Gå til innhold

Sortere bøker

Fremhevede innlegg

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Jeg sorterer bøkene etter høyde ... det skal være en viss harmoni i stuen min .. hadde blitt gal om bøkene hadde stått hulter til bulter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg elsker å sortere bøkene mine. :) Som regel et morsomt rituale i en ellers kjedelig hyllevask.

Sorterer bøkene på følgende måte:

Romaner for seg

Lyrikk for seg

Novellesamlinger for seg

Skuespill for seg

Faglitteratur for seg

Deretter sorterer jeg dem alfabetisk. Har jeg flere bøker av samme forfatter avgjør titlene hvilke som plasseres først. :)

Sorterer dere bøker etter farge?

Eller andre kriterier?

Endret av Jenna88
Skrevet

Faglitteratur står tematisk, skjønnlitteratur alfabetisk. Har jeg flere bøker av samme forfatter sorteres de etter første utgivelsesår, slik at de eldste kommer først.

Skrevet
Halloo!!!!!!!!

Er bare de som ikke leser bøker som sorterer etter farge.

Jeg sorterer etter genre - så forfatter.

Sortering etter farge skaper ei "død" bokhylle.

Dette er blank løgn.

Jeg har verdens største lesehester i min nære krets og flere av dem har sortert bøkene etter farge.

Bøkene er lest både en og flere ganger, ikke er bokhyllene mindre "levende" enn hos andre jeg kjenner heller.

Gjest Thelma :-)
Skrevet
Blir det ikke vanskelig å finne frem da?

Det er ikke vanskelig i det hele tatt .. jeg vet etterhvert veldig godt hvor bøkene står - sånn noenlunde ..

Kokebøkene er de jeg helst slår opp i - de og hagebøkene mine - og begge deler har jeg i egen bokhylle på kjøkken.

Ser jeg en bok som står feil etter størrelsen så må jeg flytte på den med en gang .. :ler:

Skrevet

Dette er jeg sykelig på!!

Jeg MÅ ha bøkene sortert etter høyde. Jeg kjenner faktisk en dyp tilfredsstillense ved å få satt dem slik. Og merker at jeg blir stresset og gretten om jeg har bøker av samme forfatter som har ulik høyde.

Høs meg gjelder tre kriterier.

Genre, høyde og forfatter.

Alle krimbøkene står sammen, biografier står sammen, historiske bøker, moderne tomaner, klassikere o.s.v

Pocketbøker og bøker fra stuidetiden står i en egen bokhylle i andre etg. Kokebøker er på kjøkkenet.

Skrevet (endret)

J

Endret av Kosemose
Skrevet
Halloo!!!!!!!!

Er bare de som ikke leser bøker som sorterer etter farge.

Jeg sorterer etter genre - så forfatter.

Øy! Jeg har hatt dem sortert etter farge! Det var ganske stilig, faktisk. :)

Nå ligger de stakkars bøkene mine i kasser og venter på å få en egen vegg. Og veggen venter på et golv. Men når de kommer opp, skal de sorteres etter emner. Jeg kjenner bøkene mine og vet hvor de er, om andre finner fram er ikke så viktig for meg. Høyde spiller også inn, ja.

Skrevet (endret)

Jeg har et ganske intrikat system, egentlig, og alt er vel ikke helt logisk.

Sakprosa står for seg, skilt på tema. (Fag, kokebøker, turlitteratur, reisebøker, osv.) Disse katergoriene er forsåvidt spredd rundt i ulike hyller, der er ikke sånn at jeg har en hylle der all sakprosa er samlet.

Skjønnlitteratur er i utgangspunktet sortert på sjanger, så geografi (f eks er alle mine romaner av svenske forfattere er samlet), så periode (grovt sett) og så forfatter. Der en forfatter har skrevet i flere sjangere (F eks har jeg Vesaas dikt og romaner) står alle bøkene samlet i den kategorien der jeg føler de hører mest hjemme. (I dette tilfellet romaner).

Innenfor samme periode kan jeg finne på å sette bøkene etter størrelse, men fortsatt med alle av samme forfatter samlet. Farge har jeg aldri tatt hensyn til, heller ikke om bøkene er innbundet eller paperback.

Puh, gruer meg allerede til å flytte og forsøke å gjenskape et system. Det tok sin tid sist!

De "dårligste" bøkene står forresten nederst, der de er vanskeligst tilgjengelig.

:fnise: Sånn er det her også! "Sjangeren Dårlige bøker" overstyrer egentlig alle andre kriterier.

Endret av Fjellrypa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...