Gå til innhold

Godt karaktersnitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Uenigmedrådgiver
Skrevet

HVA UTGJØR et godt karaktersnitt i dine øyne?

Jeg mener at et godt karaktersnitt på ungdomsskolen bør ligge på ca 5,3 og oppover. På vgs, (nå ser jeg bortifra realfags-og fordypningspoeng) anslår jeg det til 5,5. På høgskole og universitet et sted mellom A og B.

Skrevet (endret)

Hvor mange på ungdomskolen tror du har et karaktersnitt på 5,3 da må en jo bare ha 5 og en del 6, så det vil jeg ikke kalle et GODT karaktersnitt men et eksepsjonelt godt snitt, som det sikkert ikke er mange som oppnår. Selv regner jeg alt fra 4 og oppover som gode karakterer når ungene kommer hjem med karakterboka

Endret av ToveM
Gjest Gjest_Moi_*
Skrevet

Det er varierer fra skole til skole. Noen skoler gir ut veldig gode karakterer i en grad som man rett og slett aldri ser på andre skoler. Generelt vil jeg si at du bør bytte om på ungdomskolenivået og vgs. På universitetsnivå er karakterbokstavene en vits.

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke et karaktersnitt på 5,3 er eksepsjonelt bra. Det er generelt en del elever som oppnår mellom 4,7- 4,9 i snitt på ungdomsskolen, så jeg vil heller si at et eksepsjonelt godt snitt ligger på 5,7- 5,8. Tør påstå at det samme gjelder vgs-karakterer. :)

Med litt egeninnsats og oppmøte er det ikke verdens vanskeligste oppgave å ende opp med et karaktersnitt på over 5.

Samtidig må det jo presiseres at dersom en ikke ønsker å studere videre, eller komme inn på studier med høye snitt kan et snitt på mellom 4,5- 5,0 være godt nok. Dessuten er det veldig individuelt hva en klarer å prestere i ulike fag. Jeg har f.eks en venninne som er meget flink i kjemi, men som fikk sterk tre i norsk, noe som følgelig trakk ned snittet en del. Hun fikk tre treere, samt et par firere i andre fag.

Avslutningsvis vil jeg si at jeg anslår de tallene som jeg har nevnt, fordi de fleste jeg studerer sammen med har oppnådd slike snitt, eller bedre. Jeg tror derfor ikke nødvendigvis at en må være eksepsjonelt smart eller flittig for å gjøre det godt på vgs. Med litt egeninnsats, godt oppmøte, og nok motivasjon oppnår de fleste det snittet de ønsker.

Kjenner til en del som klager over at fysikk-og kjemikarakterene ødela for dem. Diskuterer en med dem en stund, viser det seg som regel at de har jobbet minimalt med faget, men ønsker toppkarakterer.

Ønsker en gode karakterer, krevs det at en ofrer litt på andre områder. Kanskje ikke så "kult" der og da, men absolutt en investering i fremtiden. Mener jeg da. :)

Endret av Jenna88
Skrevet

Et godt snitt er over 4 spør du meg. Et meget godt over 5 og svært godt fra 5,5... Kommer som andre har nevnt litt an på hvilken skole man går på, fagkombinasjoner etc.

Skrevet

Ungdomsskolen: bra nok til å komme inn på den videregående skolen man ønsker

Videregående skole: bra nok til å komme inn på den type utdanning man ønsker

Høyskoler/universiteter: godkjent.

Når det er sagt har både mine venner og jeg svært ymse erfaringer med karaktersetting fra ulike sensorer ved ulike instituttter!

En venninne studerte ved BI og fikk meget enkelt B'er.

Så begynte hun å studere ved UiO og fikk knapt C'er, sensorene der var svært strenge og gjennomsnittskarakterer ved instituttet hun studerte ved var C: de fleste fikk C. Nesten ingen fikk A og knapt noen få fikk B. Like mange fikk D som B.

Nå diskuteres det ved det aktuelle instituttet om det bør innføres kun "godkjent/ikke-goskjent", i og med at studentene tross alt har skrevet en masteroppgave og har kommet så langt.

Slik er det jo mange steder i utlandet også: at det er karakterer opp til masterstudiet, så på selve masteren er det godkjent/ikke-godkjent.

Skrevet

Husker foreleseren min i fjor på Universitetet lurte på hvorfor alle var så misfornøyde når de fikk karakteren C, det var jo tross alt over middels bra! B mente han var svært bra, og A var for de som skrev på omtrent samme nivå som han selv og fant nye sammenhenger/synsvinkler etc.

Når det er sagt så regner jeg mellom 4,5 og 5,5 som veldig bra karakterer, og ett snitt på over 5,5 (uten fordypningspoeng) som eksepsjonelt bra!

Skrevet

Det kommer også an på hvilken linje en går da. Jeg mener f.eks _ generelt_ at det er vanskeligere å ende opp med 5,5 i snitt hvis en går studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag enn f.eks studieretning for helse-og sosialfag.

Husker foreleseren min i fjor på Universitetet lurte på hvorfor alle var så misfornøyde når de fikk karakteren C, det var jo tross alt over middels bra! B mente han var svært bra, og A var for de som skrev på omtrent samme nivå som han selv og fant nye sammenhenger/synsvinkler etc.

Når det er sagt så regner jeg mellom 4,5 og 5,5 som veldig bra karakterer, og ett snitt på over 5,5 (uten fordypningspoeng) som eksepsjonelt bra!

Skrevet

Hvor lett det er å få bra karakterer varierer helt sykt fra skole til skole og fra lærer til lærer. Det er nesten slik at tilfeldighetene avgjør det meste.

Skrevet

Så rart, da. Jeg har til gode å møte på disse "supersnille" lærerne som beskrives her inne. Jeg måtte jobbe for snittet jeg fikk på vgs.

Hvor lett det er å få bra karakterer varierer helt sykt fra skole til skole og fra lærer til lærer. Det er nesten slik at tilfeldighetene avgjør det meste.
Skrevet
I mitt årskull var det vel kanskje 10-12 stykker av 250 som hadde 5 eller bedre. Tror det kun var én elev som hadde et bedre snitt enn 5,5 (og han kom i avisa...)

Vel det høres mer normalt ut spør du meg ...

Derfor blir jeg overrasket over at de fleste Jenna88 kjenner hadde snitt over fem (med mindre hun studerer medisin e.l. og refererer til medstudentenes karakterer :fnise: )

Jeg synes et snitt på over 5 fra vgs er et veldig godt snitt, ettersom min erfaring er at det kun er en liten brøkdel som oppnår et slikt snitt.

For noen er det kanskje ganske greit å oppnå et slikt snitt, men for veldig mange er det nesten uoppnåelig.

Skrevet

Gj:

Jeg studerer journalistikk ved HIO. Inntakskravet var 55,4, i følge Samordna Opptak.

Har forøvrig ikke påstatt at de fleste jeg _kjenner_ har slike snitt, (til tross for at mange har gode karakterer), men ettersom studiet jeg går på har såpass høy poenggrense, sier det seg selv at de fleste har høye karaktersnitt.

Vel det høres mer normalt ut spør du meg ...

Derfor blir jeg overrasket over at de fleste Jenna88 kjenner hadde snitt over fem (med mindre hun studerer medisin e.l. og refererer til medstudentenes karakterer :fnise: )

Jeg synes et snitt på over 5 fra vgs er et veldig godt snitt, ettersom min erfaring er at det kun er en liten brøkdel som oppnår et slikt snitt.

For noen er det kanskje ganske greit å oppnå et slikt snitt, men for veldig mange er det nesten uoppnåelig.

Skrevet
Det kommer også an på hvilken linje en går da. Jeg mener f.eks _ generelt_ at det er vanskeligere å ende opp med 5,5 i snitt hvis en går studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag enn f.eks studieretning for helse-og sosialfag.

Jeg gikk allmenn påbygging (som sies å være den hardeste linja) og fikk 6 i alle fag. Jeg gikk yrkesfag før det, og måtte jobbe hardt for å få 6'ere i studieretningsfagene, faktisk så var det rimelig umulig, og jeg og ei til på mitt kull var de første i fylket i historien som hadde fått 6 i standpunkt i hvert vårt fag (i følge læreren min som var med å starta opp den linja i fylket). Jeg jobba kjempehardt på yrkesfaget, og jeg bare gjorde det aller nødvendigste på allmennfaglig påbygging.

Så det kommer helt an på hvilken linje man går, men mitt inntrykk er at det er MYE vanskeligere å få en 6 på et studieretningsfag på yrkesfag enn på allmenn. Jeg har over 10 karakterer + 2 tverrfaglige eksamener bare fra de to årene på yrkesfag (bare linjefag, allmennfagene kommer utenfor) og når det er omtrent umulig å få mer enn 5, så er det litt vanskelig å få så veldig høyt snitt. Jeg husker de på allmenn gikk å klaga over at vi på min linje bare daffa og hadde det SÅ lett på skolen, de skulle bare visst ;) Jeg husker at jeg fikk alt rett på en prøve, fordi det hadde stått hvor mange poeng hvert spørsmål gav, og alikevel fikk jeg bare 5, så karakterer er egentlig et dårlig mål, siden man gjør det så forskjellig.

Husk at selv om inntakskravet er på 55,4 så betyr det ikke at alle hadde det snittet. Man kan faktisk "bare" ha 45,4 i karaktersnitt og alikevel komme inn, fordi man kan få 10 ekstrapoeng gjennom realfag og fordypning. Jeg gikk også på et studium der snittet var 55,9(ordinær)/51(primær) og jeg var den eneste uten noen som helst tilleggspoeng, så det vil jo ikke si at alle hadde et kjempebra snitt i utgangspunktet, selv om det ble omtalt som et "elitestudium" og så veldig fint ut på papiret for den aktuelle utdanningsinstitusjonen...

Skrevet (endret)

Men jeg har jo skrevet at jeg måtte jobbe for karakterene jeg fikk.

Jeg gikk selv yrkesfag (medier og kommunikasjon), tok allmennfaglig påbyggning ( som privatist) og oppnådde meget gode karakterer. Samtidig leste jeg 3MX, 3FY, 3KJ, samt noen språkfag som privatist, regner jeg disse fagene inn i snittet har jeg _langt_ over 60 i snitt.

Måtte selv jobbe som en hest for å få seks i mediefagene, men jeg vil ikke påstå at mediefag er vanskeligere enn f.eks matte, kjemi og fysikk av den grunn. I bunn og grunn handler det nok mest om hvilke evner og talenter en har fått utdelt, og hva som passer best for en. :)

De fleste jeg har blitt kjent med i klassen, gikk i likhet med meg medier og kommunikasjon på videregående, og har derfor som regel svært godt karaktersnitt. Det er dessuten de aller, aller færreste som har stor nok fagkrets til å ende opp med 10 studiepong. De fleste som velger den kombinasjonen du snakker om, er studenter som trenger disse kravene for å komme inn på studier som krever realfag og skyhøyt snitt. Å bestå med greie karakterer i alle disse fagene, krever (for de fleste) mye jobbing.

Velger en derimot språkfag som fordypning, er det mer vanlig å få rundt 4-5 poeng "ekstra".

På bakgrunn av egne erfaringer vil jeg derfor si at å "nedgradere" de som har 10 ekstra poeng på den måten du gjør her, virker ganske nedlatende. De fleste som har ambisjoner om å ta disse fagkombinasjonene har som regel mye høyere snitt enn 4,5.

Allmennfaglig påbyggning blir regnet som en tøff linje, men du kan ikke sammenligne de faglige kravene her med f.eks fordypning innen språk eller realfag på vk1/2 allmennfag.

For å oppsummere: Jeg mener at det er vanskelig å vurdere yrkesfag opp mot allmennefag. Begge studieprogrammene krever innsats og jobbing fra studentens side.

Når det er sagt, vil jeg likevel tørre påstå at det er langt vanskeligere å fullføre allmennfaglig studieretning med over 6 i snitt enn å avslutte videregående med allmennfaglig påbyggning.

Men dette er mine synspunkter, og jeg aksepterer at andre kan være uenige. :)

Jeg gikk allmenn påbygging (som sies å være den hardeste linja) og fikk 6 i alle fag. Jeg gikk yrkesfag før det, og måtte jobbe hardt for å få 6'ere i studieretningsfagene, faktisk så var det rimelig umulig, og jeg og ei til på mitt kull var de første i fylket i historien som hadde fått 6 i standpunkt i hvert vårt fag (i følge læreren min som var med å starta opp den linja i fylket). Jeg jobba kjempehardt på yrkesfaget, og jeg bare gjorde det aller nødvendigste på allmennfaglig påbygging.

Så det kommer helt an på hvilken linje man går, men mitt inntrykk er at det er MYE vanskeligere å få en 6 på et studieretningsfag på yrkesfag enn på allmenn. Jeg har over 10 karakterer + 2 tverrfaglige eksamener bare fra de to årene på yrkesfag (bare linjefag, allmennfagene kommer utenfor) og når det er omtrent umulig å få mer enn 5, så er det litt vanskelig å få så veldig høyt snitt. Jeg husker de på allmenn gikk å klaga over at vi på min linje bare daffa og hadde det SÅ lett på skolen, de skulle bare visst ;) Jeg husker at jeg fikk alt rett på en prøve, fordi det hadde stått hvor mange poeng hvert spørsmål gav, og alikevel fikk jeg bare 5, så karakterer er egentlig et dårlig mål, siden man gjør det så forskjellig.

Husk at selv om inntakskravet er på 55,4 så betyr det ikke at alle hadde det snittet. Man kan faktisk "bare" ha 45,4 i karaktersnitt og alikevel komme inn, fordi man kan få 10 ekstrapoeng gjennom realfag og fordypning. Jeg gikk også på et studium der snittet var 55,9(ordinær)/51(primær) og jeg var den eneste uten noen som helst tilleggspoeng, så det vil jo ikke si at alle hadde et kjempebra snitt i utgangspunktet, selv om det ble omtalt som et "elitestudium" og så veldig fint ut på papiret for den aktuelle utdanningsinstitusjonen...

Endret av Jenna88
Annonse
Skrevet

det er selvfølgelig vanskeligere å gå studiespesialisering med spissing i realfag enn ykresfag!

Skrevet
Gj:

Jeg studerer journalistikk ved HIO. Inntakskravet var 55,4, i følge Samordna Opptak.

Har forøvrig ikke påstatt at de fleste jeg _kjenner_ har slike snitt, (til tross for at mange har gode karakterer), men ettersom studiet jeg går på har såpass høy poenggrense, sier det seg selv at de fleste har høye karaktersnitt.

Avslutningsvis vil jeg si at jeg anslår de tallene som jeg har nevnt, fordi de fleste jeg studerer sammen med har oppnådd slike snitt, eller bedre. Jeg tror derfor ikke nødvendigvis at en må være eksepsjonelt smart eller flittig for å gjøre det godt på vgs.

Ja, det sier seg selv at ved et studie som krever en høy poengsum for å komme inn vil det nødvendigvis være mange med et godt snitt fra vgs samlet på et sted.

Og siden du går et slikt studie har dine medstudenter gode karakterer og du konkluderer dermed at man ikke må være særlig smart/flittig for å oppnå et snitt på over 5 på vgs.

Dine medstudenter representerer ikke akkurat "normalen".

Jeg går selv på et studie som er vanskelig å komme inn på, og dersom jeg brukte mine medstudenters vgs-karakterer som en mal på hva som var normalt ville vel alt under 5,5 bare vært middelmådig.

Jeg baserer heller min definisjon på hva som er et godt karaktersnitt fra vgs utifra hvilke snitt jeg har oppfattet at folk generelt gikk ut med - venner, bekjente, klassekamerater, søsken, bekjente av søsken osv. Jeg har ikke gjort en omfattende research, men det er ytterst få jeg har møtt på som har hatt et snitt på 5 eller bedre.

Jeg vet ikke om du husker saken om avgangselevene som fikk en rose av rektor? Det var det 21 avgangselever som hadde oppnådd et snitt på 5 eller bedre av totalt ca 120 elever (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145491). Rektoren selv uttalte at det året hadde det vært mange som hadde oppnådd et så godt snitt (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145322).

21 av 120 er 17,5%. Hvis det et år regnes som mange (jeg antar at en rektor har en viss oversikt, og har en grei forutsetning for å uttale seg om hva som er mange eller ei), kan man kanskje anta at normalen ligger på 10-15%, kanskje lavere enn som så.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Men snitt og poengsum er jo ikke det samme? Snittet regnes vel ut fra de rene karakterpoengene dine (uten tilleggspoeng), slik at 6.0 i snitt er det beste man kan få?

Jeg går på et studium med opptakskrav mellom 55 og 60 poeng, men det er da langt fra alle som har et snitt på 5.5 likevel. Tilleggspoeng, alderspoeng, poeng fra det ene og poeng fra det andre; da trenger man ikke mer enn noe mellom 4.5 og 5.0 i snitt, så inntakskravene sier ikke nødvendigvis noe om snittet.

Skrevet (endret)

Veldig enig i mye av det du skriver her, Gj. :) Vil bare presisere at jeg aldri har sagt at snitt på 4,0 og oppover er dårlig.

Jeg forstår også at de som har ambisjoner om å komme inn på studier med lave karaktersnitt staker ut kursen i den retning.

Angrer selv bla. på at jeg leste alle disse realfagene, (ettersom det viste seg at jeg ikke trengte poengene, og at jeg ikke kommer til å satse på medisinutdannelse). Jeg leste dem for å være sikker på at jeg hadde alle muligheter åpne senere, muligheter det nå viser seg at jeg ikke trenger. Ganske kjedelig å innse at en har lagt ned mye arbeid i noe en rett og slett ikke vil få bruk for i ettertid. Men men, sånn er livet. :)

Ang. statistikken du viser til; jeg vil likevel tørre å påstå at 17,5% er et ganske høyt tall? La oss si at antall elever som oppnår dette ligger på litt over 10% et sted, - på en skole med 250 elever tilsvarer det en del. Som igjen tilsvarer en del på landsbasis.

Det sier seg selv at ikke alle oppnår snitt på 5 eller bedre på vgs, men det jeg ønsket å presisere er at dersom en går inn for det, er det slettes ingen umulighet. En av venninnene mine hadde såvidt 4 i snitt i ungdomsskolen, men gikk ut av vgs med 5,6 i rent karaktersnitt.

Ellers er det riktig som gjest presiserer under her, det er forskjell på rent karaktersnitt og fordypningspoeng. Jeg mener derfor, (som jeg skrev i mitt første innlegg at et karaktersnitt på) 5,5 er ganske bra. Et karaktersnitt med 4,5 + 10 tilleggspoeng anser jeg ikke som like godt.

De fleste jeg vet om har snitt fra 4,0 og oppover. De aller fleste ligger i gråsonen 4,5 og oppover, (nå tenker jeg rene karaktersnitt), derfor anser jeg ikke et snitt på 5,0 som en veldig stor prestasjon. Nå studerer de fleste av vennene mine i storbyer, på studier som krever karakterer over gjennomsnittet, så sånn sett har du nok rett i at det jeg anser som et godt snitt, antakeligvis er høyere enn gjennomsnittet. Jeg svarer tross alt, (som du også var inne på), på bakgrunn av mine preferanser.

Trådstarter lurte på hva jeg anså som et godt snitt. Skal en begynne å snakke om hva den gjennomsnittlige elev i videregående skole ender opp med i snitt er det selvfølgelig en helt annen diskusjon. :)

Ja, det sier seg selv at ved et studie som krever en høy poengsum for å komme inn vil det nødvendigvis være mange med et godt snitt fra vgs samlet på et sted.

Og siden du går et slikt studie har dine medstudenter gode karakterer og du konkluderer dermed at man ikke må være særlig smart/flittig for å oppnå et snitt på over 5 på vgs.

Dine medstudenter representerer ikke akkurat "normalen".

Jeg går selv på et studie som er vanskelig å komme inn på, og dersom jeg brukte mine medstudenters vgs-karakterer som en mal på hva som var normalt ville vel alt under 5,5 bare vært middelmådig.

Jeg baserer heller min definisjon på hva som er et godt karaktersnitt fra vgs utifra hvilke snitt jeg har oppfattet at folk generelt gikk ut med - venner, bekjente, klassekamerater, søsken, bekjente av søsken osv. Jeg har ikke gjort en omfattende research, men det er ytterst få jeg har møtt på som har hatt et snitt på 5 eller bedre.

Jeg vet ikke om du husker saken om avgangselevene som fikk en rose av rektor? Det var det 21 avgangselever som hadde oppnådd et snitt på 5 eller bedre av totalt ca 120 elever (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145491). Rektoren selv uttalte at det året hadde det vært mange som hadde oppnådd et så godt snitt (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145322).

21 av 120 er 17,5%. Hvis det et år regnes som mange (jeg antar at en rektor har en viss oversikt, og har en grei forutsetning for å uttale seg om hva som er mange eller ei), kan man kanskje anta at normalen ligger på 10-15%, kanskje lavere enn som så.

Endret av Jenna88
Skrevet

Jeg vil faktisk påstå at det ikke er veldig vanskelig å få gode karaktere på vgs, I alle fall var det ikke det der jeg gikk på allmennfag for ti år siden. Jeg gikk ut med et karaktersnitt på 4.7, og det eneste jeg gjorde var å møte opp, levere de obligatoriske stilene og oppgavene (skrev dem gjerne kvelden før innlevering) og lese 2-4 timer kvelden før en prøve. Bortsett fra det gjorde jeg så og si aldri lekser. Ikke noe jeg er stolt av i dag, men den gang var jeg en lat slabbedask med skolearbeidet. På universitet/høyskole vil jeg si at A og B (eller 2.5 på den gamle skalaen) er meget gode karakterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...