Gå til innhold

Klassisk Pastasaus fra Toscana


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

400 gr. kjøtt- eller karbonadedeig

2 store løk

2 små eller en stor gulrot

8 skiver tykt bacon (jegerbacon eller pancetta)

1 boks hakkede tomater

1 lite glass tomatpure

1 stilk selleri (kan sløyfes)

3 dl vann

salt & pepper

1 ss hvetemel

oregano, basilikum og merian

1 ts. sukker

Kutt gulrøttene i tynne biter og fres de lett i pannen med litt olje, ha i en kjele og gjør det samme med løken, viktig at løken ikke tar farge, den skal kun falle sammen og bli blank. Stek kjøttet på vanlig måte og ha i kjelen. Klipp baconet i små biter og fres lett, det skal ikke sprøstekes og ha i sammen med kjøtt og grønnsaker.

Visp sammen tomater, tomatpure, vann, mel og krydder samt sukkeret, hell dette over i kjelen og vend forsiktig inn. La sausen småkoke i ca 20 min. Server med pasta- jeg anbefaler pasta av merket Barilla (kommer i blå esker).

Dette er en klassisk saus som man ikke går lei av. Kombinasjonen av gulrøtter, løk og bacon er serdeles smakfull og mettende. De som vil kan også tilsette selleri. Server rødvin og brød med smør til og du er garantert suksess.

Viktig: Ikke la sausen koke lengre enn 20 min, da koker du ihjel grønnsakene og sausen blir dvask.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nivvy

Hmm, høres deilig ut.

Skulle gjerne spist pastaretter oftere, om bare min kjære hadde likt pasta :(

*er pastaelsker*

Får ringe og invitere til jentekveld! DA blir det pasta! :D

Takk for oppskriften, Minnie :)

*lagre oppskriften i egen "oppskriftsmappe" på pc'n*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nivvy

Minnie:

Fint du advarer mot istykkerkoking av grønnsaker...er ikke alle som er kalr over det...har opplevd å få servert istykkerkokte grønnsaker en del ganger...usj!! Liker dem heller litt harde, enn bløte som mos!

:)

Snehvit

Klart, noen må jo holde på tradisjonene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Godt å høre at ikke alle skyr pasta i disse Fedon-tider! :) Mmmm... elsker italiensk mat!

Med mine 1.78 cm og 59 kg. har jeg ikke behov for noen Fedon-diett :wink: jeg elsker mat og elsker å lage det, jeg koser meg på kjøkkenet.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...