Gå til innhold

russebuss eller spare penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger litt hjelp nå.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, ble ikke med på russebuss fordi jeg har betalt lappen selv.. men nå er jeg ferdig med lappen.. og har penger til russebuss.. skal jeg bli med på det? Kjenner noen som har en buss som skal bruke 8000 (vet det sikkert blir litt dyrere).. Vil gjerne være med, ha bussgeneser, være med... Men så kommer det økonomiske.. Får ikke penger hjemmefra til dette noe som er forståelig. Har nok penger nå, jobber og tjener minimum 2000 i måneden, så har råd.. Men etter skolen hadde det vært kult å gå på folkehøyskole.. Det er dyrt, nekter å ta lån, bare stipend. Om jeg er med på russebuss blir folkehøyskole utelukket, men klarer sikkert ikke å tjene inn nok penger til folkehøyskole heller.. :gråte:

Åhh, dette ble et rotete innlegg, men blir supertakknemmelig for alle svar.. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Kanskje jeg bare skal finne en millionær som vil spandere alt mulig på meg :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil helt klart råde deg til å kutte ut russebussen! Det er penger rett ut av vinduet. At unge mennesker bruker så mye penger på noe som de kanskje har moro av i en måned er for meg ubegripelig.

Etter videregående skal mange ta videre utdanning. Da er det godt å ha penger spart opp på forhånd, så man får -litt- mindre studielån. Å sitte med 2-300 000 kr i studielån etter endt hovedfag er ikke uvanlig.

Enten du skal ta videre utdanning eller ei så vil du vel ha et sted å bo etterhvert. Boligprisene er for tiden helt syke, det er veldig vanskelig for unge mennesker å komme seg inn på boligmarkedet. Å starte boligsparingen tidlig er derfor viktig. Jeg er veldig glad for at jeg alltid har vært fornuftig med penger. Jeg er nå 25 år, og har klart meg gjennom et helt masterstudium uten å ta opp studielån. Etter å ha jobbet et år hadde jeg spart meg opp egenkapital, og egenkapital kombinert med utdannelse og 0 studielån gjorde at bankene formelig siklet etter å få meg som kunde, så nå har jeg kjøpt meg leilighet med adskillig bedre vilkår enn de fleste andre jeg kjenner.

Det er fullt mulig å ha en kjekk russetid uten å ha russebuss.

Skrevet (endret)

Jeg er enig med vedkommende over, spar pengene og bruk de til noe fornuftig! Jeg hadde ikke stort mer enn en snekkerbukse jeg i russetida, men tror jeg hadde det minst like moro som alle andre.

Anbefaler dessuten folkehøgskole på det sterkeste, et av de beste årene i mitt liv. Der fikk jeg jo drevet med noe jeg virkelig interesserte meg for et helt år! Bare et lite økonomi tips, ta opp fullt stipend og lån når du først skal ta utdannelse (også folkehøgskole). Billigere lån får du ikke, og du slipper renter og avdrag mens du er under utdanning.

Endret av Wolfmoon
Skrevet
Bare et lite økonomi tips, ta opp fullt stipend og lån når du først skal ta utdannelse (også folkehøgskole). Billigere lån får du ikke, og du slipper renter og avdrag mens du er under utdanning.

Om jeg jobber for det burde jeg klare å spare opp 30 000 + stipend blir det ca folkehøyskolen. Har 10 000 nå, får inn 2-3000 i måneden.. Vil ikke begynne på lån for folkehøyskole.. Vil være fri for lån når jeg begynner å studere på ordentlig..

Vil jo på buss:( men ja, ser fordelene av å spare de tusenlappene.. Bare klær og tryvann blir 2500..

Skrevet
Om jeg jobber for det burde jeg klare å spare opp 30 000 + stipend blir det ca folkehøyskolen. Har 10 000 nå, får inn 2-3000 i måneden.. Vil ikke begynne på lån for folkehøyskole.. Vil være fri for lån når jeg begynner å studere på ordentlig..

Vil jo på buss:( men ja, ser fordelene av å spare de tusenlappene.. Bare klær og tryvann blir 2500..

Prøv å tenke litt mer langsiktig... Buss er gøy -nå-, men det er en veldig kortvarig glede, om det i det hele tatt -blir- en glede, og ikke bare en buss som bryter sammen til støtt og stadighet og krangler om hvem som skal kjøre den og hvor man skal og slikt.

Skrevet

Jeg var egentlig med på en russebuss, men "meldte meg ut" (og fant noen som overtok min plass) pga jeg syntes kostnadene begynte å ta av og det ble tatt en rekke udemokratiske avgjørelser av de som mente det hadde rett til å bestemme over hodet på andre.

Og det valget har jeg aldri angret på. Jeg startet studiene med flere titusen på sparekonto (som kom veldig godt med i løpet av fem års studier) og jeg læret noe om selvstendighet og integrietet.

Stå for det som føles riktig for deg. Russetida er bare kul mens det står på. I ettertid er den bare flau og dyr ;)

Skrevet

Tingen med å ta opp lån også på folkehøgskole er jo at du ikke trenger å bruke pengene. Du kan sette de på sparekonto, få renter, og så f.eks. bruke de som depositum når du skal flytte å begynne å studere "på ordentlig". Alltid godt å ha egenkapital.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Å være med på russebuss var det dummeste jeg gjorde i russetiden. Det ble mye dyrere enn planlagt og det var alt for mye intriger. Hvis jeg skulle gjort det igjen, ville jeg hatt en bil med noen venninner. Men er det en mulighet å leie seg inn på en buss per tur? Det var en del som gjorde det hos oss. Det var bl.a. noen venninner av meg, og de følte seg ikke utenfor. Mye penger sparte de også.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Tingen med å ta opp lån også på folkehøgskole er jo at du ikke trenger å bruke pengene. Du kan sette de på sparekonto, få renter, og så f.eks. bruke de som depositum når du skal flytte å begynne å studere "på ordentlig". Alltid godt å ha egenkapital.

Jeg er enig i den, hvis man faktisk klarer å spare pengene. Studielånet er også det billigste lånet du noen gang vil få. Jeg og samboeren har klart å legge opp en del penger gjennom studietiden, og det gjorde at vi kunne ta opp mindre lån til leilighet (dette lånet har høyere rente enn et studielån), i tillegg til at vi ikke trengte å låne 100%.

Skrevet

Skjønner at folk råder deg til å droppe russebussen.. må du velge mellom folkehøyskole og russebuss så ville nok også jeg valgt folkehøyskole (har hørt mye bra om det) , men det skal sies at jeg syntes det var helt topp med russebuss og har masse gode minner fra russetiden. Det ville ikke blitt det samme uten bussen(vanen)! Bare for å gjøre det vanskelig for deg ;)

Men som sagt, mest fornuftig å spare til folkehøyskole.. selv om jeg stemmer for begge deler!

Skrevet

jeg ville ikke ha gått innfor å bli med på buss. Jeg var selv russ i år og var med på buss sammen med 16 andre jenter. Det ble fryktelig mye drama, veldig mye penger til buss, interiør, russetreff og sjafør. Dessuten hadde vi en såpass dårlig buss, som ikke regnes som godt fremkomstmiddel.

Angrer i dag på at jeg ikke ble med på bil. Da har du mindre utgifter, mindre folk å forholde deg til og du kommer frem mye fortere. dessuten trenger du ikke tenke på å skaffe sjafør til en bil, for da kan dere kjøre selv. :-)

Skrevet

I valget mellom russebuss og folkehøgskole ville jeg absolutt valgt folkehøgskole. Jeg var ikke med på buss i russetida< og selv om jeg sikkert gikk glipp av enkelte ting ppå grunn av det, hadde kjeg en fin russetid. Og etterpå hadde jeg et fantastisk år på folkehøgskole :)

Russetiden er bare noen uker med festing, folkehøgskole er et år som sannsynligvis vil gi deg mye god ballast videre i livet, spennende opplevelser og nye venner. Det er 7 år siden folkehøgskoleåret mitt var over og jeg har fortsatt nær kontakt med mange av de jeg ble kjent med der :)

Skrevet

Skjønner forsovidt hvorfor mange mener at du skal droppe bussen og heller spare disse pengene..

Men la en ting være sant: du er bare russ engang i ditt liv. og for min egen del i allefall, var det en opplevelse jeg aldri vil glemme. så jeg synes du skal være med på moroa, du trenger ikke ta helt av slik som bærumsgutta, men du kan holde det innen rimelighetens grenser og ha det gøy. penger kommer og går, og du får tidsnok tid til å spare resten av livet ditt. men russ er du bare en gang, og det synes jeg du skal benytte deg av.

Skrevet

Jeg var med på russebil, og brukte vel nesten 4000 på min andel av bilen, bensin, forsikring, sjåfør til landstreffet, kostnader til interiør etc. Fikk tilbake rundt 1500 av dette da vi solgte bilen etter russetida. De jeg kjenner som var med på buss brukte mye minst tre-fire ganger så mye penger som meg. Det var veldig artig å være med på bil, tror vi hadde det artigere enn de som hadde buss sånn over det hele. Vi hentet hverandre før skolen om morgenen, var ute og fartet i langfri- og kjørte hit og dit hele tiden fra 1.april til 17.mai, på fester og treff. Vi fikk jo brukt bilen mye mer enn de som hadde buss- de måtte jo ha sjåfør. Så det kunne jo være et bra kompromiss. Synes ikke du bør droppe folkehøgskole for russebussens skyld. Du har mer igjen for folkehøgskolen.

Skrevet

Vel, skal ikke ta av som bærumsgutta, dog jeg er en bærumsjente selv :fnise:

Nå sier mamma (som mener jeg skal si ja til buss :klø:) at hun og pappa sikkert kan hjelpe meg med folkehøyskole, og sa at de sikkert kunne klare 20 000 (og nei, jeg tar ikke bare imot 20 000 av dem.. men kanskje litt?).. Så Altså.. Kanskje, kanskje ikke? Vet ikke jeg. Må bestemme meg snart, type om noen dager. Bil og van er utelukket, ingen som ikke er på buss som vil bruke pengene på det, og tror ikke det blir det samme.. Åh, kan ikke noen bare si noe som gjør at det går opp et ordentlig lys for meg :sur:

Jaja, tiden får vise.. =(

Skrevet

Hvis det var enten/eller så ville jeg valgt folkehøgskole. Men skjønner ikke helt hvorfor det bare må være det ene. Jeg hadde en fantastisk russetid (selv om det riktignok er over 10 år siden) hvor bussen var en viktig del av det, og et fantastisk år på folkehøgskole (som da er ni år siden).

Omtrent alle tok opp lån på folkehøgskole, er ikke noe problem det. Og trenger du ikke alt sparer du det bare, er jo "gratis" penger i og med at det ikke er renter mens du er under utdanning. Og skjønner overhodet ikke hvorfor du ikke vil ta imot 20 000 av foreldrene dine, har de råd så er det jo supert om de hjelper ungene på skole!

Skrevet
Omtrent alle tok opp lån på folkehøgskole, er ikke noe problem det. Og trenger du ikke alt sparer du det bare, er jo "gratis" penger i og med at det ikke er renter mens du er under utdanning. Og skjønner overhodet ikke hvorfor du ikke vil ta imot 20 000 av foreldrene dine, har de råd så er det jo supert om de hjelper ungene på skole!

Dette er mamma som snakket for henne og pappa.. Jada, de klarer sikkert å skrape sammen 20 000, men det er ikke penger de sitter med sånn egentlig. Da må de begynne å spare for at jeg skal få kunne ha det gøy.. Ja, mottar gjerne penger, men vil ikke være en av dem som "presser" (ja, vet det var hun som forslo det) foreldrene for penger.. Har allerede dårlig samvittighet noen ganger som det er.. Men men, jeg er ikke- og vil ikke bli den som mottar penger av mamma og pappa sånn at de må spare mer en nødvendig for noe jeg ikke MÅ.. Men som du sier.. Kan jo kanskje prøve å få til begge ting.. Bare jobbe masse i sommeren =)

Skrevet

Ville helt klart valgt folkehøgskole framfor russebuss. Hvertfall om du kommer til å drikke i russetida. For å si det sånn - jeg husker så og si ingenting fra min russetid, så det er ikke verdt pengene. Folkehøgskole er derimot kjempemoro! :)

Skrevet

Jeg var "kjip, kjipere, kjipesen" og hoppet glatt over hele russetiden og unnet meg selv i stedet en to ukers luksusferie i varmere strøk!

:fnise:

Ikke alle er like kjedelige som meg, men hadde jeg hatt den minste tvil om hvorvidt jeg gadd å bruke penger på russetiden, så hadde jeg droppet det. I mine øyne finnes det uendelig mange bedre ting å bruke pengene på!

Skrevet

Ok, har regnet ut.. Får egentlig råd til begge.. Vær så snill og mimre tilbake til russetiden deres, var det verdt det, var det kult å være på buss. Forandrer mening nesten hver time om jeg skal eller ikke :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...