Gå til innhold

Er ikke prostitusjon som en slags voldtekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Nå har vel ikke jeg gått så langt som å si at jeg vil ha dødsstraff for horekunder, har jeg vel? ;) Jeg har heller ikke sagt at jeg vil at sexkjøp juridisk skal vurderes som voldtekter eller overgrep. Det jeg har sagt, er at jeg definerer det som seksuelt misbruk, da ikke i juridisk forstand.

uff, den ble litt drøy. Jeg håper ingen siterte meg.

Endret av Mann 42
Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet
uff, den ble litt drøy. Jeg håper ingen siterte meg.

Har du angrepet meg og så slettet det etterpå? :frustrert: Slemme mannen!

Gjest =tentacle=
Skrevet
Og hvorfor finnes det så lite menn som kan stille opp for kvinner? det er jo et stort market.

Jeg kjenner kun èn personlig som har solgt sex, det er en mann som solgte til en kvinne, og det var en ugjennomtenkt enkelthendelse som helt ung. Siden har han kun hatt sex med kvinner han selv har lyst på. Gleden over å glede damen som var ute etter lammekjøtt var visst ikke det helt store.

Skrevet
Har du angrepet meg og så slettet det etterpå? :frustrert: Slemme mannen!

Nei, det var ikke noe personangrep, så det trenger du ikke bekymre deg for. Dessuten stod det oppe bare ca 10 minutter. Det er SÅ bra at man kan redigere innleggene sine når man er medlem. :)

Skrevet
Altså mener jeg,

Du ønsker ikke som barn å være prostituert, slik som man gjør for f.eks politi eller brannmann?

Du utdanner deg ikke til å bli prostituert.

Du simpelthen bare må gjøre det, for å få penger.

Og når en prostituert får pengene sine, så kan mannen ha sex med henne, egentlig mot hennes egen vilje.

Vil ikke det være en slags voldtekt? Man har sex med en mot personens vilje.

Så når en prostituert anmelder en mann for voldtekt, hvor er da forskjellen på hva hun driver med til vanlig og dette.

Jeg mener at alle menn som har prostituert, har på en måte voldtatt noen.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men her er du virkelig ute på ville veier.

Voldtekt, dvs. sex man skaffer seg ved vold eller truende atferd, er en alvorlig forbrytelse som straffes med inntil 10 års fengsel, kfr. straffelovens § 192.

Å betale penger for å ha sex med en prostituert, er noe helt annet.

til orientering.

Skrevet
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men her er du virkelig ute på ville veier.

Voldtekt, dvs. sex man skaffer seg ved vold eller truende atferd, er en alvorlig forbrytelse som straffes med inntil 10 års fengsel, kfr. straffelovens § 192.

Å betale penger for å ha sex med en prostituert, er noe helt annet.

til orientering.

dette er ikke en juss-tråd... å opplyse om at prostitusjon og voldtekt iht loven ikke er sammenlignbare, forhindrer ikke at mange ser sammenhengen fra et etisk ståsted.

Skrevet
Altså mener jeg,

Du ønsker ikke som barn å være prostituert, slik som man gjør for f.eks politi eller brannmann?

Og når en prostituert får pengene sine, så kan mannen ha sex med henne, egentlig mot hennes egen vilje.

Så når en prostituert anmelder en mann for voldtekt, hvor er da forskjellen på hva hun driver med til vanlig og dette.

Du skriver at hun simpelthen bare må gjøre det for å få penger, at det egentlig er mot hennes vilje og at ingen som liten ønsker å bli prostituert, og at det derfor er det voldtekt.

Men da spør jeg: Tror du alle andre som jobber, for eksempel på Rimi, med å tømme søpla di eller levere posten din (eller for den saks skyld mange i jobber som krever utdannelse), gjør det for noe annet enn å tjene penger? Hvor mange butikkekspeditører hadde kommet på jobb om de ikke hadde fått penger for det? Skal du da se på det som at butikksjefen utøver tvang, siden personen ikke hadde vært der om den ikke hadde fått betalt?

(Det er mulig noen har nevnt dette før i tråden, orket ikke lese igjennom hele.)

Skrevet

Nå skal jo lov om forbud mot kjøp av seksuelle tjenester settes ut i livet snart. Er det noe som vet strafferammen for kjøp?

Hva burde være straffen for en drosjesjåfør som mottar en blow-job som betaling for kjøreturen, hun tilbød seg å gjøre opp slik fordi hun hadde brukt opp alle pengene på byen? En rørlegger som får oppgjør in natura?

Lurer på om det kommer en uaktsomhetsregel her også, slik som når det gjelder voldtekt? Stygge menn som spanderer litt for mange drinker på den fine dama, han burde ha skjønt at når hun aksepterer en runde i halmen så er det som oppgjør for at hun ble påspandert børst, hun ville aldri akseptert uten rundhåndede gaver. Eller må det sedler og kontanter i bildet før man definerer det som prostitusjon?

Hehe, damene må vente mindre spandering fremover, man kan da ikke risikere å bli tatt for forsøk på sexkjøp.

• 1 måned senere...
Skrevet

At noen av disse jentene får psykiske problemer er vel ikke noe spesielt for disse jentene. Den største sykefraværsgrunnen

i samfunnet i dag med unntak av ryggplager er psykiske problemer/lidelser.

Dette er normalt i arbeidslivet i dag hvor alle selger seg selv, enten fysisk eller psykisk. hvor håpløse sjefer florerer. Livet er ikke enkelt og med den såkalte kvinnefrigjøringen i Norge så er aviser, Internet og TV full av kjærlighetssøkende middelaldrende kvinner som søker partner. Det er faktisk ikke bare horekundene som søker etter "kjærlighet" og sex, men hele samfunnet er i ferd med, i sin søken etter materielle goder, å miste evnen til å elske. Da blir veien til "betalt" kjærlighet kort.

Jeg er av dem som mener at sexkjøp kan sidestilles med overgrep.

Det er vanskelig å vite. Hvem gjør dette fordi de har lyst, og hvem gjør det av andre årsaker.

Ofte får også de som går inn i prostitusjon frivillig, om de ikke har det fra før, psykiske problemer.

Og den ene parten er i en maktposisjon i forhold til den andre parten.

Og dette gjelder både kvinnelige og mannlige sexkjøpere. Og samme hvor pen, ren og hensynsfull sexkjøperen er.

Skrevet
Altså mener jeg,

Jeg er ikke enig i det hele tatt

Skrevet

Livet hadde selvfølgelig vært mye lettere hvis man kunne forenkle alt. Som i dette tilfellet, å gjøre alle som kjøper sex til overgripere.

Ingen mennesker er ensidig onde eller ensidig gode. Det hadde selvfølgelig vært enklere hvis det hadde vært slik, men her må jeg skuffe deg TS. Man må altså forholde seg til alle sider i de menneskene man omgås, altså alle nyansene. Slik er det også med prostitusjon og kjøp av seksuelle tjenester. En verden full av nyanser og mennesker. Ingen enkle løsninger, og veldig vanskelig å dømme hvis man setter seg godt inn i hvert enkelt individs situasjon.

Det er bare å venne seg til. Livet består kun av nyanser, og svært få enkle løsninger.

Skrevet
Nå skal jo lov om forbud mot kjøp av seksuelle tjenester settes ut i livet snart. Er det noe som vet strafferammen for kjøp?

Hva burde være straffen for en drosjesjåfør som mottar en blow-job som betaling for kjøreturen, hun tilbød seg å gjøre opp slik fordi hun hadde brukt opp alle pengene på byen? En rørlegger som får oppgjør in natura?

Når kjøp av seksuelle tjenester blir straffbart, må dette gjelde uansett hvilken valuta tjenestene betales med. Drosjesjåføren og rørleggeren i ditt eksempel må derfor straffes på linje med dem som kjøper seksuelle tjenester for penger.

Det eneste logiske må være å benytte samme strafferamme for sex-kjøp som for voldtekt da det i begge tilfeller dreier seg om grove og krenkende handlinger mot kvinner. En vesentlig hevelse av strafferammen er samtidig på sin plass. Minstestraffen må være såpass høy at kvinnen kan føle seg trygg inntil overgriperen settes fri igjen (ca 10 års fengsel??).

Hvorvidt sex i faste forhold der kvinnen får "betaling" i form av kjærlighet eller for den saks skyld økonomisk trygghet, også rammes av denne loven, er mer tvilsomt, men dette kunne være en rimelig utvidelse av lovens anvendelsesområde.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

nei det er ikke voldekt i seg selv. Selv om en prostituert kan bli voldat så vil jeg ikke si at prostitusjon er det samme som voldtekt.

Skrevet

Prostitusjon er vel mer svindel og bedrag fra jentas side. Hvis menn kunne velge slik kvinner kan velge så hadde vel menn som kvinner valgt å ikke betale for sex.

Skrevet
dette er ikke en juss-tråd... å opplyse om at prostitusjon og voldtekt iht loven ikke er sammenlignbare, forhindrer ikke at mange ser sammenhengen fra et etisk ståsted.

Hvis det er det etiske ved handlingen man er ute etter å fordømme, så gjerne for meg. Men man kan ikke bruke ordet "voldtekt", ettersom det er en alvorlig, straffbar handling.

En annen sak er at kjøp og salg av sex vil bli kriminalisert i Norge. Men da får man evt. bare en bot for overtredelse av dette forbudet, ikke fengselsstraff for voldtekt.

Skrevet
Altså mener jeg,

I Norge i dag MÅ man IKKE prostituere seg for å overleve, for de kan heller gå på sosialen å få penger der. Derfor velger man å være prostituert, og man lar andre ha sex med seg for penger. Er ikke i nærheten å kunne sammenlignes med voldtekt.

Selv prostituerte kan bli voldtatt, men da blir de voldtatt på lik linje som andre. Det vil si at noen har sex med de i mot deres vilje, men får de betalt og lar kunden ha sex med de så er det IKKE voldtekt.

Du kan ikke først ta i mot penger for at noen skal ha sex med deg, for så i neste øyeblikk å anmelde forholdet som voldtekt. For du har jo valgt å la personen ha sex med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...