Gjest Gjest_Marihøna_* Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Hei, Jeg har et problem, som er mest et problem for min samboer, men derfor også for meg. Han har lyst på sex hver dag og det har ikke jeg. Min lyst syklus er litt variert. Jeg kan ha veldig lyst i perioder og tenke på sex veldig mye. Har også perioder som er mer moderate, der vi har sex kanskje annenhverdag. I enkelte perioder har jeg ikke lyst i det hele tatt! Da tenker jeg heller ikke på sex og det er ikke-eksisterende i mitt hode. Disse periodene kan vare i flere uker der vi kanskje har sex en gang i uka, og de kommer ganske jevnlig. Nå skal det sies at disse periodene der jeg ikke tenker på sex ikke har noe med min samboer å gjøre. Vi har veldig bra sex, og jeg er utrolig fornøyd med det jeg får i senga, i tillegg har vi sjenerelt sett det veldig bra på andre områder også. Han synes også at vi har bra sex, men ønsker mer. Problemet er at han blir skuffet og såra når jeg ikke vil, men nå har jeg heldigvis klart å forklare hvorfor uten at det er noe såre følelser av det. Det er jo ikke hyggelig å bli avvist. Jeg skulle ønske at jeg hadde mer lyst på sex. De gangene jeg absolutt ikke har hatt lyst, men alikevel prøvd, har det oftest føltes veldig feil ut. Når hodet ikke er med seksuelt kan det være direkte ubehagelig å bli tatt på de intime stedene, og jeg blir litt forknytt og stiv.- Jeg vet ikke hvorfor jeg blir slik. Noen ganger kan jeg få lyst hvis jeg prøver, men de gangene det er så ubehagelig som beskrevet over, sårer jeg jo ham med reaksjonene mine som veldig impulsivt kommer til uttrykk. Da blir han selvfølgelig veldig satt ut. Dette må jeg selvfølgelig bli flinkere med, men det er vanskelig. Jeg prøver selvfølgelig aldri å ha sex når jeg absolutt ikke vil, men prøver jo gjerne å komme i stemning for hans del. Jeg ønsker jo at han også skal kunne være fornøyd. Det jeg lurer på er om det er andre som har det slik som oss/meg. Kan man f.eks i disse periodene der sex er ikke eksisterende mentalt sett, prøve å tenke litt på sex på egen hånd for å komme i stemning og deretter ta intiativ når lysten melder seg? Vi har avtalt at han skal ta mindre intiativ nå en periode, så da blir det kanskje enklere for meg å få lyst. Er det noen andre triks for å få mer lyst og mer lik lyst? Vet jo at det er mange par som sliter med ulik lyst, så har noen noe råd om det? Håper på tilbakemeldinger
Tinelise Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 (endret) jeg merker også at jeg får slike perioder dersom d er mye å gjøre på skolen eller jeg er sliten av en annen grunn. enten forteller jeg han rett ut at jeg ikke er i humør, noe han i motsetning til din kjære har forståelse for. han blir ikke lei seg eller tar d personlig i d hele tatt. eller han finner ut at han skal prøve å lure meg med likevel da jeg tror ikke d er deg d er noe feil med. jeg tror heller du skal sette deg ned og prate med han og forklare at jenter rett og slett ikke har lyst like mye som gutter har og at vi ikke bare kan "skrus på og av" om jeg kan si d på den måten fortell han at d ikke har noe med han og gjøre i d hele tatt. ellers tror jeg at dersom du ikke har sex ofte kommer du på en måte inn i en ond sirkel der du ikke savner sex. selv merker jeg at jeg ikke gidder helt til jeg plutselig har sex igjen og kan deretter ikke skjønne hvorfor jeg ikke har hatt sex på noen dager for dette var jo deilig!! dessverre glemmer jeg d fort igjen dersom jeg har hatt en lang dag på skolen regner med at svaret mitt hvertfall er bedre enn visse personer som har svart til nå lykke til!! Endret 10. september 2007 av Tinelise
Gjest Gjest_Marihøna_* Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 jeg merker også at jeg får slike perioder dersom d er mye å gjøre på skolen eller jeg er sliten av en annen grunn. enten forteller jeg han rett ut at jeg ikke er i humør, noe han i motsetning til din kjære har forståelse for. han blir ikke lei seg eller tar d personlig i d hele tatt. eller han finner ut at han skal prøve å lure meg med likevel da jeg tror ikke d er deg d er noe feil med. jeg tror heller du skal sette deg ned og prate med han og forklare at jenter rett og slett ikke har lyst like mye som gutter har og at vi ikke bare kan "skrus på og av" om jeg kan si d på den måten fortell han at d ikke har noe med han og gjøre i d hele tatt. ellers tror jeg at dersom du ikke har sex ofte kommer du på en måte inn i en ond sirkel der du ikke savner sex. selv merker jeg at jeg ikke gidder helt til jeg plutselig har sex igjen og kan deretter ikke skjønne hvorfor jeg ikke har hatt sex på noen dager for dette var jo deilig!! dessverre glemmer jeg d fort igjen dersom jeg har hatt en lang dag på skolen regner med at svaret mitt hvertfall er bedre enn visse personer som har svart til nå lykke til!! Takk for svar:) Fikk forklart det igår og det er ingen sure miner. Forstår jo alikevel at han blir skuffet. Men han forstår det, det gjør han. Er ikke sliten, den nedsatte lysten har ikke noe med det du nevnte å gjøre, utenom poenget ditt med at jo mindre sex man har jo mindre får man lyst fori man glemmer hvor godt det er. Skal prøve å fokusere mer på det og ta intiativ selv, det tror jeg vil hjelpe:)
Gjest Gjest_Marihanen Skrevet 10. september 2007 #5 Skrevet 10. september 2007 @Tinelise, Jeg syntes egentlig at det du skriver blir tildels sort/hvitt og lite nyansert. Å skulle henvise gutten til sykesøster på ungdomskolen retorikk tror jeg blir en smule forenkling av problemet. I det tilfellet her er det ikke snakk om at en person presser seg på eller krever sex, men at personen i dette forholdet (altså meg.. men jeg liker å diskutere prinsippene her litt i tredjeperson for at det ikke blir alt for utleverende) syntes det rett og slett er vanskelig i perioder å ha så og si null sex. En mann bør og skal selvfølgelig ha full forståelse for at en kvinne ikke vil ha sex, og det skal respekteres. Men det er ingen grunn til at man ikke i felleskap skal kunne ha en dialog på hvordan man eventuelt skal kunne fikse problemstillingen. Hvorfor ikke prøve å finne en måte/metode som fører til at lysten øker? Når det gjelder det med at man føler seg avvist i en sådan situasjon så er jo det naturlig selv om man forstår det hvorfor. Følelser og logikk er faktisk ikke alltid forenet i skjønn balanse. må si at jeg faktisk ble ørlite provosert av hvordan du her forenkler mannsrollen.
Tinelise Skrevet 10. september 2007 #6 Skrevet 10. september 2007 @Tinelise, Jeg syntes egentlig at det du skriver blir tildels sort/hvitt og lite nyansert. Å skulle henvise gutten til sykesøster på ungdomskolen retorikk tror jeg blir en smule forenkling av problemet. I det tilfellet her er det ikke snakk om at en person presser seg på eller krever sex, men at personen i dette forholdet (altså meg.. men jeg liker å diskutere prinsippene her litt i tredjeperson for at det ikke blir alt for utleverende) syntes det rett og slett er vanskelig i perioder å ha så og si null sex. En mann bør og skal selvfølgelig ha full forståelse for at en kvinne ikke vil ha sex, og det skal respekteres. Men det er ingen grunn til at man ikke i felleskap skal kunne ha en dialog på hvordan man eventuelt skal kunne fikse problemstillingen. Hvorfor ikke prøve å finne en måte/metode som fører til at lysten øker? Når det gjelder det med at man føler seg avvist i en sådan situasjon så er jo det naturlig selv om man forstår det hvorfor. Følelser og logikk er faktisk ikke alltid forenet i skjønn balanse. må si at jeg faktisk ble ørlite provosert av hvordan du her forenkler mannsrollen. nå var d jo ikke mannes behov jeg prøvde fokusere på, så om jeg har glemt han en smule, så unnskylder jeg for d. jeg skjønner hele poenget med at mannen gjerne ikke bare vil ha mer sex enn kvinnen, men også kanskje har et "behov" for d (om jeg kan kalle d d..) jeg la også frem d faktum at om du har lite sex, så får du mindre lyst på sex som en god grunn for å ha mer sex. jeg er altså ikke imot at de har mer sex om d er d du tror. og jeg lot vær å fortelle TS at hun kunne prøve å ha mer sex for d virker d allerede som om hun er inneforstått med og til og med har et ønske om å gjøre. jeg valgte å legge vekt på at d hun føler er normalt. og jeg skulle gjerne fortalt henne hva hun skulle gjøre for å få mer lyst, men d beklager jeg at jeg ikke har noen bra forslag på. d jeg har å komme med på d området er vel d samme som alle andre sier og ikke noe revolusjonerende nytt. du sier jo selv at de skal snakke om d og d var akkurat d jeg sa også. jeg bare la vekt på at hun skulle forklare situasjonen fra hennes side så han ikke skulle ta d personlig at hun ikke har lyst på sex så mye.
Gjest Mysticgirl Skrevet 10. september 2007 #7 Skrevet 10. september 2007 jeg tror ikke d er deg d er noe feil med. jeg tror heller du skal sette deg ned og prate med han og forklare at jenter rett og slett ikke har lyst like mye som gutter har og at vi ikke bare kan "skrus på og av" om jeg kan si d på den måten fortell han at d ikke har noe med han og gjøre i d hele tatt. Det er nok ikke fakta at gutter har mer lyst på sex enn jenter. Nå generaliserer du mye her. I vårt forhold er det omvendt
Gjest =tentacle= Skrevet 11. september 2007 #8 Skrevet 11. september 2007 Kan man f.eks i disse periodene der sex er ikke eksisterende mentalt sett, prøve å tenke litt på sex på egen hånd for å komme i stemning og deretter ta intiativ når lysten melder seg? Det er det gratis og enkelt å teste ut. Samme med onani, leketøy, erotiske noveller, filmer osv. Kan hende må mannen også jobbe litt med å justere sine forventninger. Hvis du har lyst en gang i uka i dårlige perioder, er det mer enn mange andre par har i "gode" perioder. Hvor fornøyd man er handler ikke bare om hvor mye man får, men hvor mye man får av det man synes man burde få. Sexlivet er relativt, som alt annet. Mange par må vel leve med at behovene ikke er perfekt synkronisert, selv om de forsøker å få dem til å bli det. Når jeg ikke vil ha sex, så vil jeg ikke. For meg funker det da best å være i fred litt. Det går også fint, fordi det ikke skjer veldig ofte eller veldig lenge av gangen. Er totalen ganske bra, ville jeg prøvd med lette virkemidler som over, og hvis det ikke går, la det være suboptimalt i perioder. If it's not broken, don't fix it. Er frustrasjonene store og voksende, kan man trekke inn en sexolog. Jeg er helt for å lokke litt på sexen noen ganger, men ikke at den ene eller den andre parten skal piske på en stemning som ikke er der.
Marihata Skrevet 11. september 2007 #9 Skrevet 11. september 2007 Det er det gratis og enkelt å teste ut. Samme med onani, leketøy, erotiske noveller, filmer osv. Kan hende må mannen også jobbe litt med å justere sine forventninger. Hvis du har lyst en gang i uka i dårlige perioder, er det mer enn mange andre par har i "gode" perioder. Hvor fornøyd man er handler ikke bare om hvor mye man får, men hvor mye man får av det man synes man burde få. Sexlivet er relativt, som alt annet. Mange par må vel leve med at behovene ikke er perfekt synkronisert, selv om de forsøker å få dem til å bli det. Når jeg ikke vil ha sex, så vil jeg ikke. For meg funker det da best å være i fred litt. Det går også fint, fordi det ikke skjer veldig ofte eller veldig lenge av gangen. Er totalen ganske bra, ville jeg prøvd med lette virkemidler som over, og hvis det ikke går, la det være suboptimalt i perioder. If it's not broken, don't fix it. Er frustrasjonene store og voksende, kan man trekke inn en sexolog. Jeg er helt for å lokke litt på sexen noen ganger, men ikke at den ene eller den andre parten skal piske på en stemning som ikke er der. Han pisker ikke opp stemninga. På de fleste områder av vårt forhold er han utrolig forståelsesfull. Ikke fordi han uten videre bare forstår alt, men fordi vi er flinke til å snakke sammen og komme på løsninger i fellesskap. Har bestemt meg for å ta litt mer intiativ selv, da har jeg litt lettere for å få lyst hvis jeg har kontrollen har jeg bitt meg merke i. Tror vi fint blir å løse dette som alt annet og jeg har noen ideer om dette skulle bli et veldig stort problem:) Men takk for deres innlegg. Synes uansett det er interessant å høre om andre som har veldig lite lyst på sex i lengre perioder. Jeg trenger ikke ha særlig lyst på sex på mange uker uten at det er noen ytre omstendigheter som påvirker meg. Da har jeg heller ikke lyst på solosex, hvis noen skulle lure på det.
Marihata Skrevet 11. september 2007 #10 Skrevet 11. september 2007 Han pisker ikke opp stemninga. På de fleste områder av vårt forhold er han utrolig forståelsesfull. Ikke fordi han uten videre bare forstår alt, men fordi vi er flinke til å snakke sammen og komme på løsninger i fellesskap. Har bestemt meg for å ta litt mer intiativ selv, da har jeg litt lettere for å få lyst hvis jeg har kontrollen har jeg bitt meg merke i. Tror vi fint blir å løse dette som alt annet og jeg har noen ideer om dette skulle bli et veldig stort problem:) Men takk for deres innlegg. Synes uansett det er interessant å høre om andre som har veldig lite lyst på sex i lengre perioder. Jeg trenger ikke ha særlig lyst på sex på mange uker uten at det er noen ytre omstendigheter som påvirker meg. Da har jeg heller ikke lyst på solosex, hvis noen skulle lure på det. Det er jeg som er trådstarter forresten, Marihøna, men det brukernavnet var dessverre opptatt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå