Gjest Opa Skrevet 11. september 2007 #21 Skrevet 11. september 2007 Kun hvis jeg klarer å dra den siste biten fra skallet sånn at den svarte dingsen sitter igjen. Klarer jeg ikke det eter jeg ikke siste biten.
Zero Skrevet 11. september 2007 #22 Skrevet 11. september 2007 Nei. For det første er den ekkel og smaker ikke noe godt, for det andre har jeg noen ord i bakhodet om at den delen av banan var kreftfremkallende (neida, man skal ikke tro alt man leser, men det bare sitter der i hodet mitt ).
Gjest Gjest_annamaria8_* Skrevet 11. september 2007 #27 Skrevet 11. september 2007 Kjenner dere ikke et lite stikk fra samvittigheten når dere kaster mat som er helt i orden?
Gjest puselabb Skrevet 11. september 2007 #28 Skrevet 11. september 2007 Kjenner dere ikke et lite stikk fra samvittigheten når dere kaster mat som er helt i orden? Det napper ikke engang litt i samvittigheten når jeg kaster siste biten av bananen.
annamaria8 Skrevet 11. september 2007 #29 Skrevet 11. september 2007 Det er trist. Det er så mange som sulter her i verden, og så kan vi, uten å tenke oss om, kaste all slags mat. Ikke at du nødvendigvis gjør det, men mange middagsrester går dessverre daglig i søppla uten at de er dårlige å spise.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 11. september 2007 #30 Skrevet 11. september 2007 Men det hjelper vel ikke mennesker som sulter at vi spiser opp enden på bananen i stedet for å kaste den?
annamaria8 Skrevet 11. september 2007 #31 Skrevet 11. september 2007 Selvfølgelig ikke, men det har noe med etikk å gjøre. Det er et etisk problem at vi mangler empati. Du sier jo at du ikke har et snev av vond samvittighet
Trampe Skrevet 11. september 2007 #32 Skrevet 11. september 2007 Nå spiser jeg veldig sjelden banan, men sitter ikke den nederste delen med den tråden igjen i skallet? Og nei, folk som er sultne i andre deler av verden får det ikke bedre av at vi trøkker i oss den delen av en banan. Selv om jeg er helt enig i at vi burde planlegge innkjøpene av mat bedre, på generelt grunnlag.
Gjest Nedfall Skrevet 11. september 2007 #34 Skrevet 11. september 2007 ..begriper ikke at folk reagerer på å hive den biten der ? I mitt tilfelle er det ihvertfall snakk om en kanskje 5mm lang stilk som sitter helt på enden av bananen, det er praktisk talt ikke noe mat i denne ? Vet ikke om folk her inne definerer denne enden som noe annet ? Er jo verre hvis man brekker av en.. 5cm ? på hver ende, da er det jo sløsing !
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2007 #35 Skrevet 11. september 2007 er det jeg som er dum? hvilken bit, er den innenfor skallet? en banan er jo ikke delt. når man skreller en banan, er det ment å kutte vekk noe? dette bar nytt ffor meg. jeg må ta meg en banan nå
Gjest bananmannen Skrevet 11. september 2007 #36 Skrevet 11. september 2007 er det jeg som er dum? hvilken bit, er den innenfor skallet? en banan er jo ikke delt. når man skreller en banan, er det ment å kutte vekk noe? dette bar nytt ffor meg. jeg må ta meg en banan nå Ja, ta deg en ban-an !
Gjest puselabb Skrevet 12. september 2007 #37 Skrevet 12. september 2007 Selvfølgelig ikke, men det har noe med etikk å gjøre. Det er et etisk problem at vi mangler empati. Du sier jo at du ikke har et snev av vond samvittighet Nei jeg har ikke et snev av vond samvittighet for å hive den nederste delen av bananen. Men jeg har dårlig samvittighet for at vi generelt hiver mye mat, det har jeg sagt noe om i en annen diskusjon en gang. At det faktisk er det jeg har mest dårlig samvittighet for når det gjelder vår rikdom. Men det er en annen diskusjon. Dette handler kun om banana. Og akkurat den har jeg ikke dårlig samvittighet for. Det er noe helt annet å kaste det som er igjen etter en god middag, fordi man har laget altfor mye.
Pnin Skrevet 12. september 2007 #38 Skrevet 12. september 2007 Nei, spiser ikke. Bikkja får den. (med mindre bananen er overmoden, da spytter hun den ut igjen)
Kykkelikokos Skrevet 12. september 2007 #39 Skrevet 12. september 2007 Jeg pleier å åpne bananen på den siden hvor den brune enden er. Enten med kniv eller med neglen. Den brune stilken spiser jeg ikke, den forsvinner i skallet hvor jeg åpner bananen.
Supraspinatus Skrevet 12. september 2007 #40 Skrevet 12. september 2007 Hva er nederste da? Har lagt merke til at flesteparten åpner bananen på stilksiden. Dette er jo bare HELT bak mål. Åpner man i andre enden får man et håndtak å holde i! Forøvring regner jeg med den myten om slange-egg, flue-egg eller edderkoppegg i enden av bananen som lite sannsynlig. Kanskje på lokale selvlagde bananer, men ikke på ihjelsprøytede fra enorme plantasjer. Jeg spiser det meste, med mindre det er veldig brunt. Og for å føye til: Bananen skal være helt moden. Å spise en grønn banan er like ekkelt som å spise havregryn uten væske.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå