Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hva vil det si å jobbe turnus?

Jobber en natt i tillegg til daG? Jeg er sikkert helt dum som spør,men det har aldri vært aktuelt for meg, derfor har jeg ikke satt meg inn i det.

Nå skal jeg søke ny jobb. Stillingen er turnus...100 %..

Takker for svar :skravle:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å jobbe turnus trenger ikke å bety nattjobbing. Jeg jobber turnus og da jobber vi forskjellige skift innenfor åpningstiden. For min del vil det si at jeg må jobbe hver 6. lørdag og en kveld i uka. Ellers jobber jeg kun dag. Nå jobber jeg i en bedrift som ikke har nattåpent.

Skrevet

takk for svar.

Noen andre som jobber turnus,feks.natt?

Skrevet

Jeg jobber turnus - vanligvis vanlig dagvakt 8-15.30, men en kveldsvakt (15.30-23.00) annenhver uke, og jobb enten lørdag eller søndag hver fjerde helg med avspasering uka etter for å kompensere.

Skrevet

Turnus for oss der jeg jobber er enten dag/kveld eller natt. Men det er også helg og alle helligdager.

Jobber du turnus har du også kortere uke. Vi har 35,5 time pr uke som full stilling.

Jeg jobber bare natt i turnusen min.

Ofte er det snakk om 2-delt turnus som er dag/kveld oftest, eller 3-delt turnus som er dagg/kveld + natt. Ellers skrives det ofte turnus natt i stillingsannonser innenfor helsevesen ihvertfall.

Skrevet
Jobber du turnus har du også kortere uke. Vi har 35,5 time pr uke som full stilling.

Det gjelder ikke alle som jobber turnus. Jeg har 8 timersdager (inkludert 30 min lunch-pause), men vi har en halv time kortere arbeidsdager om sommeren.

Skrevet

For å oppnå "fordelen" av 35,5 timers uke, må "en vesentlig del av arbeidstiden være på kveld eller natt, og/eller minimum jobb hver 3. helg (=søndag)".

I en turnus (over et visst ant. uker) kan uketimene gjennomsnittsregnes. D.v.s. det er tillatt å ha enkelte uker på inntil 54 timer (jeg jobber 6-ukers turnus, summen av timer er 213 timer i 100% stilling).

Så er det diverse regler for ant. timer fri mellom vakter, og ukentli fritid (men det treng vi ikke komme inn på her..). Dette var vel en turnus "i korte trekk".

Hos oss er det 3-delt turnus, dag, aften, natt, "året rundt".

Noen ser på turnusarbeid som en ulempe, andre som en fordel.. ;)

Skrevet

jeg har jobbet turnus innenfor helsevesenet, noe som innebærer dag-kveld og natt jobbing.

Vi hadde to delt turnus, dvs, enten dag og kveld, eller natt. Jeg jobbet dag-kveld turnus, og tok nattevakter som ekstra.

Noen steder har de tre delt turnus som innebærer dag, kveld og natt på samme turnus.

Jeg syns det er godt å jobbe turnus, får en mer variert hverdag da. Men så er man samtidig mer låst når det gjelder helligdager og dager andre har fri.

spørs jo hvor du skal jobbe.. å når det er "åpent"

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet tre delt turnus nå formiddag/ettermiddag/natt

nå skal jeg over til ren nattestilling på 60%, da jobber vi 3 netter i uken fra 24.00 til 06.30

(jeg jobber ikke i helsevesenet)

Endret av ToveM
Skrevet

Jeg jobbet turnus tidligere, dag/kveld/natt, men bare to-tre netter i måneden, så var ikke noe stort problem. Særlig ikke siden jeg jobbet bare 33,6 timer i uka i fulltidsstilling, og det derfor i hver fireukers-turnus var bare 16-17 vakter. Savner det jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...