Gå til innhold

Hva skal til for å miste barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal egentlig til for at barnevernet tar ungene?

Rissikerer foreldre som har en litt spesiell livsstil å bli fratatt ungene?

Hva om man er trygdet?

Har lest så mye merkelige saker om det og noe høres helt merkelig ut. Leste om en som sa at foreldrene var uføretrygdet og mister ungene, men det må vel ligge mer bak? Kan barnevernet komme å ta ungene bare fordi man har dårlig råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt vil jeg tro det skal mye til, selv om barnevernet helt sikkert gjør feil, akkurat som sykhus og alle andre arbeidsplasser har sine feilgrep...men det du hører via andre eller media, er bare en side av saken, BV går aldri ut med den grunnen de har.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Hva om man er trygdet?

Har lest så mye merkelige saker om det og noe høres helt merkelig ut. Leste om en som sa at foreldrene var uføretrygdet og mister ungene, men det må vel ligge mer bak? Kan barnevernet komme å ta ungene bare fordi man har dårlig råd?

Nei det kan de ikke! Er mange barnefamilier som går på sosialen. Barna blir ikke fratatt dem bare på det grunnlaget. Det må ligge noen annet bak også da
Gjest =tentacle=
Skrevet
Leste om en som sa at foreldrene var uføretrygdet og mister ungene, men det må vel ligge mer bak? Kan barnevernet komme å ta ungene bare fordi man har dårlig råd?

Nei, det kan de ikke.

Skrevet (endret)

Hva om man er trygdet?

Barnevernet kan IKKE ta barna fra foreldrene så enkelt som du antyder. Men barnevernet har av en eller annen grunn valgt å ikke avmystifisere de ryktene som de omgir seg med.Det synes derfor som om barnevernet liker å fremstille seg med respekt ved å skremme vettet av enkelte foreldre og barn.

Barnevernet synes dessuten å bli noe mer forsiktig med hvordan de håndterer saker som de anser som problemer.

De gjør utvilsomt en del feil på lik linje med alle andre kommunale/statlige institusjoner. Og selv om kontrollen synes å være dårlig ved en del tilfeller er det forhåpentligvis stadig færre feil som blir gjort, takket være en oppegående presse som setter fokus på de overgrep som er gjort ved en del anledninger.

Det er viktig å ikke ha en nesegrus respekt for denne etaten. De har tidligere gjort slik de selv ville, men denne tiden vil snart være over.

Endret av Far til 2
Skrevet

Hva om man er trygdet?

Hvis barnevernet skulle tatt omsorgen for alle med dårlig råd her i landet så er jeg redd det hadde blitt mange..

Strukturelle årsaker er med på å pådytte mennesker dårlig økonomiske kår- det betyr ikke at man er dårlige foreldre for det...

Tvert i mot...

Skrevet
Barnevernet kan IKKE ta barna fra foreldrene så enkelt som du antyder. Men barnevernet har av en eller annen grunn valgt å ikke avmystifisere de ryktene som de omgir seg med.Det synes derfor som om barnevernet liker å fremstille seg med respekt ved å skremme vettet av enkelte foreldre og barn.

Barnevernet synes dessuten å bli noe mer forsiktig med hvordan de håndterer saker som de anser som problemer.

De gjør utvilsomt en del feil på lik linje med alle andre kommunale/statlige institusjoner. Og selv om kontrollen synes å være dårlig ved en del tilfeller er det forhåpentligvis stadig færre feil som blir gjort, takket være en oppegående presse som setter fokus på de overgrep som er gjort ved en del anledninger.

Det er viktig å ikke ha en nesegrus respekt for denne etaten. De har tidligere gjort slik de selv ville, men denne tiden vil snart være over.

Men i alle dager mann......du har kanskje aldri hørt om taushetsplikt du? De har ganske enkelt ikke LOV til å "avmystifisere" seg, da det strider mot taushetsplikten......

Og når man har barn bør man vel være utrolig glad for at det finnes et slikt organ som kan hjelpe deg om du ikke mestrer foreldrerollen???? Alt for at barna skal det det best mulig, ikke sant?

Synes det er så mye egoisme rundt dette med barnevern jeg, hadde jeg fått beskjed om at min oppdragelse og væremåte skadet barnet mitt ville jeg blitt forferdelig glad for at noen faktisk veileder til at jeg kan gjøre det som er best for barnet mitt....

Skrevet
Men i alle dager mann......du har kanskje aldri hørt om taushetsplikt du? De har ganske enkelt ikke LOV til å "avmystifisere" seg, da det strider mot taushetsplikten......

Og når man har barn bør man vel være utrolig glad for at det finnes et slikt organ som kan hjelpe deg om du ikke mestrer foreldrerollen???? Alt for at barna skal det det best mulig, ikke sant?

Synes det er så mye egoisme rundt dette med barnevern jeg, hadde jeg fått beskjed om at min oppdragelse og væremåte skadet barnet mitt ville jeg blitt forferdelig glad for at noen faktisk veileder til at jeg kan gjøre det som er best for barnet mitt....

Joda.

Barnevernet kunne ha "avmystifisert" mange av de oppfatningene som de omgir seg med. Bare det å være mer åpen/utadvendt og snakket med barn og foreldre der det faller naturlig selv om ingenting er galt (f.eks. ved å være tilstede ved arrangementer for barn).

Så langt har imidlertid ikke barnevernet hatt noen ønsker å å fremstille seg selv i et mer humant lys. Tros alt har skremselstaktikken gitt dem et preg av respekt, selv om denne respekten kan være bygget på feil grunnlag.

Barnevernet behøver naturligvis ikke gå i detalj for offentligheten om hver sak de har under arbeid. Men ryktet hadde nok vært noe bedre om de hadde stått åpent fram FØR det blir sak og fortalte hvordan de arbeidet og hva de prioriterte. At "barnevernet" har valgt å beholde den mystiske skremselstaktikken er noe av årsaken til at denne tråden eksisterer.

Skrevet (endret)

J

Endret av Kosemose
Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Det skal mye til for at foreldre blir fratatt sine barn (noen ganger litt for mye). Leste noe om hvor stor prosent av sakene de er involvert i som ender med omsorgsovertakelse. Husker ikke hvor mye det var, men det var lite. I de fleste tilfeller, bidrar bv med å legge til rette sånn at barn kan bo hos foreldre som i utgangspunktet ikke gir barnet optimal omsorg, eller andre foreldre som trenger bistand av ulike årsaker.

Jeg syns også bv burde gjøre noe med imaget sitt. Mange foreldre kunne nok fått mer hjelp fra bv, men pga det dårlige ryktet og frykten for å miste barna, kvier mange seg for å søke hjelp. Bv er ikke ute etter å stjele barn. De vet at de fleste barn vil være med sine foreldre, og at de så langt det er forsvarlig ønsker å hjelpe barnet der det er.

Endret av Frk Åberg
Gjest tullehøna
Skrevet

Hei...

Jeg hadde kjempedårlig råd, jeg var kjempe deprimert, kort sagt, livte sjanglet, og jeg hadde tre ganske små barn. (Hadde og har fortsatt samboer)

Det satt hardt inne, men vi kontaktet selv barnevernet, for ungenes skyld.

Vi fikk to hyggelige mennsker på døra, og vi fikk MASSE HJELP.

De ordnet barnehage/SFO til alle tre, ungene fikk tett oppfølging av alle involverte, og vi fikk gode samtaler med hjelp og støtte.

Vi fikk hjelp i julen, i påsken, til sportsklær, til bursdagfeiring you name it.

Ingen store summer, men litt ekstra for ungene.

Barnevernet ga etter 4 år beskjed om at nå trakk de seg ut av livte vårt, for de mente vi ikke trengte mere, hadde kommet oss godt på beina igjen.

Takk og pris for barnevernet, de reddet mye for oss.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Den står det respekt av. :dagens-rose:

Få barn hadde lidd om flere foreldre hadde bedt om hjelp når de ikke maktet alt selv. Det krever både at barnevernet har tillit i befolkningen, og innsikt og ikke minst vilje til å svelge stoltheten og innrømme at en trenger hjelp.

Skrevet
Hei...

Jeg hadde kjempedårlig råd, jeg var kjempe deprimert, kort sagt, livte sjanglet, og jeg hadde tre ganske små barn. (Hadde og har fortsatt samboer)

Vi fikk to hyggelige mennsker på døra, og vi fikk MASSE HJELP.

De ordnet barnehage/SFO til alle tre, ungene fikk tett oppfølging av alle involverte, og vi fikk gode samtaler med hjelp og støtte.

Vi fikk hjelp i julen, i påsken, til sportsklær, til bursdagfeiring you name it.

Ingen store summer, men litt ekstra for ungene.

Barnevernet ga etter 4 år beskjed om at nå trakk de seg ut av livte vårt, for de mente vi ikke trengte mere, hadde kommet oss godt på beina igjen.

Takk og pris for barnevernet, de reddet mye for oss.

Det er en veldig rørende solskinnshistorie du kommer med her,er jo nesten så jeg får en klump i halsen :popcorn: ,men faktum er desverre at mange som er avhenige av ulike former for trygd gjerne blir stigmatisert av bv.Er de uten utdanning i tillegg så vil de ofte bli betegnet som ressurssvake av bv-ansatte.Trygd er ikke meldingsgrunnlag alene ,men det er et moment som gjerne fører til at man risikerer "litt tettere oppfølging" på f.eks helsestasjonen og da er ikke veien til bv lang.Bv bruker det forøvrig gjerne som en "risikofaktor" eks: "mor er bare hjemme hele dagen ,noe som fører til at mor ikke får impulser utenifra og dermed blir samspill mellom mor og barn dårligere" f.eks.Det er helt utrolig hva bv kan misbruke av opplysninger de sitter inne med. Forøvrig artig å se så mange naive og villledende i en diskusjonstråd.

Det er en myte at det bare er narkomane og foreldre som slår/misbruker barna som mister omsorgen/blir forfulgt av bv.

som mister omsorgen og/eller

Skrevet

Overtakelse av daglig omsorg av barn er det siste tiltaket Barnevernet gjør, og er siste ledd i en rekke hjelpetiltak i hjemmet. Barnevernet søker å hjelpe foreldre og barn i hjemmet slik at overtakelse ikke blir et spørsmål. Og det skal sterke vektige grunner til før dette blir gjort.

Barnevernets tiltak er i de fleste tilfeller nøye gjennomtenkt og planlagt. Det er klart det kan skje feil hos Barnevernet på lik linje med andre etater som helsevesenet og politiet. Disse feilene er etter mitt syn ikke god nok grunn til å røve Barnevernet for all tillit. Pressens dekning av barnevernssaker har og vært mangelfull, grunnet oplysningene pressen besitter som gjerne kommer fra en part i saken. Det er kontrolltiltak mot Barnevernet, og klageadgang som skal nyttes til å avsløre feil i saksgang og/eller tiltak som Barnevernet utfører.

Det er interessante er, etter min mening, at de som har vært i kontakt med Barnevernet har et mer nyansert bilde av etaten og mindre redsel for denne, sammenlignet med mennesker som ikke har hatt kontakt med Barnevernet og dermed støtter seg til gamle fordommer. Slikt blir det "panikk" av, da flertallet aldri vil komme i direkte kontakt med Barnevernet.

Skrevet

Hvis dårlig økonomi skulle vært grunn for omsorgsovertakelse hadde jeg lagt dårlig an;)

( sosionom på sosialhjelp ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...