Gå til innhold

Sunn mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bløtlegging kan nok korte ned koketiden, men har man lite tid kan det kanskje være like greit å koke en kjempeporsjon en dag man haar tid og så fryse risen i porsjonspakker. Da går det fort å bare varme i en panne eller i microen. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang. ris: Anbefaler brun basmatiris - den tar drøye 30 min å koke.

Ellers er jeg enig i at sunn mat laget fra grunnen ikke trenger å være dyr, og at den ihvertfall blir billigere enn halvfabrikata.

Det ser ut til at mange ikke tar med i betraktningen at man med hel- og halvfabrikata får mye mindre igjen for pengene. Med hel- og halvfabrikata betaler man nødvendigvis en del for arbeidet industrien har gjort for å bearbeide råvaren, og dette kompenseres med mindre/færre gode råvarer i produktene (feks fiskegrateng med forsvinnende lite fisk). Lager man maten selv fra grunnen, bruker man derimot alle pengene på selve råvarene.

Det forundrer meg alltid i tråder om billig mat at veldig mange råd bare går ut på å ramse opp hel- og halvfabrikata - i min bok er det uforholdsmessig dyr mat i forhold hva man får igjen.

Skrevet

Det er jeg helt enig i. Hel- og halvfabrikata gir faktisk lite igjen for pengene i forhold til å lage selv. Sunn mat kan være rimelig, men det krever gjerne at man handler etter sesong og sammenligner priser i butikken. Det dyreste alternativet er gjerne det som ligger lettest tilgjengelig og midt i blikkhøyden. Litt planlegging av meny og ekstra oppmerksomhet i butikken sparer man mye på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...