Gjest Elastica Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Sorterer dere bøker etter farge? Eller andre kriterier?
Gjest Lea Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 Egentlig ikke, men jeg setter gjerne bøker med samme forfatter (og serier) ved siden av hverandre. Pocketbøker står for seg og innbundet for seg. Store interiør-/hobbybøker står i egen hylle (er ikke plass i vanlig bokhylle) og ellers blir det mest etter størrelse egentlig. Men jeg har heller ikke tusenvis av bøker som er innbundet og leser sjelden bøker flere ganger. Derfor fungerer ikke-system-systemet mitt greit. Det skal se ryddig ut.
Tabris Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 Vi sorterer bøkene etter tema, hovedsaklig.
Elbereth Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 Jeg sorterer etter sjanger og forfatter.
Daria Skrevet 11. september 2007 #5 Skrevet 11. september 2007 (endret) Jeg har skjønnlitteratur alfabetisk etter forfatter. Faglitteratur står dels etter et nokså primitivt dewey (biblioteks-system), dels i "tema-hyller" -en hylle med hobbybøker, en med sangbøker og noter osv. Edit: oppdaget en leif... Endret 11. september 2007 av Daria
Fresi Skrevet 11. september 2007 #6 Skrevet 11. september 2007 Alfabetisk! Farger, genre, innbundet og pocket i salig blanding. Fagbøker, kokebøker, oppslagsverk etc står for seg. Og jeg vurderer å øremerke en hylle til bøker-som-er-ulest-men-som-snart-skal-leses. Men jeg er helt tom for hylleplass Dermed er det noen ukatalogiserte stabler på soveromsgulvet.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2007 #7 Skrevet 11. september 2007 Sorterer etter innhold (og da, om det er skjønnitteratur, etter hvor godt jeg liker boka ) og dels forfatter, men aldri alfabetisk. Fagbøker står stort sett i egne hyller fordi de er i større format, sorterer disse mer etter område/fag, men også etter kvalitet, hehe. Skjønnlitteratur sorterer jeg også litt etter lest/ulest - uleste bøker står lengre ned i hylla. Tror ikke andre enn meg synes systemet er logisk og lett å finne fram i, men jeg kan så godt som alltid gå rett bort og finne en bok nesten i blinde Kokebøker er på kjøkkenet, ellers er alle slags bøker overalt.
Gjest -eline- Skrevet 11. september 2007 #8 Skrevet 11. september 2007 Aldri etter farge! ...dog minnes jeg et venninne som kjedet seg litt og sorterte kjærestens cd-er (som sikkert var etpar tusen cd-er) etter farge: han var ikke veldig blid gitt Har sortert krim for seg (vi har mye krimbøker), så skjønnlitteratur -selvsagt sortet alfabetisk! Det er forsåvidt alle bøkene, bare innenfor forskjellige sjangere, synes det er det greieste når jeg skal finne fram: kokebøker for seg, ei hylle med diverse bøker (hobbybøker/turbøker osv), etpar hyller med designbøker, interiørbøker og arkitektur osv.
Gjest Elastica Skrevet 11. september 2007 #9 Skrevet 11. september 2007 Takk for svar. Vi sorterer etter de samme prinsippene som flere her inne; skjønnlitteratur alfabetisk for seg, pocket i egen avdeling, faglitteratur, gavebøker, tegneserier og humor for seg. Hørte om en som sorterte bøker etter farge, og syntes det var litt....rart. Da er jeg ikke alene om det.
Daria Skrevet 11. september 2007 #10 Skrevet 11. september 2007 Jeg fikk høre fra en telefonselger at et bokverk hadde omslag i matchende farger så de "tok seg bra ut i hylla", så det er nok flere som sortere ut fra estetiske kriterier. At det ikke var et slående argument når han skulle selge til et bibliotek får heller være...
Gjest Yoletta Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Så flinke dere er til å sortere bøker..Mine står hulter til bulter i bokhyllen. Kanskje jeg skal gjøre noe med det en dag.
emi Skrevet 11. september 2007 #12 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Talula Skrevet 11. september 2007 #13 Skrevet 11. september 2007 (endret) Jeg har alt av skjønnlitteratur, pocket og innbundet om hverandre i alfabetisk system etter forfatters etternavn, og kronologisk på hver forfatter der jeg har flere bøker av samme forfatter. Ellers har jeg egne hyller til bøker jeg ikke har lest men snart skal lese, til historie, kunst, og interiør - bøker. Også kom jeg på at jeg har en hylle full av fagbøker og en egen avdeling for kokebøker, men de står et annet sted enn de andre, så de er lett å glemme... Endret 11. september 2007 av Talula
Gjest Elastica Skrevet 11. september 2007 #14 Skrevet 11. september 2007 Halloo!!!!!!!! Er bare de som ikke leser bøker som sorterer etter farge. Jeg sorterer etter genre - så forfatter. Nettopp. Det var det som ante meg.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 11. september 2007 #15 Skrevet 11. september 2007 Har da hørt om folk som kjøpte masse seriebøker (med likt bokomslag) på loppemarked etc, ene og alene for at bøkene skulle ta seg bra ut i stuen.
emi Skrevet 11. september 2007 #16 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2007 #17 Skrevet 11. september 2007 Alfabetisk! Farger, genre, innbundet og pocket i salig blanding. Fagbøker, kokebøker, oppslagsverk etc står for seg. Og jeg vurderer å øremerke en hylle til bøker-som-er-ulest-men-som-snart-skal-leses. Men jeg er helt tom for hylleplass Dermed er det noen ukatalogiserte stabler på soveromsgulvet. Akk ja, eia den som både hadde en hylle med uleste bøker og ahem en tom bokhylle til alle de leste. Må nok gå i tenkeboksen og begynne å utnytte takhøyden snart. Er ordnet etter forfatter eller tema, dog ikke alfabetisk, det har jeg ikke giddet.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2007 #18 Skrevet 11. september 2007 Halloo!!!!!!!! Er bare de som ikke leser bøker som sorterer etter farge. Jeg sorterer etter genre - så forfatter. Eh nei det er nok feil. Kjenner flere som gjør det sånn, selv om det ikke er min stil. Jeg har for mange bøker til at det kan være helt tilfeldig hvordan de står. Da kunne jeg likegodt hatt dem i en sekk i boden for jeg ville ikke funnet dem igjen.
Gjest vimselot Skrevet 11. september 2007 #19 Skrevet 11. september 2007 Sorterer dere bøker etter farge? Eller andre kriterier? Neei!!! Ikke etter farge... Men hender jeg tar hensyn til at rødt er en dominant farge, som jeg ikke lar stå hvor som helst, hvis jeg har en f.eks. et leksikon i rødt... Sorterer etter fagbøker, temaet fag, underholdning, paper-utgaver, krim... Setter samme forfatter sammen, men har ikke alfabetisk oversikt... Det går gjerne mer på innhold, men jeg har jo ikke et bibliotek å drive heller da. Men ikke alltid jeg husker å sette tilbake på riktig sted, og må rydde litt av og til...
wondergirl Skrevet 11. september 2007 #20 Skrevet 11. september 2007 Jeg sorterer litt etter høyde, men ikke etter alfabet eller sjanger. Jeg har en stor vegg full av bøker, men liker at det står litt hulter til bulter. Av og til er det ikke så lett å finne fram, men ofte blir også gjensynsgleden desto større når jeg "oppdager" en bok som jeg ikke husket at jeg hadde. De "dårligste" bøkene står forresten nederst, der de er vanskeligst tilgjengelig. På soverommet har jeg såpass lyse farger at jeg setter bøkene med hvit rygg her inne. Så - det finnes noen som både leser masse OG sorterer litt etter farge. Kokebøker har jeg forresten samlet for seg. Men de er som regel også så store at de må stå for seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå