Gå til innhold

3,5 åring vil bare bæsje i bleien

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Min lillestore Turbo på 3,5 år, vil ikke på do å bæsje... Tror han synes det er ekkelt, det har jo kommet bæsj i do når han har sittet å tissa. Å da har han ikke virka serlig fornøyd...

Har vurdert å bare ta fra han bleien sånn at det er kun en nattbleie. Men så er han mye hos bestemor å bestefar som er snar å kle på bleia når han ber om det, det er jo så synn i gutten som ikke vil på do.... Han får det generelt som han vil der.. :(

Men nå håper jeg dere har mange gode råd å komme med! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ta fra ham bleien kan oppleves som en dyp krenkelse.

Han kan kun bæsje på do når han er klar for det.

Er ikke uvanlig at unger bruker bleier til de er fire år. :)

La ham bæsje i bleien.

Skrevet

enig! gi han litt tid:)

du kan eventuellt sette opp en "avtale". At dere planlegger kanskje noe i julen som dere kan da avtale at når dere har gjort det så skal han slutte med bleien. (litt vanskelig forklart)

ett litt bedre eksempel: i dyreparken i kristiansand finnes de en stor kiste hvor bara kaster tutten sin. Min datter hadde jeg en avtale med at når vi varder skule hun også gjøre det....funka supert!

Skrevet

tålmodighet er nok tingen ja. jenta mi var også sånn. det var et hesikes styr en stund, når hun plutselig måtte bæsje, og ikke hadde bleie på. men det gikk seg til, og nå går det strålende. hun var fire når når det sto på...

Skrevet

Vår datter hadde det på akkurat samme måte.. Hun skulle bare bæsje i bleien. Vi hadde da rutine på at vi tok på bleie ved kveldsstellet, spiste kveldsmat og pusset tenner og la henne..

Vi endret til at bleien ikke kom på før ved tannpussen.. Hun gikk og holdt seg hele dagen for å bæsje i bleien når den kom på. Det ble slutt på det når vi ikke tok på bleien før hun skulle legge seg..

Gikk helt av seg selv..

Skrevet

Dette med bæsj og tiss og bleie er en høyst personlig greie. Du kan ikke presse ungen til å bæsje i do. La han bli klar for det selv.

Her i huset brukte også eldste bleie når hun skulle bæsje ei stund. Men til slutt var det helt umulig å få skiftet på henne, for hun greide ikke å ligge i ro. Så da fikk hun beskjed om at enten ligger du i ro, eller så nekter vi å skifte bæsjbleie på deg mer. Dermed ble det slutt på bleia. Nå bæsjer hun i potta. Har dere prøvd med potte?

ps: selv har jeg stadig fått høre at den siste bæsjbleia kom på 4-årsdagen min. Du har god tid enda.

Skrevet

Slik var sønnen min og. Ikke presse er egentlig tingen, men å la det gå i barnets tempo.

Sønnen min slutta å bæsje i bleia da han var 4,5 år.

Det kommer når barnet er klar for det.

Skrevet

Vi hade det likadant när sonen var 3 år. Han gick hela dagarna utan blöja för att be om en blöja att bajsa i. Han har kissat på toaletten sedan 2½ år.

Med en stor son 3 åring på närmare 18 kilo och rejäl produkt som kladdar ut i blöjan började både min man och jag tycka att det blev svårhanterligt. Sonen hade dessutom bajsat i blöjan när vi varit borta och inte haft med någon blöja.

Vi bestämde oss för att göra ett försök.

Steg 1: Sluta bajsa på rummet.

Sonen hade en mysig stund, upp till 15-20 minuter där han lyssnade på musik och körde med bilar på mattan samtidigt som han bajsade. Två dagar fick vi tjata på honom att "bajsa gör man på toaletten". De första dagarna klagade han rejält men EN bil inne på toaletten så gick det bra. Han bajsade fortfarande i blöjan men inne på rätt rum.

Steg 2: Bajsa på toaletten borta

När vi var borta hade jag inte med blöja, jag visste att han klarade av att bajsa på toaletten om han behövde. Han var nästan förtvivlad efter blöja men jag tror nog att största rädslan var att han var tvungen att bajsa och inte ville göra i byxorna. När han väl satt på toaletten, kramandes/hängandes på mig för att sitta säkert, var det inga problem.

Steg 3: Premiering med stjärnor och lastbil

Så pratade vi med honom om att han faktiskt KAN bajsa på toaletten, det gjorde han ju fredag hos mormor, lördag på butikens toalettt, söndag i träningshallen. Och visst kan han hemma också. Vi lockade med 5 bajsningar på toaletten som markerades med glittrande klistermärkesstjärnor på badrumsspegeln. Efter 5 gånger på toaletten skulle han få en lastbil.

"En STOR lastbil med släp. Och lampor som blinkade" - precis så önskade han sig den.

Det gick förvånansvärt fort och bra. Vi hann faktiskt få upp 9 stjärnor på spegeln innan min man kom hem med DEN stora lastbilen och sonen var ooootroligt stolt och jätteglad.

Jag hade aldrig "tvingat" honom om jag inte visste att han faktiskt var redo.

Det största steget för oss tror jag var att få in honom i badrummet för att bajsa i blöjan där. Då försvann det där mysiga och fria med att bajsa och leka samtidigt.

Skrevet

Tusen takk for svar!! :) Da skal jeg i allefall ikke ta fra han bleien. Får finne på noe lurt, å lokke han med.

Skrevet

Vi hadde også dette styret med mellomstemann.

Han nektet plent å bæsje på do. Han var da ca 3,5.

Vår løsning ble et belønningssytem. Han og storesøster lagde en flott plakat der det var plass for avkryssing.

Avtalen var at etter 7 dager uten bleie skulle han få den lastebilen han hadde ønsket seg i lang tid.

Funket kjempefint! :)

Har ikke hørt et ord om bleie siden.

Nå må det nevnes at mamma og pappa hadde forsøkt å friste med denne lastebilen i lang tid, men det var først når storesøster kom på banen at lillebror lot seg rive med...

Gjest Gjest_Siren_*
Skrevet
Tusen takk for svar!! :) Da skal jeg i allefall ikke ta fra han bleien. Får finne på noe lurt, å lokke han med.

Godt å se at du har endret litt holdning siden ditt første innlegg. Det å bare ta bort bleia og tvinge han til å bæsje i buksa eller på potte/do, er ofte det dummeste man gjør. Da låser alt seg for ungen, og man får som regel et langt større problem i form av forstoppelse, enn det å bare måtte skifte en bæsjebleie om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...