster heldigvis ikke 10 000 kr i Norge.

Har du utsett deg selv som en reddende engel, til alle du tror kommer i økonomisk uføre? Skulle nesten tro det, siden du tydeligvis ikke klarer å gå vekk i fra hva hun skal bruke pengene til. Du ahr ikke noe med det å gjøre, og det er faktisk bare TS som kan bestemme om dette er viktig eller ikke.

Komfyren og kjøleskapet vårt røk samme helg, er det viktig nok for deg eller burde vi ha spart opp penger til dette på forhånd?

Endret av Piper
Skrevet
Har du utsett deg selv som en reddende engel, til alle du tror kommer i økonomisk uføre?

Kjære deg. Jeg gir bare råd på et diskusjonforum. Hvorfor plager det DEG?

Skulle nesten tro det, siden du tydeligvis ikke klarer å gå vekk i fra hva hun skal bruke pengene til.

Selvfølgelig går jeg ikke vekk fra deg jeg mener er sakens kjerne.. Skulle da bare mangle ;)

Du ahr ikke noe med det å gjøre, og det er faktisk bare TS som kan bestemme om dette er viktig eller ikke.

Selvfølgelig! Har da aldri påstått noe annet..

Komfyren og kjøleskapet vårt røk samme helg, er det viktig nok for deg eller burde vi ha spart opp penger til dette på forhånd?

Jeg mener man bør forsøke å ha en buffer som gjør at man kan dekke slike uventede utgifter, ja. Samtidig mener jeg at man fint kan leve uten slike ting for en periode. Selv har jeg levd uten komfyr i 3 måneder en gang. Og jeg ville gjort det igjen.. Lenge før jeg tok opp et forbrukslån. (Uten tvil!!)

Skrevet
Jeg mener man bør forsøke å ha en buffer som gjør at man kan dekke slike uventede utgifter, ja. Samtidig mener jeg at man fint kan leve uten slike ting for en periode. Selv har jeg levd uten komfyr i 3 måneder en gang. Og jeg ville gjort det igjen.. Lenge før jeg tok opp et forbrukslån. (Uten tvil!!)

Deg om det, bare du aksepterer at ikke alle er som deg.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Nå hadde jeg en veldig grei buffer som dessverre forsvant i et samlivsbrudd. Har dessverre ikke fått anledning til å spare opp på nytt. Utover det så er jeg veldig enig om det å ha en buffer, men alle har faktisk ikke anledning til det. Derfor blir de ekstra sårbare når uforutsette ting skjer.

Bare en kommentar på det med komfyr. Jeg som voksen kunne ha klart meg uten i 3 mnd. Har du derimot ansvar for barn så stiller saken seg litt andeledes. Hva du klarer deg uten betyr ikke at alle andre gjør det samme.

PS. Bare så du skal slippe å lure. Alle hvitevarene mine funker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...